38 سال پس از آزادي خرمشهر
اما به دليل مسائل حاشيهاي پس از شيوع كرونا، رفت و آمد خودرو و ماشينهاي حاوي كالا از اين مرز به صورت جدي مختل شده است. تا پيش از گسترش اين بيماري روزانه بين
1500 تا 2 هزار خودرو از اين مرز به عراق ميرفتند يا كالا از عراق وارد ميكردند كه كالاهاي وارداتي نيز به كل ايران ارسال ميشد، اما پس از اين بيماري و به دليل اهمالكاري خودمان، مشكلاتي در اين مرز رخ داد. درخواست طرف عراقي براي ادامه عبور و مرور كالا، ضدعفوني كردن و گندزدايي ماشينها بود كه تا به امروز اين اتفاق در مرز رخ نداده است. براساس گفتههاي نيروي انتظامي رونق گرفتن مرز شلمچه نه تنها بر بيكاري كه بر كاهش جرم و جنايت نيز موثر بود، چراكه افراد ميتوانستند از اين مرز براي رونق زندگي و رزق و روزي خود بهره برند. درحالي كه اين مرز كه عامل مهمي براي زندگي افراد اين منطقه بود، مدتهاست كه بسته شده است. درخصوص بندر خرمشهر نيز وضعيت خوبي مشاهده نميشود. با وجود اينكه منطقه آزاد است اما از ظرفيتهاي زيادي كه دراختيار خرمشهر و ايران قرار ميدهد، استفاده نشده است. گويي كه اسما منطقه آزاد است. با وجود اينكه روزي خرمشهر نگين اقتصاد ايران بود و حتي برخي خودروهاي لوكس مانند شورولت و تويوتا در اين شهر نمايندگي داشتند، اما امروزه امكانات رفاهي، درماني و بهداشتي كمي دارد. در كل خرمشهر تنها يك بيمارستان وجود دارد و افراد براي MRI به بيمارستانهاي آبادان يا اهواز مراجعه ميكنند. با وجود فرمايشات مكرر مقام معظم رهبري مبني بر رسيدگي به اين شهر، همچنان رسيدگي به اين شهر بسيار كم است و شعارها به مرحله عمل نرسيده است. باتوجه به جمعيت اين شهر اتاق بازرگاني و مجموعه فعالان اقتصادي سعي در افزايش مراودات تجاري با عراق دارند تا از اين طريق بتوان بر رونق اين شهر بيفزايند، اما برخي قوانين مانعي گسترده بر سر راه فعالان ايجاد ميكند، مانند همين عدم گندزدايي و ضدعفوني كردن خودروهاي عبوري از مرز شلمچه. وقتي ضدعفوني كردن ماشينها انجام شود، از كل ايران كالا به عراق صادر ميشود. با ادامه اين روند بازار عراق از دست ميرود. همين موارد باعث ميشود كه سرمايهگذاران تمايل كمتري براي سرمايهگذاري در اين شهر دارند. خرمشهر ظرفيتهاي زيادي براي پيشبرد اهداف و چشماندازهاي اقتصادي دارد و لازمه قرار گرفتن در راه رسيدن به اهداف، رسيدگي به اين شهر است.