• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4668 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ خرداد

معاون اول رييس‌جمهوري در توديع و معارفه روساي بنياد شهيد و امور ايثارگران:

زندگي مردم سخت شده است

تخصيص ارز 4200 توماني و سياست‌هاي مسكن دولت غيراقتصادي اما انساني است

زمان لغو تحريم‌هاي تسليحاتي ايران نزديك است. تحريم‌هاي تسليحاتي ايران از 13 سال پيش اعمال شد و شوراي امنيت خريد و فروش سلاح با ايران را ممنوع اعلام كرد. پايان اين تحريم‌ها بخشي از توافق برجام بود كه در قطعنامه 2231 شوراي امنيت گنجانده شد، اما همان‌طور كه برجام با خروج يك‌جانبه ايالات متحده متزلزل شد، حال كه همين پاييز به پايان تحريم‌هاي تسليحاتي نزديك مي‌شويم، اين احتمال وجود دارد كه امريكا از تمام ابزارهاي موجود براي تمديد اين تحريم‌ها استفاده كند. مساله‌اي كه برخي مقامات دولت ايالات متحده در اين مدت بر آن تاكيد داشته و البته مقامات جمهوري اسلامي هم از ساير كشورهاي عضو شوراي امنيت خواسته‌اند به خواست امريكا تن نداده و از حق وتوي خود استفاده كنند. چنانكه يك هفته گذشته برخي مقامات داخلي از جمله رييس‌جمهوري به اين مساله اشاره كرده و روز گذشته نيز معاون اول رييس‌جمهوري در مورد اين تحريم‌ها سخن گفت. اما در شرايط بغرنج اقتصادي كه به‌ گفته حسن روحاني كشور را با كاهش درآمد 50 ميليارد دلاري سالانه مواجه كرده، شايد جنبه‌هاي ديگر تحريم و تشديد آن، بيش از تداوم تحريم‌هاي تسليحاتي بر زندگي روزمره مردم كه اسحاق جهانگيري آن را سخت و دشوار توصيف كرده، تاثيرگذار باشد. اگرچه با برداشته شدن اين تحريم‌ها، صادرات سلاح مي‌تواند كمك‌رسان باشد، اما به هر روي تحريم‌هاي بانكي از نفت تا اسلحه را تحت تاثير قرار داده و خواهد داد.
 اقتصاد آسيب ديد اما فروپاشي نشد
معاون اول رييس‌جمهوري، صبح ديروز در جريان مراسم توديع محمدعلي شهيدي‌محلاتي و معارفه سعيد اوحدي روساي سابق و امروز بنياد شهيد و امور ايثارگران بخش اعظمي از سخنراني خود را به موضوع تحريم‌ها و تاثير آن بر اقتصاد و مردم اختصاص داد. او با اشاره به اينكه «امريكا دشمن و كشورهايي نظير سعودي و رژيم اسراييل در منطقه دست به دست هم داده‌اند و در هر مقطعي توطئه‌اي عليه ملت ايران انجام مي‌دهند»، نماد اصلي اين توطئه‌ها را بازگشت تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران برشمرد و همچون رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه ظرف ماه‌هاي آينده تحريم‌هاي تسليحاتي ايران لغو مي‌شود و ايران بايد بتواند همانند ساير كشورها درصورت نياز تسليحات مورد نياز خود را تهيه يا در صورت تمايل صادر كند. هرچند به‌ گفته جهانگيري امريكا كه مي‌خواهد عليه ايران موضوعي را در سازمان ملل مطرح كند، تلاش خواهد كرد به هر روشي كه ممكن است، مقدمات اين كار را فراهم كرده و از طريق سعودي‌ها و صهيونيست‌ها به دبيرخانه سازمان ملل متحد فشار وارد كند. چنانكه تاكنون نيز بنا بر اعلام معاون اول رييس‌جمهوري، كاخ سفيد گزارش‌هايي خلاف ‌واقع در اين رابطه به دبيرخانه ارايه داده و مدعي شده كه ايران تخلفاتي داشته است. جهانگيري در ادامه اذعان كرد كه تحريم‌هاي امريكا «فشارهاي سنگين اقتصادي» به كشور وارد و البته امريكا بارها اعلام كرده كه هدفش از اعمال تحريم‌ها فروپاشي نظام جمهوري اسلامي ايران است اما به ‌گفته او، «اگرچه اقتصاد ايران آسيب ديد اما دچار فروپاشي نشد و همچنان روي پاي خود ايستاده است.» جهانگيري همچنين با اشاره به اينكه «امريكا در اقتصاد كشور اخلال كرد، اما نتوانست به هدف خود برسد»، اشتغال‌زايي و رشد اقتصادي را دليل اين مدعا دانست و ضمن آن تاكيد كرد كه «زندگي مردم سخت شده و دولت با تمام وجود اين موضوع را لمس مي‌كند و تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرد تا از بار فشار اقتصادي بر مردم كاسته ‌شود.»
تصميمات غيراقتصادي اما انساني دولت!
جهانگيري در خلال سخنراني‌اش در مورد تحريم‌ها و شرايط اقتصادي به اختصاص ارز 4200 توماني در بحبوحه نوسانات ارزي سال 97 اشاره و از اين تصميم كه از قضا خود مسوول اعلام آن بود، دفاع كرد. او توضيح داد كه تخصيص ارز 4200 توماني براي كالاهاي اساسي، يك تصميم صرفا اقتصادي نبوده و كساني كه اين تصميم را زيرسوال مي‌برند، كمترين ارتباطي با زندگي مردم ندارند. البته اختصاص اين ارز منجر به اختلاف سوءاستفاده 4 ميليارد دلاري شد كه پرونده‌هاي آن در قوه قضاييه همچنان مفتوح است و جهانگيري نيز اظهار كرد كه بايد اين افراد به عنوان خائن به مردم معرفي شوند و با شدت با آنها برخورد شود. معاون اول رييس‌جمهوري اما تاكيد كرد كه شايد علم اقتصاد اين‌گونه تصميمات را نفي كند، اما انسانيت حكم مي‌كند كه دولت به طبقات ضعيف و متوسط جامعه توجه كند.جهانگيري همچنين به روند روبه رشد قيمت اجاره‌بهاي مسكن اشاره كرد و با تكرار همان توجيه تخصيص ارز 4200 توماني، در مورد تصميمات دولت درباره كنترل بازار مسكن نيز گفت كه شايد برخي از اين تصميمات با اصول اقتصاد سازگار نباشد، اما دولت نمي‌تواند اين موضوع را ناديده بگيرد و به اقشار ضعيف جامعه بگويد كه ناچار هستيد خانه‌اي كوچك‌تر انتخاب، يا به حاشيه شهر مهاجرت كنيد. او در پايان به همزماني ويروس كرونا و ويروس تحريم نيز اشاره كرد و از كاهش درآمد نفتي از 100 ميليارد دلار به 8 ميليارد دلار گفت كه به ‌گفته او، در همه بخش‌هاي بودجه تاثيرگذار بوده است.

 


رييس‌جمهوري در جلسه ستاد ملي كرونا تاكيد كرد

ائتلاف ملي سلامت و معيشت

رييس‌جمهوري روز گذشته در جلسه ستاد ملي مديريت كرونا به تحريم‌ها و تشديد آن در عصر كرونا اشاره و تاكيد كرد كه «امروز شاهد ائتلاف ملي براي سلامت و معيشت و در حقيقت ائتلاف ملي براي زندگي هستيم و اين دستاورد بزرگي است كه نبايد از دست بدهيم. تجربه چند ماه اخير نشان مي‌دهد كه اگر در مقابله با مشكلاتي مانند كرونا و تحريم دست به دست هم دهيم، پيروز خواهيم بود و بايد حكمراني ماه‌هاي اخير را به ائتلاف ملي براي زندگي، معيشت، سلامت و پيشرفت تبديل كنيم و آن را تا پيروزي نهايي ادامه دهيم.» او در ادامه در مورد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هشدار و خبر داد از اواسط خردادماه كه از سطح مراقبت‌ها كاسته شده، به ‌نحوي كه از حدود 80 درصد رعايت اصول بهداشتي به 20 درصد رسيده‌ايم، اوضاع نگران‌كننده شده است. به گفته روحاني رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در اماكن مقدس همچون حرم عبدالعظيم حسني و قم و جمكران خوب بوده اما در حرم رضوي شرايط مناسبي نداريم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون