• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4649 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت

آخرين گزارش وزارت بهداشت:

كاهش تعداد فوتي‌هاي كوويد 19 به كمتر از 40 نفر

سخنگوي وزارت بهداشت با اعلام شناسايي هزار و 757 بيمار جديد كوويد۱۹ در كشور طي فاصله زماني 26 تا 27 ارديبهشت، با ابراز اميدواري به دليل كاهش تعداد فوتي‌هاي بيماري به كمتر از 40 نفر خبر داد كه ايران به فهرست پنج كشور اول با بالاترين تعداد بهبوديافته بيماري در دنيا راه پيدا كرده است. 
كيانوش جهانپور گفت: «در فاصله ظهر 26 تا 27 ارديبهشت، هزار و ۷۵۷ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شده و مجموع تعداد بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسيده است . اما در همين مدت، ۳۵ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و حالا مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۶ هزار و ۹۳۷ نفر رسيد ضمن آنكه ۲۷۱۶ نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.»
به گفته جهانپور، وضعيت استان خوزستان همچنان قرمز است و او تاكيد كرد: «با وجود روند مديريت شده بيماري در كشور، به هيچ‌وجه در وضعيت عادي اين بيماري به ‌سر نمي‌بريم. هيچ جاي جهان و از جمله ايران وضعيت عادي با اين ويروس ندارد. البته در اغلب شهرستان‌هاي استان خوزستان وضعيت را حتي فوق‌العاده اعلام مي‌كنيم. بنابراين رعايت بهداشت فردي و اجتماعي كماكان با جديت بايد تداوم يابد تا بتوانيم به مسير مهار بيماري نزديك شويم.»
جهانپور با اشاره به نحوه برگزاري راهپيمايي روز قدس بر اساس مصوبات ستاد ملي مقابله با كرونا گفت: «بر اساس تصميمات اتخاذ شده، راهپيمايي روز قدس و تجمعات، در مناطق سفيد به صورت تجمع در محل نماز جمعه‌ها و در شهر تهران به صورت كاروان خودرويي و با هدايت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بود. نماز عيد فطر نيز به صورت تجمعات مرسوم هر ساله در مصلي‌ها برگزار نخواهد شد، بلكه با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در مساجد نماز عيد فطر برگزار خواهد شد.»
به دنبال اين اظهارات و به دنبال اعتراض شديد جامعه ورزشي به تعطيلي سه ماهه باشگاه‌ها و مسابقات ورزشي، معاون كل وزارت بهداشت هم با بيان اينكه بر اساس پيش‌بيني‌ سازمان بهداشت جهاني احتمالا اوضاع كرونا در پاييز و زمستان بدتر خواهد بود، گفت: «اگر با معيارهاي علمي، امروز ليگ‌ فوتبال برگزار نمي‌شود، با اين پيش‌بيني بايد بگوييم كه پاييز و زمستان هم برگزار نمي‌شود و در اين صورت، ليگ‌هاي بعدي نيز در موعد مقرر خود برگزار نمي‌شوند.»
ايرج حريرچي با تاكيد بر اينكه اولويت اصلي وزارت بهداشت در بحران كرونا سلامت مردم است، گفت: «بايد آثار بيماري‌زايي و مرگ‌ومير ناشي از ويروس را به حداقل برسانيم. البته قطعا اقتصاد مردم نيز براي ما مهم است و بر اساس آن تصميم‌گيري مي‌كنيم. در حال حاضر حدود ۲۸۲ هزار مركز ورزشي وجود دارد كه تعداد قابل توجهي معيشت خود را با كار در اين واحدهاي صنفي مي‌گذرانند، ما هم اين مسائل را درك مي‌كنيم، اما مجبور هستيم كاري كنيم كه اولا چرخ ويروس نچرخد، ثانيا چرخ اقتصاد مردم در حركت باشد. ولي اگر در يك مركز بدنسازي اتفاقي بيفتد كه مراجعان و كاركنان دچار آلودگي شوند و ما مجبور شويم تعطيلي‌ها را به مدت طولاني‌تر اعمال كنيم، به قول سازمان بهداشت جهاني اولين تبعات بازگشايي‌هاي زودرس بر خود اقتصاد خواهد بود و نه بر سلامتي؛ بنابراين ما احتياط‌هاي لازم را مدنظر قرار مي‌هيم.»
او با تاكيد بر اينكه در بسياري از مراكز ورزشي بدنسازي استانداردهاي لازم را نداريم، ادامه داد: «اين در حالي است كه اين مراكز تراكم جمعيتي بالايي نيز دارند كه براي بيماري كرونا مناسب نيست. كنار هم بودن وسايل متعدد ورزشي، رختكن‌هاي كوچك، دوش كوچك، عدم دسترسي به تهويه مناسب و... مي‌تواند سبب انتقال ويروس كرونا به ويژه هنگام ورزش‌هاي هوازي باشد. هم معيشت كساني كه در باشگاه‌هاي ورزشي كار مي‌كنند و هم انجام ليگ‌هاي ورزشي مدنظر ماست و بر اساس آن تصميمات اتخاذ مي‌شود. كساني كه در كميته‌هاي مختلف ستاد مقابله با كرونا تصميم‌گيري مي‌كنند از دانشمندان هستند و با معيارهاي علمي به مسائل نگاه مي‌كنيم. از سوي ديگر دولت نيز بسته‌هاي معيشتي براي صنوف مختلف در نظر گرفته است. البته پيش‌بيني‌هاي ما قطعي نيست، ولي پيش‌بيني سازمان بهداشت جهاني اين است كه اوضاع كرونا در پاييز بدتر از خرداد و تابستان خواهد بود. اين مطرح‌ترين پيش‌بيني با شانس ۵۰ الي ۷۰ درصدي است كه البته ممكن هم هست به وقوع نپيوندد. حالا اگر امروز با معيارهاي علمي مي‌گوييم فوتبال برقرار نيست، بايد بگوييم در پاييز و زمستان ‌هم برقرار نخواهد بود. اينكه اكنون ليگ برگزار نمي‌شود به معناي آن نيست كه ليگ بعدي در موعد خود برقرار مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون