• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4649 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت

ماه رمضان و تابو شكني سريال‌هاي عربي

در يكي از ديالوگ‌هاي كليدي اين سريال چنين آمده است «ما به خاطر حمايت از فلسطين به جنگ رفته‌ايم. توليد نفت‌مان را به خاطر فلسطين متوقف كرديم. زماني كه تشكيلات اداري فلسطين تاسيس شد، اين ما بوديم كه هزينه‌ها و حقوق كاركنانش را داديم آن هم زماني كه خودمان به پول نيازمند بوديم ولي الان به ما نيش و كنايه مي‌زنند.» بازيگر ديگري كه اين سخنان را مي‌شنود، پاسخ مي‌دهد «انگشتان دست همگي، يكي نيستند. درست مثل آن زماني كه فلسطيني‌ها در سال 1948 از آنجا اخراج مي‌شدند و قتل عام مي‌شدند و خيلي‌ها زمين‌هايشان را به يهوديان فروختند... يهودي‌ها هم مثل بقيه هستند. هم خوب دارند و هم بد. ولي اين اسراييل است كه بين فلسطيني‌ها و ديگر اعراب نفرت‌افكني مي‌كنند. سريال در سكانسي ديگر تلاش مي‌كند تا فلسطيني‌ها به عنوان دشمنان شماره يك مردم عرب و عربستان معرفي شوند.
 سريال با اين موضوع كار خود را آغاز مي‌كند كه دولت عبري از بين رفته است. اولين اپيزود آن صحنه‌اي از يك مدرسه را نشان مي‌دهد كه يك معلم در حال توضيخ دادن «جنگ آزاد‌سازي بيت‌المقدس» براي دانش‌آموزان است و نتيجه‌گيري مي‌كند، اسراييل در سال 2048 و قبل از چند تكه شدن امريكا كه اصلي‌ترين حامي دولت صهيونيستي است از بين خواهد رفت و اعراب به پيروزي مي‌رسند. معلم در اين صحنه به دانش‌آموزان توضيح مي‌دهد كه اكثر يهوديان اسراييل فرار مي‌كنند و به همان كشورهايي كه اهل آنجا هستند يعني به اروپا برمي‌گردند. اما معلم نمي‌داند كه بخش مهمي از اسراييلي‌ها از جوامع يهودي شمال آفريقا و خود خاورميانه بيرون آمده‌اند. سريال «ام‌ هارون» داستان يك زن يهودي را روايت مي‌كند كه در دهه 1940 در يكي از كشورهاي خليج‌فارس زندگي ‌كرده و وانمود مي‌كند كه يهوديان از گذشته در اين منطقه داراي سرزمين مشخص بوده‌اند. بازيگر سريال قصد دارد، هويت واقعي رژيم صهيونيستي را كتمان و به وجود اين رژيم اشغالگر رسميت دهد.
فيلم با يك «خودگويي» به زبان عبري شروع مي‌شود و بازيگر نقش اول سريال «ام‌ هارون» به خود مي‌گويد «قبل از آنكه رد پاهاي ما ناپديد شوند و حيات ما به فراموشي سپرده شود، ما زمان را از دست مي‌دهيم. ما از يهوديان خليج(فارس) هستيم كه در اين كشورها به دنيا آمده‌اند.» وزارت امورخارجه اسراييل در ارزيابي خود از محتواي اين سريال‌ها در «ام‌هارون» تلاشي سياسي و فرهنگي براي معرفي طرح‌هاي صهيونيستي در جوامع كشورهاي خليج فارس را مشاهده مي‌كند ولي درباره سريال «النهايه» معتقد است «محتوا كاملا غيرقابل قبول است.» جنبش فلسطيني حماس كه نوار غزه را در كنترل خود دارد از منتقد جدي اين سريال‌هاست. به باور حماس و بسياري از كاربران اينترنتي در شبكه‌هاي اجتماعي، ديالوگ‌ها، زياده‌روي و مبالغه‌آميز است. حماس معتقد است كه «ام هارون» بيشتر خانم گلدا ماير(1978-1898) اولين نخست‌وزير اسراييل (1969-1974) را نشان مي‌دهد كه خودش يك جنايتكار جنگي است. او همكاري‌ زيادي با گروه‌هاي زير‌زميني يهود براي انتقال يهوديان اروپا به فلسطين داشته و در آن سال‌ها توانسته در رأس تشكيلات مالي سازمان‌هاي يهودي، ميليون‌ها دلار براي مسلح كردن اسراييل پول جمع‌آوري كند. او اسراييل را همانند اولين نخست‌وزير اسراييل بن‌گورين با توسل به زور و پاسخ‌هاي خشونت‌بار به خشونت‌هاي اعراب اداره مي‌كرد. اين سريال‌ها موجب عصبانيت فعالان فلسطيني شده و جنبش حماس، سازندگان را متهم مي‌كند كه قصد تحريك مردم فلسطين براي قيام عليه «آرمان فلسطين» را دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون