• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

تنش ميان چين و ايالات ‌متحده افزايش يافت

اتهام‌زني دوطرفه

در كنار افزايش تنش‌هاي امريكا با چين بر سر شيوع ويروس «كوويد۱۹»، اين‌بار اختلافات ديپلماتيك بين دو كشور به دليل ممانعت واشنگتن از صدور رواديد براي ورود خبرنگاران و اصحاب رسانه‌هاي چيني بالا گرفت. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، وزارت خارجه چين روز گذشته هشدار داد كه در پاسخ به تصميم امريكا در محدود كردن صدور رواديد براي خبرنگاران چيني، اقدامات متقابل و متناظري انجام خواهد داد. «ژائو لي‌جيان» سخنگوي وزارت خارجه چين طي نشست خبري ديروز با انتقاد شديد از اين تصميم امريكا، از واشنگتن خواست هر چه سريع‌تر «اين اشتباه خود را جبران كند.» او اين اقدام واشنگتن را «افزيش سركوب رسانه‌هاي چيني» در داخل خاك ايالات‌متحده توصيف كرده و گفت: «ما قويا با اين اقدام مخالف و شديدا از آن ناراضي هستيم.» اين مقام چيني در ادامه تاكيد كرد: «ما از امريكا مي‌خواهيم فورا اين اشتباه خود را اصلاح كند، زيرا در غير اين صورت چين هم انتخابي جز اقدام متقابل نخواهد داشت.» دولت امريكا هفته قبل قانون جديدي وضع كرد كه به موجب آن صدور رواديد براي خبرنگاران چيني به يك دوره ۹۰ روزه محدود مي‌شد و از امروز نيز اجرايي شد. 
چين، امريكا را به اقدام تلافي‌جويانه در پاسخ به افزايش سختگيري در صدور رواديد براي خبرنگاران چيني تهديد كرد و از واشنگتن خواست تا فورا اشتباهاتش را اصلاح كند. ژائو ليجيان، سخنگوي وزارت امور خارجه چين در يك كنفرانس خبري روزانه در شهر پكن به خبرنگاران گفت: «چين اين اقدام امريكا را مردود دانسته و از بابت آن اظهار تاسف مي‌كند.» او اين اقدام امريكا را «تشديد سركوب رسانه‌هاي چيني» خواند. 
اين تنش ديپلماتيك جديد بين دو كشور در حالي است كه «مايك پمپئو» وزير خارجه ايالات‌متحده طي هفته‌هاي اخير بارها مدعي شده كه دلايل متعددي وجود دارد كه نشان مي‌دهد منشا ويروس كرونا، آزمايشگاهي در ووهان چين بوده و دولت پكن اجازه ورود كارشناسان سازمان بهداشت جهاني به آزمايشگاه ووهان را نداده است. با اين حال، سرويس اطلاعات فدرال آلمان روز جمعه در واكنش به اين ادعاي امريكايي‌ها گفت، اتهام‌زني‌هاي آنها تلاشي براي منحرف كردن توجهات از شكست دولت امريكا به رياست «دونالد ترامپ»، در مهار كردن شيوع ويروس كرونا در اين كشور است. 


هكرهاي چيني به دنبال ديتاهاي واكسن كوويد۱۹ هستند

در حالي كه تحقيقات جهاني براي يافتن واكسن ويروس كرونا در جريان است، آژانس‌هاي اطلاعاتي پيشرو امريكا هشدار داده‌اند كه هكرهاي چيني به دنبال نفوذ در داده‌هاي امريكايي درباره اين ويروس هستند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، پيش‌تر انگليس و امريكا در هشداري مشترك اعلام كردند، هكرهايي از چند كشور خارجي به دنبال دستيابي به داده‌هاي مرتبط با كوويد‌۱۹ هستند كه شامل اطلاعات و تحقيقات مرتبط با واكسن اين ويروس مي‌شود. مقام‌هاي سابق و كنوني امنيتي امريكايي شامل اف‌بي‌آي و وزارت امنيت داخلي ايالات‌متحده مدعي‌اند كه پكن به دنبال دستيابي به مالكيت فكري با ارزش و داده‌هاي سلامت عمومي از طريق ابزار غيرقانوني مرتبط با واكسن‌ها، درمان‌ها و تست‌هاست. در اين هشدار همچنين بر فعاليت بالاي سايبري چين و استفاده از عاملان غيربومي تاكيد شده است. كريستوفر كربز، مدير آژانس امنيت زيرساخت و امنيت سايبري امريكا گفت: سابقه طولاني چين در داشتن رفتار بد در فضاي مجازي مشخص و واضح است و از اين رو انتشار چنين اخباري نبايد كسي را شگفت‌زده كند. كارشناسان امنيتي گفته‌اند كه نه تنها افزايش حملات از سوي هكرهاي چيني را ثبت كرده‌اند بلكه ساير كشورها نيز به دنبال دستيابي اطلاعات درباره واكسن كرونا هستند. روزنامه نيويورك‌تايمز در هفته‌هاي اخير گزارش داد، كارشناسان امنيت فضاي مجازي به يك‌سري تلاش‌ها براي حملات هكري ازسوي ويتنامي‌ها عليه مقام‌هاي چيني مرتبط با مقابله با ويروس كرونا دست يافتند. همچنين اين ادعا وجود دارد كه هكرهاي كره‌جنوبي سازمان بهداشت جهاني و مقام‌هاي كره‌شمالي، امريكا و ژاپن را هدف حملات خود قرار داده تا اطلاعات درباره ويروس كرونا را به دست بياورند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون