• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4657 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ خرداد

آتشي بي‌امان بر جان دو «خاييز»

گروه اجتماعي| «خاييز» و «خاييز»؛ 2 طبيعت بكر. يكي منطقه حفاظت شده مشترك بين خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد و ديگري منطقه گردشگري استان بوشهر؛ هر دو در آتش. هر دو چشم‌انتظار ورود تجهيزات و بالگرد براي اطفاي حريق. تا ساعت 15 و 22 دقيقه جمعه و در حالي كه آتش هنوز منطقه حفاظت شده «خاييز» در خوزستان و كهگيلويه را مي‌سوزاند هيچ خبري از بالگرد نبود. آن سو در بوشهر پس از رايزني و مكاتبات فراوان بالگرد به منطقه آمد اما به دليل نقص فني و بحث سوخت و مشكل بنزين نتوانست كاري انجام دهد و زماني كه رفع نقص صورت گرفت نيز شب شده بود و به فرودگاه بوشهر برگشت. محيط‌بانان و جنگلبانان با دست خالي تلاش مي‌كنند آتش را مهار كنند ولي زورشان به ديو آتش نمي‌رسد. مسوولان دولتي هنوز در گير‌و‌دار اقدامات اداري و نامه‌نگاري هستند. هميشه وقتي قرار است هليكوپتري براي اطفاي حريق جنگل‌ها برخيزد هزا‌رو يك داستان دارد. از مجوز شوراي تامين و مديريت بحران استان گرفته تا بحث تامين هزينه بنزين و بدهي دولت به ارگان‌هايي كه آنها را در اختيار دارند. حالا كه شما اين مطلب را مي‌خوانيد معلوم نيست چه اتفاقي افتاده است. معلوم نيست نيروهاي مردمي در بوشهر موفق شده‌اند يا آتش. معلوم نيست چيزي از۳۳ هزارو ۳۸۵ هكتار منطقه خاييز در ميانه بهبهان و دهدشت در خوزستان و كهگيلويه و بوير احمد نسوخته باشد. 
ايسنا در گزارشي خبر داد كه عصر چهارشنبه ۷ خرداد99 بر اثر وقوع صاعقه كوه سياه دشتستان واقع در ارتفاعات احمدلر دچار آتش‌سوزي وسيعي شده كه تا جمعه ۹ خرداد ادامه داشته است. 
يكي از فعالان حفاظت محيط زيست بهبهان به «اعتماد» گفت از غروب 8خرداد99 آتش‌سوزي در زمين‌هاي زراعي و آزاد همجوار با خاييز در شمال بهبهان آغاز شد. گويا بخشدار منطقه موضوع حريق را به فرماندار بهبهان گزارش داده است. ظواهر امر نشان از آن دارد كه آتش در ابتدا با امكانات اوليه هم قابل مهار بوده است اما اقدام سريعي براي اطفا صورت نگرفته است. 
فرماندار بهبهان قول داده بود كه صبح جمعه بالگرد مي‌رسد ولي تا ساعت تنظيم اين مطلب بالگرد نيامده بود. از سوي ديگر مديريت بحران كهگيلويه و بوير احمد موفق شده بود با بالگرد نيروهايي براي مهار آتش‌به ارتفاعات منتقل كند اما از بالگرد آب‌پاش خبري نبوده است. در همين حال نيروهاي محيط‌باني حتي ابزارهاي اوليه «آتش‌كوب» و «دمنده» براي مهار آتش ندارد. 
اين در حالي است كه شرمت‌الله حسيني پرور، بخشدار مركزي كهگيلويه با بيان اينكه آتش‌سوزي در منطقه حفاظت شده خاييز در شهرستان كهگيلويه روي داده به ايسنا گفت: حدود ساعت ۱۹ عصر پنجشنبه هشتم خردادماه بود كه دهيار روستاي «پادوك» طي تماس تلفني به ما اطلاع دادند كه در منطقه حفاظت شده خاييز آتش‌سوزي رخ داده است. نيروهاي منابع طبيعي و محيط‌زيست شهرستان به منطقه اعزام شدند و هم‌اكنون در حال استمداد و كمك طلبيدن از مردم روستاها جهت مهار و خاموش كردن آتش‌سوزي هستم. همچنين روح‌الله عزيزي، رييس اداره محيط زيست شهرستان كهگيلويه نيز گفت: با توجه به گستردگي آتش‌سوزي از دوستداران محيط زيست، نيروهاي مردمي به خصوص دهياران و مردم روستاهاي حاشيه منطقه حفاظت شده خاييز در محدوده دهدشت غربي درخواست كمك داريم.
او در توضيح اين وضعيت افزود: آتش‌سوزي از سمت بهبهان در استان خوزستان شروع شده و به‌علت اينكه به موقع مهار نشد به محدوده شهرستان كهگيلويه استان كهگيلويه و بويراحمد سرايت كرده و هم‌اكنون به ارتفاعات رسيده و در حال گسترش است.  در همين حال سرهنگ علي عباس ‌نژاد فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با اشاره به اينكه در برخي از جنگل‌ها و مراتع كشور حدود سه روز است كه با آتش‌سوزي مواجهيم، گفت: متاسفانه هليكوپترها براي اطفاي حريق به داد ما نمي‌رسند. از روز پنجشنبه به‌جد پيگير اعزام هليكوپتر به منطقه براي اطفاي هوايي حريق هستيم اما متاسفانه روز گذشته يك هليكوپتر به منطقه اعزام شد ولي به دليل نقص فني نتوانست به ما كمكي كند. او علاوه بر وضعيت حريق در بوشهر به موضوع خاييز اشاره كرده و گفت: حدود دو روز است كه در منطقه بهبهان استان خوزستان با آتش‌سوزي مواجهيم و امروز اين آتش‌سوزي به منطقه حفاظت شده محيط زيستي كشيده شده است اما هنوز هليكوپتري براي اطفاي حريق در اختيار ما قرار نگرفته است. فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با اشاره به اينكه در مورد خسارت اين آتش‌سوزي‌ها در حال حاضر نمي‌توان به‌طور قطع نظر داد، گفت: روز گذشته يكي از نيروهاي مردمي فعال در اطفاي آتش در منطقه حفاظت شده محيط زيستي پاوه جان خود را از دست داد. به گزارش ايسنا، پيش از اين وزارت دفاع هليكوپترهاي اطفاي حريق را تأمين مي‌كرد ولي به دليل آنكه دولت اعتباري براي اين كار در اختيار آنان قرار نداده دو سال است كه با سازمان جنگل‌ها در اين زمينه همكاري نمي‌كنند. در همين حال غلامرضا منتظري، مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر در روز اول وقوع اين حادثه به ايسنا گفت: طبق ارزيابي‌هاي اوليه وسعت آتش زياد است و در حال حاضر نيز تعدادي از مردم و نيروها بالا رفته‌اند.   جهانگير دهقاني مديركل بحران استان بوشهر دقايقي پيش در گفت‌وگو با ايسنا عنوان كرد: روز گذشته پس از رايزني و مكاتبات فراوان بالگرد به منطقه آمد اما به دليل نقص فني و بحث سوخت و مشكل بنزين نتوانست كاري انجام دهد، و زماني كه رفع نقص صورت گرفت نيز شب فرا رسيده بود و به فرودگاه بوشهر برگشت! وي توضيح داد: تمام پيگيري‌ها انجام شده و با هلال احمر نيز رايزني انجام شده است. از همه ظرفيت‌هاي موجود استفاده كرده‌ايم و هيچ كاري نمانده كه بتوانيم و انجام نداده باشيم اما هماهنگي‌ها زمان مي‌برد در حالي كه زمان بحران نبايد منتظر دريافت مجوز و مكاتبه بمانيم. ايسنا در گزارش ديگري نيز نوشت: طبق اطلاعات مردمي و افراد حاضر در محل تا اين لحظه آتش‌سوزي طبيعت دشتستان مهار نشده، و مردم محلي براي مهار آتش نياز به كمك دارند آنان با ارسال تصاوير و فيلم در فضاي مجازي از مردم خواسته‌اند كه هر كسي مي‌تواند خود را به روستاي طلحه برساند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون