• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4671 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد

حجتي كرماني به كروبي نامه‌ نوشت و «اتحاد» خواستار رفع حصر شد

«حصريان را صد هزاران ياد باد»

پس از اينكه حزب اعتماد ملي، در اعتراض به شرايط دبيركل محصورش نامه‌اي خطاب به رييس قوه قضاييه نوشت، روز پنجشنبه دل‌نوشته‌اي نيز از سوي حجت‌الاسلام محمدجواد حجتي كرماني خطاب به مهدي كروبي منتشر شد كه در آن خود را «رفيق شفيقِ قديمي» مهدي كروبي توصيف و تاكيد كرد كه هميشه «به ياد شماييم و هم‌حصري‌هاي شما». همچنين حزب اتحاد ملت نيز دومين حزب اصلاح‌طلب بود كه در بيانيه‌اي خواستار رفع حصر به عنوان يك مطالبه عمومي شد.
حجتي‌كرماني دراين نامه كوتاه خطاب به شيخ مهدي كروبي محصور نوشت: «برادر عزيزم آقاي كروبي سلام‌عليكم؛ هميشه به ياد شمايم و هم‌حصري‌هاي شما. من هم با شما زمزمه مي‌كنم: گرچه ياران غافلند از حال من/ از من ايشان را هزاران ياد باد. اين ياراني كه عملا از ياد من غافلند شامل حضرت آقا هم مي‌شود كه «از من ايشان را هزاران ياد». فعلا خطاب به شما و هم‌حصري‌هايتان مي‌گويم: «حصريان را صد هزاران ياد باد.» به همگان سلام مي‌رسانم. رفيق شفيق قديمي شما»  محمدجواد حجتي كرماني، از روحانيوني است كه سال‌ها سابقه مبارزات انقلابي دارد و از همنسلان و همرزمان مهدي كروبي به شمار مي‌رود. او البته سابقه حضور در مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري دارد اما مدت‌هاست كه از سياست دوري گزيده و مشغول تاليف و در دفتري قديمي در گوشه‌اي از روزنامه اطلاعات مشغول نوشتن مقالات مختلف است و تلاش دارد كه رويدادهاي سياسي روز را تنها از پنجره رسانه‌اي بنگرد و همان طور كه از نامه كوتاه و مختصرش نيز مشخص است بيش از سياست و سياست‌ورزي نگران و چشم‌انتظار رفيق مبارز قديمي خود است تا حصرش پايان پذيرد. پيش از اين اما پيام حزب اتحاد ملت نيز در اعتراض به تداوم حصر ميرحسين موسوي، مهدي كروبي و زهرا رهنورد بيانيه‌اي صادر و نسبت به حال شيخ مهدي كروبي ابراز نگراني كرد. اين حزب اصلاح‌طلب «تداوم حصر غيرقانوني، غير منصفانه و صرفا با تكيه بر قدرت سه شخصيت مردمي، مبارز و با سابقه انقلابي، آقايان، حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، مهندس ميرحسين موسوي و خانم دكتر زهرا رهنورد، با وجود مطالبه ميليوني رفع آن توسط اكثر مردم در مناسبت‌هاي مختلف، به خصوص انتخابات 96 كه آخرين انتخابات، پرشور، گسترده و اميدوارانه ملت بود» را از عوامل مهم يأس فراگير از كارآمدي قانون، نهادهاي انتخابي و حضور مدني و مسالمت‌جويانه مردم و شكستي اخلاقي براي نهادهاي حاكميتي دانست كه نتايج اين روند در مسائلي چون «كاهش معنادار مشاركت مردم در انتخابات اخير مجلس و خبرگان رهبري» ديده مي‌شود. حزب اتحاد ملت با ابراز نگراني شديد نسبت به حال محصورين، به‌خصوص «وخامت حال نيروي صادق و امين، جناب آقاي كروبي» خواهان خاتمه فوري حصر، به عنوان نماد بي‌تفاوتي به مطالبه عمومي مردم شد و از همه «نيروهاي منصف از هر جناح و سليقه‌اي» دعوت كرد نسبت به رفع اين مساله، از همه توان خود استفاده كنند.
هفته گذشته تصويري از مهدي كروبي، دبيركل محصور حزب اعتماد ملي در رسانه‌ها منتشر شد. تصويري با دست شكسته‌ گچ گرفته. محمدتقي كروبي جمعه هفته گذشته تصويري از پدرش با دست گچ گرفته در صفحه اينستاگرامش منتشر كرد و نوشت كه در يك ماه و نيم اخير و درست پس از اينكه بعد از استحمام و هنگام بيرون آمدن ناگاه بيهوش نقش بر زمين مي‌شود، شرايط جسمي او وخيم شده است. اتفاقي كه منجر به بستري شدن يك‌روزه مهدي كروبي مي‌شود و اگرچه اقدامات اوليه اورژانس انجام مي‌شود اما در انتقال به بيمارستان تعلل صورت مي‌گيرد. پس از آن نيز مهدي كروبي 2 بار از پله‌ها به زمين مي‌افتد كه بار دوم دستش مو برداشته و بايد فعلا در گچ باشد. انتشار تصوير تكيده مهدي كروبي با دستي شكسته و شرح حالي كه فرزند ارشدش بر آن نوشت، آن هم پس از گذشت قريب به ۱۰ سال واكنش‌هاي بسياري را در فضاي مجازي به همراه داشت. حزب اعتماد ملي نيز بار ديگر مطالبه رفع حصر را مطرح كرد و در نامه‌اي خطاب به سيدابراهيم رييسي، رييس دستگاه قضا مواردي كه در حيطه مسووليت قوه قضاييه است را يادآور شد. در اين نامه اعضاي حزب اعتماد ملي تاكيد كردند كه «حصر مجازات است و حسب اصول 32، 33و 34 قانون اساسي و اصل تفكيك قوا اعمال مجازات از صلاحيت‌هاي قوه قضاييه است و مرجع ديگري در اين خصوص صلاحيت ندارد.» همچنين با گذشت قريب به يك دهه از اعمال مجازات حصر خانگي تقاضاي حداقلي مهدي كروبي محاكمه علني در دادگاه صلاحيت‌دار بوده است. در اين راستا اعتماد ملي در اين نامه تاكيد كرد كه «زيبنده و شايسته نظام قضايي جمهوري اسلامي ايران نيست كه مجازاتي بر شهروندان بدون رسيدگي قضايي و صدور حكم توسط محكمه صلاحيت‌دار اعمال گردد.» همزمان با انتشار اين عكس كه در فضاي مجازي منجر به تكرار مجدد مطالبه رفع حصر شد، محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز در تماس تلفني با فاطمه كروبي، ‌همسر مهدي كروبي حال دبيركل محصور اعتماد ملي را جويا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون