9 ايرباس درآشيانه تهران
9 هواپيماي مسافربري پهن پيكر خريداري شده جمعه شب وارد آسمان ايران شدند
نرگس رسولي/بالاخره انتظار 38 ساله به سر رسيد و 9 ايرباس 340 وارد آسمان تهران شدند. جمعه شب گذشته 9 ايرباس بر فراز آسمان تهران ظاهر شده و در فرودگاه مهرآباد و امام خميني(ره) به آشيانه رفتند. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم امروز بهطور رسمي جزييات اين خبر را اعلام خواهد كرد. ورود اين تعداد هواپيماي مسافربري بر فراز آسمان تهران يكي از بيسابقهترين پروازهاي گروهي است كه تاكنون آسمان ايران به خود ديده است. بر اساس اطلاعات خبرنگار «اعتماد» بحث ورود 9 ايرباس از روز چهارشنبه هفته گذشته نهايي شده بوده است. بحث خريد و نوسازي ناوگان هوايي ايران چند سالي است كه از يك برنامه به يك آرزو در ميان مسوولان وزارت راه تبديل شده بود؛ موضوعي كه محمد رحمتي وزير راه و ترابري دولت احمدينژاد نيز پيش از اين در گفتوگو با روزنامه «اعتماد» به صراحت گفته بود: «موضوع نوسازي ناوگان هوايي و خريد هواپيما ما را به شرايطي كشانده است كه هر زمان كه كسي مدعي ميشود ميتواند هواپيما بخرد، با او جلسه ميگذاريم اما هيچ يك از اين جلسات منتج به نتيجه نميشود.» با اين حال اميد به خريد هواپيماي جديد موجب شد تا موضوع خريد و نوسازي ناوگان هوايي همواره يكي از مباحث مهم قابل پيگيري در زمان تحريم باشد.بعد از حضور حسن روحاني، رييس دولت تدبير و اميد در داووس و مذاكرات متعدد وزراي اقتصادي ايران با همتاهاي خود خبرهاي ضد و نقيضي در خصوص احتمال از سرگيري مراودات اقتصادي با شركتهاي قدر اروپايي و امريكايي به گوش رسيد، كه در اين ميان خبر احتمال انعقاد قرارداد خريد هواپيما كمرنگتر از خريد قطعات لازم براي هواپيماهاي موجود بود اما بعد از گذشت نزديك به يك سال و اندي از آن روزها و رد و تاييدهاي مختلف از قراردادهاي صنعت هوايي بالاخره جمعه شب بارقه اميد در نوسازي ناوگان ايرلاينهاي ايراني شكسته شد و ايرباسهاي نيمه جوان راهي آسمان ايران شدند و بالاخره ديوار صوتي ايران با غرش موتورهاي آنها شكسته شد. در ماههاي گذشته و بعد از مذاكرات فشرده تيم هستهاي ايران، برخي رسانههاي بينالمللي و ايراني، خبر از انتقال چند فروند هواپيماي ايرباس مدل A340 سري 600 كه متعلق به ايرلايني به نام «ويرجين آتلانيك» هستند، به شهرهاي بصره و بغداد در عراق ميدادند و گمانهزنيها درباره اينكه اين هواپيماها متعلق به يكي از ايرلاينهاي ايراني باشد، مطرح بود. A340- 600 از نوع هواپيماهاي مسافربري پهنپيكر و چهار موتوره ساخت شركت ايرباس است كه كاربرد اصلي اين هواپيما در جابهجايي تعداد زيادي مسافر در مسافتهاي طولاني است. اين تيپ از ايرباس، بر اساس اطلاعات رسمي، تقريبا ۱۴۶۰۰ كيلومتر برد پروازي دارد و حدود 350 مسافر را در ۳كلاس اكونومي، بيزينس و فرست كلاس حمل ميكند.
اما اين گمانهزنيها زياد ادامه پيدا نكرد و بالاخره، آسمان تهران شاهد فرود دسته جمعي اين ايرباسها در فرودگاههاي امام خميني (ره) و مهرآباد شد تا بزرگترين انتقال دسته جمعي هواپيماهاي مسافربري به داخل كشور در دوران پس از انقلاب و در شرايطي كه هنوز تحريمها عليه صنعت هواپيمايي كشورمان بهشدت ادامه دارد، رخ دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سايت مرجع هوانوردي و هوافضاي پارسي، اكثريت قريب به اتفاق اين ايرباسها، جوان و تازهنفس هستند و توليد آنها بين سال 2001 تا انتهاي 2004 بوده است.بنابر اطلاعات رسيده در كنار اين ايرباسهاي مدل 340، يك فروند هواپيماي ايرباس 321 هم خريداري شده كه اين پرنده نيز با ايرباسهاي ديگر به ايران آمده است. برخي كارشناسان صنعت هوايي در گفتوگو با يكي از سايتهاي خبري در اينباره گفتهاند: «با توجه به تحريمهاي ظالمانه غرب عليه صنعت هوايي كشورمان و عدم ارايه سوخت به هواپيماهاي ايراني در اكثر فرودگاههاي اروپا، اين مدل از ايرباسها اين امكان را دارد تا همه مسيرهاي فعلي اروپايي و آسيايي را به صورت رفت و برگشت و بدون نياز به سوختگيري مجدد پوشش بدهد.»