• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4654 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد

رييس‌جمهوري درباره اقدامات كرونايي دولت به وزرا دستور داد

تعطيلات پرمشغله روحاني

پيگيري روابط منطقه اي و بين‌المللي در تماس تلفني با سران كشورها

رييس‌جمهوري پيگير وضعيت شيوع كرونا و كنترل آن در شهرهاي مختلف كشور است. حسن روحاني روز يكشنبه در تماس‌هاي تلفني جداگانه با وزراي بهداشت، كشور و همچنين استاندار خوزستان نكاتي درباره فعاليت ستادهاي استاني مقابله با كرونا، نظارت بر استان‌هايي كه كرونا در آنها رشد داشته و همچنين ضرورت تلاش مضاعف مديران اجرايي و بهداشتي استان خوزستان براي كنترل سريع‌تر كرونا پرداخت. رييس‌جمهوري به وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم دستور داد با تشديد فعاليت‌ها و اعمال نظارت از سوي ستادهاي استاني مقابله با كرونا در دو استان و چند شهري كه تعداد مبتلايان به ويروس كرونا تساعدي بوده، براي مهار روند رشد ابتلا به ويروس در اين مناطق اقدام كند.
او در تماس تلفني با وزير بهداشت، با دريافت گزارش از آخرين وضعيت بيماري كوويد19 در كشور تاكيد كرد كه در مناطقي كه اين روزها به‌ دليل عدم‌رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي تا حدودي شاهد رشد ابتلا هستيم، ستادهاي استاني مقابله با كرونا بايد با همكاري استانداران و روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي فعاليت خود را براي توقف رشد ويروس تشديد كنند. رييس دولت با اشاره به بازگشايي مراكز پرتجمع، اماكن مقدسه و حرم‌هاي شريف و همچنين فعاليت ادارات با ظرفيت كامل از هفته آينده، بر ضرورت رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و نظارت دقيق و مستمر وزارت بهداشت بر اين امر تاكيد كرد. به گفته او، بايد مراقبت‌ها، نظارت دقيق و اطلاع‌رساني مستمر همچنان ادامه داشته باشد تا با بازگشايي‌هاي اخير در برخي مراكز و اصناف و همچنين از سرگيري فعاليت مراكز پرتجمع احيانا شاهد توقف روند نزولي ابتلا و رشد بيماري نباشيم.
وزير بهداشت هم در اين گفت‌وگو همزمان با ارائه گزارش از وضعيت بيماري كوويد19 در كشور از سير نزولي كرونا در كل كشور خبر داد. سعيد نمكي البته اعلام كرد كه در يك يا دو استان با رشد مبتلايان به اين ويروس روبه‌رو هستيم. يكي از استان‌هايي كه در هفته‌هاي گذشته شيوع كرونا در آن رشد نگران‌كننده داشته، استان خوزستان بوده است. بر همين اساس رييس‌جمهوري روز يكشنبه گفت‌وگويي تلفني با استاندار اين استان برقرار كرد. حسن روحاني در اين تماس در جريان آخرين وضعيت بيماري كوويد19 و شيوع ويروس كرونا در اين استان و اقدامات انجام شده از سوي ستاد استاني مقابله با كرونا در خوزستان قرار گرفت. او تاكيد كرد كه تبيين درست و دقيق موارد مرتبط با اصول بهداشتي و مصاديق فاصله‌گذاري هوشمند ميان مردم مي‌تواند نقش مهمي در مهار رشد تعداد مبتلايان ايفا كند. رييس‌جمهوري هشدار داد كه عدم رعايت اصول بهداشتي و افزايش تعداد مبتلايان، ممكن است به بازگشت برخي محدوديت‌ها در استان منجر شود.
حسن روحاني در تماس تلفني با استاندار خوزستان در مورد مسائل مهمي  از جمله توليد محصولات كشاورزي، كشت برنج در استان خوزستان و ظرفيت‌هاي اين استان براي تبادلات تجاري و كالايي با كشورهاي همسايه صحبت كرد و در ادامه در تماسي ديگر خواستار رسيدگي فوري و حل مشكل آب آشاميدني در منطقه «غيزانيه» و ديگر مناطق اين استان شد. اتفاقي كه در چند روز گذشته افكار عمومي را تحت تاثير قرار داد و رييس‌جمهوري همچنين در اين رابطه به وزير نيرو دستوراتي داد. 
حسن روحاني همچنين  در تماس تلفني با رحماني‌فضلي، گزارشي از وضعيت رشد ابتلا به كوويد19 در برخي‌ استان‌ها و چند شهر كشور دريافت كرد. رييس دولت دوازدهم بار ديگر تاكيد كرد كه «فقط با رعايت كامل پروتكل‌هاي بهداشتي مي‌توان زنجيره شيوع ويروس را قطع كرد.» به گفته او، با بازگشايي‌هاي اخير در برخي مراكز و كسب و كارها، نبايد هشدارها در مورد رعايت اصول بهداشتي از سوي مردم كمرنگ شود. رييس‌جمهوري معتقد است كه بخش‌هاي اطلاع‌رساني به‌ويژه صداوسيما و فضاي مجازي بايد در زمينه آگاهي‌بخشي به جامعه و اطلاع‌رساني مضاعف و فراگير فعاليت خود را افزايش دهند.
روحاني علاوه ‌بر اين 3 تماس تلفني درباره شيوع كرونا، در تماسي با رييس كل بانك مركزي، گزارشي از آخرين وضعيت روند تامين ارز واردات كالاهاي اساسي و ضروري كشور دريافت و بر تلاش مضاعف بانك مركزي و ساير دستگاه‌هاي اجرايي براي كنترل تورم تاكيد كرد. او همچنين به رييس بانك مركزي دستور داد با استفاده از همه ظرفيت‌ها و ابزار حقوقي و همكاري وزارت امور خارجه تلاش براي دسترسي به منابع ارزي خود در بانك‌هاي خارجي را تداوم بخشد. روحاني بعدازظهر ديروز هم در تماس تلفني با وزراي نفت، ارتباطات و راه، نكاتي را درباره موضوعات مختلف يادآور شد.

توسعه مناسبات تهران–آنكارا
اما اين موارد، تنها تماس‌هاي تلفني روز يكشنبه حسن روحاني نبود. او علاوه بر اينها، در تماس تلفني با رجب طيب اردوغان، با رييس‌جمهوري تركيه هم گفت‌وگو كرد. روساي‌جمهوري دو كشور با اشاره به مشكلات اقتصادي حاكم بر جهان درپي شيوع ويروس عالم‌گير كرونا، بر لزوم بازگشايي هر چه سريع‌تر مرزهاي زميني و هوايي با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي جهت از سرگيري تبادلات تجاري و كالايي دو كشور تاكيد و در اين تماس تلفني، ابراز اميدواري كردند كه با تشكيل كميسيون همكاري‌هاي مشترك اقتصادي دو كشور در آينده نزديك و با پايان يافتن بحران كرونا، تحركي تازه در روابط اقتصادي دو كشور و همچنين اجرايي و عملياتي شدن توافقات قبلي صورت گيرد.

پيام‌هاي عيدانه روحاني
در ادامه اقدامات رييس دولت دوازدهم در روزهاي گذشته، حسن روحاني روز شنبه و همزمان با فرا رسيدن عيد سعيد فطر در پيامي به رييس‌جمهوري لبنان، فرا رسيدن عيد مقاومت؛ سالروز پيروزي بزرگ و غرورآفرين مردم لبنان بر اشغالگران صهيونيست را به او، دولت و مردم اين كشور صميمانه تبريك گفت. او همچنين در پيام‌هاي جداگانه‌اي عيد فطر را به سران كشورهاي اسلامي، دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان تبريك گفت. رييس‌جمهوري در اقدامي ديگر، با انتشار پيامي، عيد سعيد فطر را به مردم ايران تبريك گفت. روحاني در اين پيام، خدا را شكر كرد كه امسال با وجود شرايط خاص و نگراني‏‌هايي كه در مورد سلامتي مردم وجود داشت، بر عظمت و حظ درك اين ايام مبارك خللي وارد نشد و مردم تجربه جديدي از عبادت در شرايط سخت‌تر و اشتياق خالصانه خود را به ارزش‌هاي ديني و معنوي و معارف الهي به شكلي زيباتر و تاثيرگذارتر از پيش آشكار كردند. به ‌باور روحاني، اكنون كه كشور ما، برابر فشارهاي ظالمانه و هدفمند دشمنان قرار دارد، بيش از هر زمان ديگر به پيام‏‌هاي سازنده و روشنگر ماه رمضان نياز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون