• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4646 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

حال خوب تالاب‌ها و پايش آنها با فناوري‌هاي نوين

احمدرضا لاهيجان‌زاده، معاون محيط‌زيست دريايي و تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: امروز يكي از نيازهاي اساسي سازمان استفاده از فناوري نوين در حوزه بررسي و پايش تالاب‌هاست، زيرا روش‌هاي سنتي ديگر پاسخگوي قابليت‌هاي نظارتي سازمان نيست.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط زيست، احمدرضا لاهيجان‌زاده در كارگاه آموزشي آشنايي با فناوري تصويربرداري هوايي، به استفاده از فناوري‌هاي نوين براي پايش تالاب‌ها و سواحل دريايي اشاره كرد و افزود: به كارگيري فناوري‌هاي نوين در اين حوزه مي‌تواند باعث افزايش دقت در پايش اطلاعات، سرعت عمل و كاهش هزينه‌هاي مورد نياز سازمان شود. او هدف از برگزاري اين كارگاه‌ها را استخراج داده‌ها و اطلاعات دانست كه از اين روش به دست مي‌آيند و استفاده از آنها مي‌تواند كمك بسزايي به كارشناسان اين حوزه كند. در ادامه اين كارگاه استفاده از فناوري‌هاي نوين در پايش و بررسي تالاب‌هاي ميانكاله، انزلي، هورالعظيم، استفاده از نرم‌افزارهاي تخصصي و عكس‌هاي ماهواره‌اي ارايه شد. در كشور سه ميليون هكتار تالاب وجود دارد كه اگر به درستي حفاظت شوند نقش موثري در مديريت صحيح آب دارند، همچنين ۲۵ مجموعه تالابي ايران در كنوانسيون زيست محيطي رامسر به ثبت رسيده است كه ١.۴ ميليون هكتار مساحت كل تالاب‌هاي كشور را به خود اختصاص داده است. كمبود آب و تامين حقابه تالاب‌ها، آلودگي‌ فاضلاب‌هاي شهري - روستايي و زهاب‌هاي كشاورزي و پساب‌هاي صنعتي، تغيير كاربري غيرمجاز تالاب‌ها كه بيشتر تالاب‌هاي شمال كشور با آن مواجه هستند و ورود گونه‌هاي مهاجم و غير بومي مضر مانند ماهي تيلاپيا در تالاب شادگان و سنبل آبي در انزلي؛ عوامل تهديد تالاب‌هاي كشور هستند.

امسال حال تالاب‌ها خوب است
در همين حال مسعود باقرزاده‌كريمي، مديركل دفتر حفاظت و احياي تالاب‌هاي سازمان محيط با اشاره به اينكه وضعيت تالاب‌هاي كويري بر اثر بارندگي‌هاي امسال مناسب است، گفت: به‌رغم اين شرايط همچنان تالاب گاوخوني آبگيري مناسبي نشده است.
مديركل دفتر حفاظت و احياي تالاب‌هاي سازمان محيط زيست در گفت‌وگو با مهر گفت: بر اثر بارندگي‌هاي مناسب، تقريبا تمامي تالاب‌هاي كشور آبگيري شده‌اند و امسال، سال خوبي براي حيات تالاب‌هاي ايران است.
او در توصيف آنچه خوب بودن وضعيت تالاب‌هاي كشور گفته، اظهار داشت: ۷۰ درصد تالاب بختگان پرآب شده كه اين شرايط براي يك تالاب كويري بسيار مطلوب است.
مديركل دفتر حفاظت و احياي تالاب‌هاي سازمان محيط زيست علاوه بر آبگيري بختگان، به شكل‌گيري آبگيرهاي ۵۰ تا ۱۰۰ هزار هكتاري در دل كويرهاي نيمه شمالي و جنوبي كشور خبر داد و گفت: هرچند امسال درياچه اروميه وضعيت مناسبي پيدا كرده اما از آنجايي كه درياچه اروميه در منطقه كوهستاني پرباران واقع شده است، بهبود شرايط آن دور از انتظار نبود. باقرزاده‌كريمي ادامه داد: آنچه باعث خرسندي ما شده، آبگيري تالاب‌هاي كويري همچون مهارلو، جازموريان، درياچه نمك و حوض سلطان در دل كوير است. مديركل دفتر حفاظت و احياي تالاب‌هاي سازمان محيط زيست با بيان اينكه همچنان وضعيت تالاب گاوخوني با آبگيري حدود ۴۰ درصدي مناسب نيست، ابراز داشت: با وجود بارندگي‌هاي مناسب، به دليل برداشت‌هايي كه از زاينده‌رود صورت مي‌گيرد آب به ميزان لازم به اين تالاب سرازير نمي‌شود. باقرزاده‌كريمي با اشاره به اينكه تالاب هامون امسال مرطوب (در اصطلاح محلي‌ها دشتمال) شده است، گفت: بارندگي‌هاي مناسب باعث آبگيري اين تالاب ارزشمند مرزي شده اما جريان آب در آن كم عمق است. او با تاكيد بر اينكه وضعيت هامون به‌طور كلي وابسته به جريان آبي رودخانه هيرمند است، گفت: با تخليه رسوبات و اتصال انهار به تالاب آب‌هاي حاصل از بارندگي به تالاب وارد شدند اما آبگيري كامل اين تالاب بستگي به سياست‌هاي افغانستان دارد. او همچنين افزود: به همين دليل با جديت مباحث ديپلماسي آب را در اين حوضه فعال نگه داشته‌ايم، اما براي تخصيص حقابه هامون مذاكره جديدي انجام نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون