• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4644 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت

اسراييل ادعاي «حمله سايبري ايران» را دنبال مي‌كند

نشست «محرمانه» براي انتقام‌گيري

گروه ديپلماسي| كابينه امنيتي رژيم اسراييل هفته گذشته درباره آنچه «حمله سايبري غيرعادي ايران» به اين رژيم خوانده، تشكيل جلسه داد. جلسه‌اي كه با عنوان «نشست فوق محرمانه» از آن ياد شده است. به گزارش شبكه ۱۳ تلويزيون اسراييل و وب‌سايت اكسيوس در اين نشست كه در روز پنجشنبه گذشته ۱۸ ارديبهشت برگزار شده اما تاكنون علني نشده بود، گفته شد هر چند حمله سايبري ايران به زيربناي شبكه آب شهري اسراييل دفع شده اما اسراييل اين نوع حمله را «كاملا غيرمعمول» دانسته و براي آن آماده نبوده است. مقام‌هاي اسراييلي ادعا مي‌كنند، تصميم‌گيري در خصوص نحوه «انتقام» از حمله منتسب به ايران در دستور كار اين نشست بوده است. حمله منتسب به ايران، كه هنوز جزييات آن اعلام نشده، ظاهرا در نخستين روزهاي ارديبهشت امسال صورت گرفته است. به گزارش شبكه ۱۳ تلويزيون اسراييل، حمله ايران زيان جدي نداشته اما دولت اسراييل نظر به اينكه حمله عليه تجهيزات آب شهري بوده، آن را وخيم شدن در نوع حملات ايران و «عبور از خط قرمز» تلقي كرده است.
در اين عمليات سايبري حداقل به 2 مكان از شبكه آبرساني در شمال و جنوب اسراييل حمله صورت گرفته اما اين حملات كشف و خنثي شده است. ادعاي كشف و خنثي‌سازي اين عمليات در حالي است كه 2 هفته پيش وب‌سايت روزنامه «يديوت آحرنوت» اسراييل در خبري مدعي اختلال 2 روزه در شبكه سراسري آبرساني و فاضلاب اسراييل شده بود. واشنگتن پست به نقل از 2 مقام خارجي كه از جزييات حمله مطلع بوده‌اند، نوشت:«هكرها به دنبال اين بودند رايانه‌هايي را كه جريان آب و تصفيه فاضلاب را براي 2 منطقه روستايي اسراييل كنترل مي‌كنند تحت كنترل خود درآورند.»
خبر حمله سايبري به شبكه آبرساني اسراييل را ابتدا شبكه خبري امريكايي فاكس‌نيوز پنجشنبه گذشته رسانه‌اي كرد و افزود كه ايران در پشت پرده آن بوده است. فاكس‌نيوز گفته بود كه هكرهاي حكومت ايران از سرورهاي امريكايي در اين حمله استفاده كردند. سخنگوي وزارت انرژي امريكا گفته بود كه دولت واشنگتن اطلاعاتي را از شريكان بخش خصوصي براي محافظت از امريكا و هم‌پيمانانش در برابر حملات سايبري جمع‌آوري مي‌كند. وزارت انرژي امريكا همچنين افزوده بود كه واشنگتن قدرت تامين امنيت خود و هم‌پيمانانش در برابر اين نوع حملات را دارد. هر چند اسراييل يك قدرت سايبري در سطح جهاني محسوب مي‌شود و غير از توان دولتي، شركت‌هاي متعدد سايبري اسراييلي نيز در رصد پيگيرانه ايران در زمينه‌هاي مختلف سهيم هستند اما مقام ارشد اسراييلي گفته است در حالي كه ما حتي تصور چنين حمله‌اي از سوي ايران را نمي‌كرديم، حال با عمل انجام شده روبه‌رو هستيم.
ايران به گزارش رسانه‌هاي اسراييل و امريكا در خصوص دخيل بودنش در حمله سايبري به شبكه آبرساني اسراييل واكنش نشان نداده است اما به گزارش مهر، عليرضا ميريوسفي، سخنگوي هيات نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد به ‌طور اصولي گفته است كه «دولت ايران در هيچ جنگ سايبري شركت ندارد.» حملات سايبري اخير در شرايطي صورت گرفته كه اسراييل دامنه و شمار حملات پيگيرانه خود عليه اهداف متحدان ايران در سوريه را در يك ماه و نيم اخير افزايش داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون