• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4649 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت

حسين كاشفي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت:

دغدغه مردم، دغدغه ماست

بحران سلامت در حوزه‌هاي مختلف از جمله اقتصاد تاثير بسزايي گذاشته كه به نظر مي‌رسد اين تاثير بلندمدت باشد. از آنجا كه اصلاح‌طلبان اغلب روي مساله و مسائل سياسي تمركز داشته‌اند، به نظر شما آيا شرايط ايجاد شده ممكن است در رويكرد جريان اصلاح‌طلب تاثيرگذار باشد و اولويت‌هاي اين جريان را تغيير دهد؟

بر اساس پيش‌بيني‌ها و داده‌هاي موجود جوامع بشري فعلا درگير اين بحران سلامت و شيوع كرونا خواهد بود. بنابراين بايد زمينه‌اي فراهم كرد تا بتوانيم با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، كرونا را جزيي از زندگي به حساب آوريم. اين بحران در مسائل اقتصادي تاثير گذاشته و خواهد گذاشت و بخش زيادي از مردم متضرر شده‌اند يا مي‌شوند. مردم همواره براي اصلاح‌طلبان از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده‌اند؛ بنابراين تحت‌ فشار قرار گرفتن مردم در اين ايام براي آنها مهم است. قطعا اصلاح‌طلبان در اين مدت از طريق برنامه‌هاي كارشناسي با ارايه پيشنهادات خود به تصميم‌گيران كمك خواهند كرد. همچنين نهادهاي مدني و احزاب نيز حتما احساس مسووليت خواهند كرد و در اين راستا گام برمي‌دارند و از آنجا كه اين بحران همه حوزه‌ها از اقتصاد تا فرهنگ و سياست خارجي و... را تحت ‌تاثير قرار داده، بر همه اين حوزه‌ها بايد تمركز داشت اما الان يكي از مهم‌ترين مباحث اقتصادي است. ضمن اينكه در برخي مسائل سياست و اقتصاد با يكديگر ارتباط دارند. براي نمونه تحريم‌ها باعث شده مثل سابق نتوان نفت فروخت، همچنين ارتباطات بانكي و ارزي نيز با مشكلات جدي روبه‌رو است كه همه اين مسائل به سياست گره خورده است. علاوه بر اين در كسب درآمد مالياتي نيز با موانعي روبه‌رو هستيم. به همين دليل بايد بر تعامل با دنيا از كشورهاي اروپايي گرفته تا آسيايي تمركز كنيم. همه اين مسائل در حوزه سياسي و اقتصادي قرار مي‌گيرد.

البته قطعا همپوشاني ميان حوزه اقتصاد و سياست وجود دارد. اما همچون هر دوره‌اي كه اولويت‌ها تغيير مي‌كند، آيا اولويت اصلاح‌طلبان نيز مي‌تواند دستخوش تغيير شود و به سمت‌وسويي اقتصادي پيش برود؟

بله، قطعا. ضمن اينكه ارتباطي ميان سياست و اقتصاد وجود دارد اما امروز بر اساس همين مسائل و مصايب اقتصادي است كه بايد روي موضوعات سياسي از سياست داخلي گرفته تا سياست خارجي كار كنيم. وقتي با معضل و مشكلي مواجه هستيم، بايد همه جريان‌هاي سياسي براي ارايه راهكار فعال باشند. همان‌طور كه در شرايط جنگ اين اتفاق افتاد در دوران شيوع كرونا نيز بايد همين رويكرد را داشت. امروز بسياري از مردم با مشكلات جدي اقتصادي مواجه هستند؛ بنابراين نمي‌توان نسبت به آن بي‌تفاوت بود. در عين حال بايد كمي فضا باز شود تا راه براي ارايه راهكار و پيشنهاد باز باشد و همه احساس كنند در اين زمينه مي‌توانند كنشگري داشته و براي عبور از بحران كاري انجام دهند. همچنين بايد از اين دوران تجربه‌ كسب كنيم و بپذيريم نظرات نهادهاي مدني و احزاب و كارشناسان و... مورد توجه قرار بگيرد. طبيعي است كه شايد نقد و انتقاداتي صورت پذيرد كه اين هم بايد شنيده شود. همان‌طور كه در روابط خارجي بر فضاي تعاملي تاكيد داريم، داخل كشور هم بايد فضاي گفت‌و‌گو را باز بگذاريم. اگر در مقطعي ترديد و نفي كرديم و عده‌اي را كنار گذاشتيم، امروز بايد بپذيريم كه از همه نيروها استفاده كنيم.

اين شيفت اولويتي از سياست به اقتصاد و دغدغه اقتصادي داشتن در ساير احزاب اصلاح‌طلب و همچنين مشخصا «اتحاد ملت» محسوس است؟

دغدغه هر تشكل و حزب بايد دغدغه مردم باشد و امروز عمده‌ترين معضل و مشكل مردم اقتصادي، بيكاري، اشتغال و... است؛ پس تشكل‌ها و احزاب هم بايد بر اين مسائل تمركز كنند. بالاخره حزب به ‌معناي واقعي كلمه بايد در همه حوزه‌ها برنامه‌هاي كارشناسي داشته‌ باشد، نه اينكه تنها موضع‌گيري‌هاي سياسي داشته باشد. ما در حزب «اتحاد»، كميسيون اقتصادي داريم و اين كميسيون هم مثل باقي كميسيون‌ها بررسي‌هاي تخصصي صورت مي‌گيرد و پيشنهادها به دفتر سياسي و سپس شوراي مركزي مي‌رود و اگر لازم باشد به ‌صورت بيانيه يا در قالب پيشنهاد به مسوولان ذي‌ربط و... مطرح مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون