• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4671 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد

معلمان برون‌سپاري دست به دامن مجلس تازه شدند

خواسته: استخدام

گروه اجتماعي| روز 21 خرداد بود كه «اعتماد» در گزارشي با عنوان «چند نان مي‌گيري درس بدهي؟» سراغ چند نفر از معلمان كار معين آموزش و پرورش رفت كه خودشان را با لقب «معلمان برون‌سپاري» معرفي مي‌كنند؛ معلماني كه در مدارس دولتي رشته‌هاي كاردانش تدريس مي‌كنند. حالا جمعي از اين معلمان به پشت‌گرمي انعكاس مشكلات‌شان در چند روزنامه و خبرگزاري، عاقبت دست به كار شده‌اند تا صداي‌شان را مستقيم به گوش نمايندگان تازه از گرد راه رسيده مجلس يازدهم برسانند. 
معلمان برون‌سپار، تعدادي از جوانان ٢۵ تا ۴٠ ساله كشور هستند كه براي تدريس و آموزش دروس مهارتي در آموزش و پرورش مشغول به كار شده‌اند اما وزارت آموزش و پرورش با انواع مشكلاتي كه براي اين معلمان به وجود آورده، موجب دلسردي و مشكلات فراواني براي زندگي و آينده شغلي آنها شده است. اين بخشي از شروع نامه سرگشاده معلماني است كه برخي از آنها سال‌ها است در انتظار تغيير وضعيت و در آرزوي استخدام به اين شرايط كاري تن داده‌اند. بخشي از اين شرايط كاري يا به قول خودشان «تبعيض‌ها» را مي‌توان در نامه آنها خطاب به نمايندگان مجلس ديد: «در اغلب موارد، حقوق «يك سال» معلم برون‌سپار، به اندازه حقوق «يك ماه» معلمان رسمي است» كه از نظر نويسندگان نامه اين موضوع به وضوح گوياي مشكلاتي است كه به اين معلمان وارد شده است. يكي از نكاتي كه معلم‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كردند بازه‌هاي زماني پرداخت حقوق بود؛ بازه‌هايي از سه ماه يك بار تا يك سال يك بار. اين موضوع را آنها با نمايندگان مجلس هم مطرح كرده‌اند: «عدم پرداخت به موقع همان حقوق بي‌ارزش، به ‌طوري كه گاهي بعد از چندين ماه تاخير يا حتي وقفه‌هاي سالانه، حقوق اين معلمان پرداخت مي‌شود و كسي به اين فكر نيست كه چنين معلم برون سپاري، چگونه مي‌تواند از عهده مخارج سنگين زندگي آن هم در شرايط دشوار كنوني برآيد؟!» نداشتن كد پرسنلي و كارت شناسايي، نداشتن بيمه يا بيمه‌هاي ناقص، نداشتن عيدي و ساير مزايا از جمله حق مسكن و اولاد  و وام و ثبت نشدن سنوات از جمله ديگر مسائلي هستند كه در اين نامه مطرح شده‌اند: «به دليل اينكه بيشتر معلمان برون‌سپار، جواناني با سن بالاي ٢٨ سال هستند يا سال‌هاي جواني خود را صرف آموزش در هنرستان‌هاي آموزش و پرورش به صورت برون‌سپاري كرده‌اند، اكنون به علت افزايش سن، از شانس قبولي در آزمون‌هاي استخدامي همچون ماده ٢٨ دانشگاه فرهنگيان نيز محروم مانده‌اند و از طرفي به خاطر تمركز روي بحث آموزش به دانش‌آموزان، امكان مهارت آموزي يا تكرار مهارت‌هاي خودشان را نيز از دست داده‌اند و بنابراين امكان استخدام در ساير مشاغل مطابق با نيازهاي بازار كار براي ايشان تقريبا صفر شده است.»
نويسندگان اين نامه در پايان اين سوال را مطرح كرده‌اند كه اگر آموزش و پرورش با كمبود شديد معلم مواجه است، چرا از توان و پتانسيل همين معلم‌هاي برون‌سپار كه سرشار از تجربه و مهارت تدريس در رشته‌هاي خودشان هستند، استفاده نمي‌كند؟ تمام اين توضيحات و مطرح كردن مشكلات و دردل با نمايندگان تازه مجلس به يك خواسته مشخص ختم شده است: استخدام بدون آزمون. معلمان برون‌سپار منتشر كننده اين نامه مي‌گويند: «از محضر تمام نمايندگان و «وكلاي» شريف مردم ايران درخواست داريم با طرح موضوع معلمان «برون‌سپار» آموزش و پرورش در صحن علني مجلس محترم شوراي اسلامي و تدوين، تصويب يا اصلاح قوانين عادلانه براي «استخدام بدون آزمون» اين مجموعه فرهيخته و زحمتكش آموزش و پرورش و حمايت‌ها و پيگيري‌ها خستگي ناپذيرتان، عدالت اسلامي و پايه‌اي‌ترين حقوق شهروندي كه برخورداري از «شغل مناسب» است را براي اين دسته از جوانان فراهم نماييد.»

25 هزار استخدام تازه در راه است؟
نه تنها معلمان برون‌سپار بلكه براي معلمان نهضت سوادآموزي، معلمان حق‌التدريسي و معلمان خريد خدمت، همواره اين سوال وجود دارد كه اگر كمبود معلم داريد چرا ما را استخدام نمي‌كنيد؟ نقطه اتكاي همه آنها در اعتراض‌هاي‌شان به وضعيت كار و معيشت همين است كه آموزش و پرورش نيرو كم دارد و براي جبران آن ناچار است از استخدام و پس چه كسي بهتر از كساني كه همين حالا هم سال‌ها زندگي‌شان را صرف معلمي كرده‌اند و ديگر بايد حق آب و گل براي‌شان قائل شد. برخي‌ها كه صداي‌شان زودتر درآمده و دست به اعتراضات بيشتري زده‌اند حالا نام‌شان هم بيشتر از زبان نمايندگان و خبرنگاران تكرار مي‌شود. روز گذشته بود كه غلامرضا منتظري، عضو مجمع نمايندگان استان گلستان كه در سفر اخير وزير آموزش و پرورش به اين استان با او ديدار داشت به خبرگزاري خانه ملت گفت: «پيشنهاد مي‌شود از طريق رسانه ملي به افكار عمومي جامعه بزرگ نهضت سواد آموزي پاسخ داده شود تا هم مشكلات آنها در عين عدالت برطرف و هم از يك نارضايتي عمومي جلوگيري شود.» از سوي ديگر حالا نام نيروهاي حق‌التدريسي هم از زبان وزير آموزش و پرورش تكرار مي‌شود. وزير وعده استخدام هزاران نفر را داده است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجي‌ميرزايي در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اقدام وزارت آموزش‌ و پرورش براي تبديل وضعيت معلمان حق‌التدريس اظهار كرد: درباره تبديل وضعيت معلمان حق‌التدريس قانوني براي اين اقدام وجود دارد كه تا پايان برنامه ششم متناسب با رديف و اعتبارات دولتي اختصاص ‌يافته و اين اقدام انجام شود. براي امسال ۲۵ هزار تبديل وضعيت حق‌التدريسي‌ها در نظر گرفته ‌شده كه فرآيندهاي مربوط به آن به همراه اولويت‌ها، امتيازات و بخشنامه‌هاي مربوطه ابلاغ‌ شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون