• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

خبرخوان

تخصيص ۵۰ ميليارد تومان  براي مقابله با حوادث غيرمترقبه

 براي مقابله با حوادث غيرمترقبه از جمله آتش‌سوزي جنگل‌هاي كشور با دستور محمدباقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه، ۵۰ ميليارد تومان براي تجهيز، اورهال، تامين سوخت و آماده نگه‌داشتن هواپيما و هلي‌كوپترهاي امداد و آب‌پاش براي مقابله با حوادث غيرمترقبه از جمله آتش‌سوزي در كشور تخصيص يافت. اين اعتبار در اختيار وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح قرار مي‌گيرد تا به منظور تامين موارد بالا هزينه كند.


ميزان ارز قابل حمل و نگهداري در داخل تعيين شد

بانك مركزي دستورالعمل اجرايي مربوط به تعيين ميزان ارز قابل حمل، نگهداري و مبادله در داخل كشور به شبكه بانكي كشور ابلاغ شد. براساس دستورالعمل اجرايي مزبور، حمل و نگهداري ارز (اسكناس) توسط اشخاص حداكثر تا سقف مبلغ ۱۰.۰۰۰ يورو يا معادل آن به ساير ارزها بلامانع بوده و حمل و نگهداري ارز (اسكناس) براي مبالغ بيشتر از ۱۰.۰۰۰ يورو يا معادل آن به ساير ارزها توسط اشخاص، صرفا در صورت داشتن يكي از مدارك شامل: سند موسسه اعتباري، رسيد سنا و اظهارنامه گمركي مجاز خواهد بود. ضمنا سند موسسه اعتباري و رسيد سنا، حداكثر ۶ ماه از تاريخ صدور داراي اعتبار است و قبل از انقضاي مهلت مذكور، دارندگان سند موسسه اعتباري و رسيد سنا مكلفند به يكي از اين روش‌ها شامل: واريز ارز مربوطه به حساب ارزي نزد يكي از موسسات اعتباري، فروش ارز به يكي از موسسات اعتباري به نرخ بازار (مندرج در سامانه معاملات الكترونيكي ارز ETS) يا فروش به صرافي با درج در سامانه سنا اقدام كنند. در اين ارتباط اسناد مذكور پس از گذشت مهلت زماني منظور شده (۶ ماه)، فاقد اعتبار بوده و مشمول قوانين و مقررات مربوطه خواهد شد. 
همچنين براي مساعدت با اشخاصي كه قبلا ارز خود را از طريق صرافي‌هاي مجاز يا بانك‌ها و موسسات اعتباري تهيه كرده‌اند، ليكن مهلت زماني سند بانك و موسسه اعتباري يا رسيد سنا آنها بيش از شش ماه گذشته باشد، از تاريخ ابلاغ اين دستورالعمل (۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۹)، سه ماه مهلت داده شده تا نسبت به تعيين تكليف ارز خود در قالب يكي از روش‌هاي فوق اقدام كنند. نكته حايز اهميت اينكه چنانچه مشخص شود كه منشأ ارزهاي موضوع دستورالعمل ابلاغي، حاصل از پولشويي و تامين مالي تروريسم باشد، برابر قوانين و مقررات مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم عمل خواهد شد. ضمنا به بانك‌هاي عامل و صرافي‌ها تاكيد شده، اطلاع‌رساني لازم در اين خصوص را به مشتريان خود انجام دهند.


شرايط معاملات سهام عدالت  در فرابورس اعلام شد

معاون بازارهاي خارج از بورس فرابورس ايران در مورد نحوه انجام معاملات سهام عدالت در فرابورس اعلام كرد: فرابورس از روز هجدهم خردادماه، امكان انجام معاملات در شركت‌هاي سرمايه‌پذير موضوع سبد سهام عدالت را از سوي كارگزاري‌ها از ساعت 12:45 تا ۱۴ نيز فراهم كرده است. بهنام محسني، شركت‌هاي سرمايه‌پذير موضوع سبد سهام عدالت را ۶ شركت پالايش نفت لاوان، پالايش نفت شيراز، پتروشيمي مارون، پتروشيمي تندگويان، كارخانجات مخابراتي ايران و سرمايه‌گذاري فني و مهندسي مشانير معرفي كرد و گفت: معاملات اين شركت‌ها در بازار ۴ با اعمال يك مرحله پيش‌گشايش ۱۵ دقيقه‌اي و با محدوديت حجمي خريد نماد عادي قابل انجام است. وي با بيان اينكه معاملات سبد سهام عدالت در فرابورس در بازه مشخص‌شده بعد از زمان عادي بازار و با اعمال قيمت پاياني همان روز به عنوان كف دامنه نوسان انجام مي‌شود، گفت: اين در حالي است كه به منظور حمايت از دارندگان سهام عدالت و نيز فراهم شدن امكان منصفانه خريد براي متقاضيان سهام عدالت، سقفي براي دامنه نوسان قيمتي تعيين نشده تا خريداران در قيمت معامله، رقابت كنند. معاون بازارهاي خارج از بورس فرابورس ايران تاكيد كرد كه قيمت‌هاي معامله‌شده در بازار ۴، تاثيري بر قيمت پاياني نماد عادي نخواهد داشت و افزود: قيمت پاياني مبناي تعيين دامنه نوسان قيمتي نماد عادي در شركت‌هاي سرمايه‌پذير موضوع سبد سهام عدالت براي جلسه معاملاتي بعدي، همان قيمت پاياني نماد عادي در پايان جلسه معاملاتي هر روز ساعت ۱۲:30 خواهد بود.


ارزش بازار سرمايه نسبت به ده سال ۱۰۰ برابر شده است

حسن قاليباف، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه علني روز يكشنبه مجلس و در جريان بررسي وضعيت اقتصادي كشور گفت: يكي از فرصت‌هاي بزرگ در اقتصاد كشور بازار سرمايه است. با توجه به رونق بازار سرمايه و اتفاقاتي كه افتاده توجه بيشتري به اين بازار صورت گرفته و اين فرصت خوبي براي تامين مالي و توسعه اقتصاد كشور است. وي اضافه كرد: در چند سال گذشته در بازار سرمايه، چند اتفاق بزرگ افتاده است يكي از آنها تصويب قانون سرمايه در سال ۱۳۸۴ است كه باعث شد يكسري ابراز و نهادها خلق شود. همچنين قانون توسعه نهادها و ابزارهاي مالي جديد در راستاي اصل ۴۴ قانون اساسي در سال ۱۳۸۸ به تصويب رسيد و در اختيار بازار سرمايه قرار گرفت. اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي و واگذاري شركت‌ها در راستاي اين قانون هم از طريق بازار سرمايه انجام شد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ ارزش كل بازار ۴۲ هزار ميليارد تومان بوده كه در حال حاضر به ۵۰۰۰ هزار ميليارد تومان رسيده است كه نسبت به سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۰۰ برابر شده و نشان‌دهنده پتانسيل بالاي اين بازار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون