• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4645 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ ارديبهشت

كاظمي: به محافظت از تظاهرات‌كنندگان پايبند هستم

بازگشت معترضان به خيابان‌هاي عراق

رسانه‌هاي عراقي با انتشار گزارش‌هايي از، ازسرگيري اعتراضات خياباني و تظاهرات‌ها در چند استان اين كشور خبر دادند. استان‌هاي مركزي و جنوبي عراق كه از اول اكتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمي عليه ‌ فساد، بيكاري و نقصان خدمات عمومي به شكل تظاهرات، راهپيمايي، تحصن و اعتصاب بود و همين تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير براي مهار اعتراضات و منافع ملي استعفا كند، در پي مهار نسبي شيوع ويروس كرونا، بار ديگر در برخي شهرهاي عراقي ازسر گرفته شده است. به گزارش خبرگزاري فارس، اين‌بار معترضان، مطالبات خود را از طريق دولت «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير جديد پيگيري مي‌كنند. شب گذشته استان‌هاي نجف‌اشرف، بغداد و الديوانيه شاهد ازسرگيري اعتراضات جديد بود. به نوشته پايگاه خبري «المعلومه»، شامگاه يكشنبه نزديك به هفتصد نفر از معترضان در نزديكي پل‌هاي «الاسكان» در نجف اشرف تحصن كردند و از دولت جديد عراق خواستند تا هرچه زودتر، انتخابات زودهنگام را برگزار و درباره كشته شدن شماري از معترضان در جريان اعتراضات اخير كشور، تحقيق كند. براساس اين گزارش، معترضان با در دست داشتن پرچم‌هاي عراق و سر دادن شعار از دولت الكاظمي خواستند هر چه سريع‌تر با تاييد قانون انتخابات جديد، ‌ زمان برگزاري انتخابات زودهنگام را اعلام كرده و درباره كشته شدن شماري از معترضان در جريان تظاهرات‌هاي اكتبر تحقيق و موضوع انحصار اسلحه در دستان دولت را پيگيري كند. پايگاه خبري «بغداد اليوم» به نقل از يك منبع آگاه از تلاش شماري از معترضان ميدان التحرير بغداد براي پيشروي به سوي منطقه امنيتي «الخضراء» در پايتخت خبر داد. براساس اين گزارش، شماري از تظاهرات‌كنندگان در ميدان التحرير، خود را به مانع دوم موجود در پل الجمهوريه رساندند و تلاش كردند با عبور از اين پل خود را به منطقه سبز بغداد برسانند، اما نيروهاي امنيتي ناگزير شدند با استفاده از بمب‌هاي صوتي مانع اين امر شوند و گفته مي‌شود كه دست‌كم 10 نفر از معترضان در درگيري با نيروهاي امنيتي زخمي شدند. به نوشته بغداد اليوم، معترضان در الديوانيه خواستار بركناري استاندار خود شدند و اعلام كردند كه به دولت الكاظمي فرصت مي‌دهند كه به اين مطالبه پاسخ دهد. برخي معترضان نيز خواستار محاكمه دولت «عبدالمهدي شدند.
معترضان در استان واسط نيز خواستار «سرنگوني نظام سياسي» شده و از سقوط دولت محلي اين استان و ممانعت از ورود نمايندگان واسط به استان مذكور خبر دادند. در بيانيه اين معترضان آمده است: ما از امروز سقوط دولت محلي در اين استان را اعلام مي‌كنيم و به عنوان نمايندگان خواست مردمي و انقلابي، دولت محلي، فرمانداران، مديران نواحي را بركنار و مسووليت اداره استان را به دستگاه قضايي واگذار مي‌كنيم.
به نوشته پايگاه خبري «الاخباريه»، شماري از ساكنان استان ذي‌قار بار ديگر به ميدان‌هاي اعتراض بازگشتند. پس از آنكه برخي معترضان به سوي نيروهاي امنيتي سنگ پرتاب كردند و با آنها درگير شدند، اين نيروها ناگزير شدند براي متفرق كردن معترضان از گاز اشك‌آور استفاده كنند. معترضان در استان بصره نيز خواستار سرنگوني دولت محلي و بركناري استاندار و معاونان او شدند و به گفته يك مقام امنيتي، اين اعتراضات به كشته شدن يك تظاهرات‌كننده و زخمي شدن چهار نفر ديگر منجر شد.
«مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير عراق، در ديدار با سفراي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به تظاهرات شامگاه يكشنبه در اين كشور واكنش نشان داد و گفت كه به محافظت از تظاهرات‌كنندگان پايبند است و كساني كه در حمله به آنها دست داشته‌اند را بازخواست خواهد كرد.
نخست‌وزير عراق در اين خصوص گفت: «به وعده‌هايي كه به ملت خود در راستاي احترام حقوق بشر، حق تظاهرات‌ مسالمت‌آميز، محافظت از تظاهرات‌كنندگان، بازخواست دست‌اندركاران در حمله به اين تظاهرات‌كنندگان، اصلاح امور همچنين پرپايي انتخابات آزاد و بي‌طرفانه داديم، پايبند هستيم.» از ابتداي اكتبر ۲۰۱۹، اعتراض مردمي عليه فساد، بيكاري و خدمات‌رساني بد به شكل تظاهرات، راهپيمايي، تحصن و اعتصاب در استان‌هاي مركزي و جنوبي عراق شكل گرفت؛ اين تظاهرات‌ها موجب شد تا نخست‌وزير وقت «عادل عبدالمهدي» براي مهار اعتراضات و منافع ملي استعفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون