• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4673 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير

سردار نجات به ‌جاي سردار كوثري جانشين قرارگاه ثارالله شد

تغيير در راس مقر فرماندهي امنيت تهران

سردار حسين نجات با حكم سرلشكر حسين سلامي، فرمانده كل سپاه به عنوان جانشين قرارگاه ثارالله منصوب شد. آيين تكريم و معارفه جانشين قرارگاه ثارالله سپاه صبح روز يكشنبه، يكم تيرماه با حضور فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و جمعي از فرماندهان و مسوولان لشكري و كشوري و نمايندگان دستگاه‌ها و نهادهاي انتظامي، امنيتي و خدماتي تهران برگزار شد. سردار حسين زيبايي‌ن‍ژاد معروف به حسين نجات 65 ساله و از سپاهيان قديمي‌ است كه از همان دهه 60 به اين نهاد نظامي پيوست. معاونت پارلماني وزارت دفاع، مسوول بازرسي سپاه پاسداران، معاونت طرح و برنامه سپاه پاسداران، معاون هماهنگ‌كننده ستاد مشترك سپاه پاسداران، جانشين ستاد مشترك سپاه پاسداران، فرمانده سپاه حفاظت ولي‌امرو معاون سياسي و اجتماعي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از سمت‌هاي نجات بوده است. او فاصله سال‌هاي 93 تا 95 معاون فرهنگي و اجتماعي فرمانده كل سپاه پاسداران بود و البته تا پيش از اين حكم به عنوان جانشين رييس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب فعاليت مي‌كرد.
در اهميت ثارالله
اما چرا اين قرارگاه از اهميت وي‍ژه‌اي برخوردار است؟ كارويژه اين قرارگاه و عقبه تاريخي آن به قرارگاه ثارالله اهميت ويژه‌اي بخشيده است. ثارالله يكي از قرارگاه‌هاي امنيتي سپاه پاسداران در تهران است كه مسووليت تامين امنيت پايتخت و ديگر شهرهاي استان تهران در مواقع بحران بر عهده آن گذاشته شده و مي‌تواند با تشخيص شوراي عالي امنيت ملي مسووليت خود يعني كنترل امنيتي تهران را در صورت بروز ناآرامي‌ها بر عهده گيرد. گستره اختيارات اين قرارگاه در زمان بحران بسيار وسيع است تا آنجا كه تمام بخش‌هاي نظامي ديگر از جمله نيروي انتظامي و حتي دستگاه‌هاي اجرايي تحت كنترل عملياتي آن قرار مي‌گيرند.
78 تا 88
از جمله عمليات ويژه‌اي كه ازسوي قرارگاه ثارالله در سال‌هاي گذشته در آن نقش داشته، پس از انتخابات 88 و در جريان راهپيمايي‌هاي اعتراضي به نتايج آراي آن بود. او بعدها درباره حصر سران جنبش سبز گفته ‌بود كه اگر قوه قضاييه آنها را محاكمه كند، حكم‌شان كمتر از اعدام نيست. پيش از آن در سال‌هاي 78 و در جريان حوادث كوي دانشگاه نيز قرارگاه ثارالله نقش پررنگي ايفا كرد كه در سال 82 و برگزاري سالگرد كشته‌شدگان ماجراي كوي نيز نقش‌آفرين بود. سال 78 در جريان شلوغي‌هاي كوي دانشگاه سردار نجات نيز جزو آن دسته از فرماندهان سپاه بود كه به سيد محمد خاتمي نامه نوشتند و از او خواستند كه اين اعتراضات را حل و فصل كند.  سردار نجات البته سابقه فعاليت حزبي و تشكيلاتي نيز دارد و سال‌ها پيش ازجمله اعضاي گروه «منصورون» بود كه همراه با 6 گروه ديگر ادغام شده و با عنوان سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي شناخته شدند. با اين حال چندان در اين حزب دوام نياورد. نجات رابطه نزديكي با آيت‌الله كاشاني راستي داشت كه نماينده ولي‌فقيه در سازمان مجاهدين انقلاب بود و درنهايت نه‌تنها نتوانست اختلافات را در اين تشكيلات كاهش دهد بلكه  به‌گفته برخي ناظران منجر به منشعب شدن اين تشكيلات شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون