• ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4659 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد

ادامه روند قيمت‌گذاري شوراي رقابت

افزايش رسمي قيمت 4 تا 48 درصد 8 خودرو

روز گذشته رضا شيوا، رييس شوراي رقابت، فرمول قيمت‌گذاري 8 خودرو از سري محصولات ايران خودرو را اعلام كرد كه بر اساس آن افزايش قيمتي بين 4 تا 48 درصدي و متوسط 23 درصد خواهند داشت. بر اساس گفته‌هاي رييس شوراي رقابت خودروهايي كه تا پيش از اين براي‌شان تصميمي گرفته نشده بود شامل پژوپارس اتوماتيك تيوفايو، هايما s۵،s7، سورن بنزيني، پژو ۲۰۷ دنده‌اي و اتوماتيك، دنا و دناپلاس بودند كه با فرمول جديد افزايش قيمت خواهند داشت. به گفته شيوا قرار است اين محصولات با شرايطي كه چندي پيش براي برخي خودروها نيز تعيين شده بود به صورت قرعه‌كشي در آينده پيش‌فروش شود. تلاطم در بازار خودرو مساله ديروز و امروز نيست، بلكه طي سال‌هاي طولاني قيمت بازار خودرو با قيمت بازار تفاوت‌هايي تا چند ده ميليون توماني داشته است. هر چند شيوع كرونا در كشور و افت شديد قيمت خودرو در ماه‌هاي اسفند و فروردين به دليل عدم مراجعه به بازار براي خريد خودرو، اين سوال را مطرح كرد كه اگر كرونا و نبود تقاضا و البته فعاليت نصفه و نيمه كارخانه‌ها مي‌تواند قيمت را به‌ شدت كاهش دهد‌، پس چرا قيمت‌ها بالاست؟ 
هر چند پس از شروع به كار كارخانه‌ها و افزايش توليد و عرضه خودرو، مجددا قيمت‌ها بر مدار صعودي قرار گرفت و افت خود را جبران كرد و حتي قيمت فراتر از انتظار فعالان بازار و مردم پيش رفت؛ اما باز هم سوال باقي ماند كه چرا قيمت خودرو افزايش مي‌يابد؟ اما واكنش به بحران بازار خودرو كه از تحريم‌ها زخمي و با تلاطم‌هاي ارزي نيز دچار خونريزي شديد شد‌، اعتراض شديد مردم و نمايندگان مجلس، عزل وزير و در نهايت تعيين سقف افزايش قيمت براي محصولات دو خودروساز بزرگ كشور بود. هرچند ورود شوراي رقابت به ماجراي قيمت‌گذاري خودرو از «فرمول قيمت‌گذاري» به « افزايش بين 10 تا 23 درصدي قيمت‌ها در كارخانه» تغيير كرد. شيوا در تشريح جزييات تصميم سه هفته پيش شوراي متبوعش گفته بود: «افزايش قيمت‌ها بر اساس سه متغير تورم‌بخشي، بهره‌وري و كيفيت خواهد بود كه به‌طور حتم باعث افزايش قيمت خودرو در بازار مي‌شود.» هر چند شوراي رقابت نيز براي به تعادل رساندن بازار خودرو، پيش‌فروش خودرو به صورت قرعه‌كشي را نيز به عنوان يكي از شروط قيمت‌گذاري مطرح كرد. به‌رغم اتخاذ تصميمات سختگيرانه براي رساندن خودروها به دست مصرف‌كنندگان نهايي و جلوگيري از سوءاستفاده دلالان، پس از گذشت سه هفته قيمت‌ها آنچنان كه انتظار مي‌رفت، اصلاح نشد. شوراي رقابت در راستاي تعيين سقف افزايش قيمت خودروها‌، روز گذشته بازه افزايش قيمت 8 خودروي ايران خودرو را نيز اعلام كرد. گفته‌هاي رييس شوراي رقابت گوياي بازه افزايشي 4 تا 48 درصدي براي خودروها مشخص شده است. اما نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد، عدم ارسال جزييات تورمي 8 خودروي باقيمانده به بانك مركزي براي بررسي تورم بخشي در آنهاست. شيوا عدم بررسي تورم‌بخشي را عامل ورود اجباري شوراي رقابت براي محاسبه نرخ تورم ارزي اين خودروها دانست و خاطرنشان كرد: «براي قيمت‌گذاري بايد تورم‌بخشي را از بانك مركزي گرفته و در محاسبات لحاظ كنيم اما بانك مركزي تورم‌بخشي را اعلام نكرد. به دليل نبود اطلاعات، كارشناسان اين شورا تورم خودروهاي غيرمشمول قيمت‌گذاري را كه حتي تا ۵۰ درصد ارزبري دارند مورد محاسبه قرار دادند كه در نهايت به تصويب رسيد.» رييس شوراي رقابت در ادامه افزود: «يك‌سري از خودروها با توجه به اينكه واردات باز بود و شرايط رقابتي وجود داشت مشمول قيمت‌گذاري نمي‌شدند اما با توجه به توقف واردات اكنون محاسبات قيمت‌گذاري آنها در شوراي رقابت انجام شد.» شيوا در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به اين موضوع كه خودروي غير مشمول نيز به مرور زمان دستورالعمل‌هاي قيمت‌گذاري‌شان از سوي شوراي رقابت اعلام مي‌ شود در پايان نيز عنوان كرد: «علاوه بر اين شوراي رقابت به مرور به حوزه ساير خودروهاي غير مشمول نيز ورود پيدا كرده و دستورالعمل آنها را نيز تعيين خواهد كرد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون