• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4644 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ ارديبهشت

لزوم همنوايي شكارچي و محيط‌بان

گروه اجتماعي | يك متخصص زيست‌شناسي جانوري با اشاره به اينكه در بيشتر كشورهاي جهان ‌بهترين حاميان حيات وحش خود شكارچيان علاقه‌مند و ‌افراد بومي و محلي هستند، تاكيد كرد: كارها را بايد به مردم محلي بسپاريم تا ديگر تفنگ محيط‌بان و شكارچي روبه‌روي هم قرار نگيرد، بلكه به موازات هم و در راستاي حفاظت باشد.
مجيد نواييان در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به مجازات و جرايم نقدي مربوط به شكار و صيد گفت: اين جرايم مي‌توانند از عوامل بازدارنده شكار غير مجاز باشند، اما آنچه اهميت دارد علاج واقعه قبل از وقوع است؛ يعني سازوكار به گونه‌اي طراحي شود كه در جهت پيشگيري از وقوع شكار غيرمجاز حركت و از طريق فرهنگ‌سازي در اين زمينه بتوانيم از گونه‌هاي حيات وحش حفاظت كنيم. او در پاسخ به اين پرسش كه افزايش نرخ جرايم نقدي چه تاثيري بر ميزان شكار و صيد غيرمجاز دارد، تصريح كرد: هرگاه مساله‌اي مانند شكار كه تقاضا دارد بيش از حد ممنوع شود، نرخ آن‌ جرم بالا مي‌رود بنابراين با جريمه‌هاي نقدي سنگين شكار و صيد موافق نيستم، چراكه با بالا رفتن نرخ جريمه شكار، قيمت‌ بازار سياه آن نيز افزايش پيدا مي‌كند و در نتيجه متقاضي بيشتري پيدا خواهد كرد. اين متخصص زيست‌شناسي جانوري ضمن بيان اينكه يكي از عوامل موثر در پيشگيري از شكار غيرمجاز آموزش شكارچيان است، گفت: شكارچيان بايد آموزش ببينند تا بدانند شكار يك گونه ماده در فصل بهار كه فصل توليد مثل است برابر با كشته شدن ده‌ها حيوان است و صداي گلوله‌اي كه در فصل بهار در پارك‌هاي ملي يا مناطق حفاظت شده شنيده مي‌شود باعث سقط جنين بسياري از حيوانات باردار مي‌شود و شرايط مساعد براي زادآوري حيات وحش را از بين مي‌برد.
مدير موزه طبيعت و حيات وحش دارآباد با بيان اينكه واگذاري حفاظت از مناطق طبيعي به جوامع محلي بارها در كشور انجام شده و نتيجه مثبت داشته است، خاطرنشان كرد: هرگاه خود مردم براي حفاظت از گونه‌هاي حيات وحش پاي كار آمدند نتيجه آن موفقيت‌آميز بوده است مانند حفاظت افراد بومي از لاك‌پشت‌هاي منقار عقابي جزيره قشم.
او در ادامه توضيح داد: حدود ۳۰ سال پيش مردم بومي قشم تخم لاك‌پشت‌هاي منقار عقابي را برمي‌داشتند و مصرف مي‌كردند و اين اقدام باعث شد اين نوع لاك‌پشت در معرض خطر انقراض قرار گيرد، اما با آموزش ديدن جوامع محلي اكنون خود مردم از لاك‌پشت‌هاي منقار عقابي حفاظت مي‌كنند و در ازاي آن به گردشگراني كه براي تماشاي تخمگذاري آنها در فصل بهار مي‌آيند خانه‌هاي‌شان را اجاره مي‌دهند و غذا و لباس‌هاي سنتي و محلي خود را مي‌فروشند و نوعي گردشگري طبيعي در اين منطقه ايجاد كرده‌اند. علاوه بر اين لاك‌پشت‌هاي منقار عقابي به جمعيت مناسبي رسيده‌اند و ديگر در معرض خطر انقراض قرار ندارند.
نواييان در پايان در پاسخ به اين پرسش كه تحقق اقدامات فرهنگي در جهت پيشگيري از شكار غيرمجاز بر عهده چه نهاد و سازماني است، ‌اظهار كرد: سازمان حفاظت محيط زيست بخشي از اختيارات منابع طبيعي كشور را برعهده دارد بنابراين سازمان‌هاي جهاد كشاورزي، شيلات كشور و وزارت نيرو به عنوان متولي رودخانه‌ها با همكاري يكديگر و در قالب شوراي عالي محيط زيست يا آمايش سرزمين كه زيرمجموعه رياست‌جمهوري است، مي‌توانند در جهت عملي شدن آموزش شكارچيان، واگذاري حفاظت به جوامع محلي و... اقدامات لازم را انجام دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون