• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

نامه دادستان كشور به سازمان محيط زيست درباره خودروهاي يورو۴

عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به اقدامات اين سازمان براي كاهش آلودگي هوا در كشور گفت: متاسفانه در مواردي محيط زيست قرباني سياست‌هاي كلان مي‌شود و ما بين بد و بدتر گير كرده‎ايم.
كلانتري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه براي كاهش آلودگي هوا در كشور دو مساله كيفيت سوخت و خودروهاي داخلي براي ما مهم است، اظهار كرد: در حال حاضر وضعيت سوخت كشور نسبت به قبل خيلي بهتر شده است و تقريبا بيش از ۷۵ درصد بنزين كشور مطابق با استانداردهاي يورو۴ و ۱۵ درصد آن بر اساس استاندارد يورو ۵ توليد مي‌شود. در سال‌هاي گذشته حتي نمي‌توان گفت كه استاندارد سوخت، يورو۳ بود چراكه متوسط آلايندگي گوگرد در بنزين بيشتر از ۱۲۰PPM و متوسط آن در گازوييل بيشتر از ۹۰۰PPM گزارش شده بود. او همچنين درباره تصميمات دولت در كاهش آلودگي هوا توضيح داد: اكنون گوگرد موجود در بنزين و گازوييل به زير ۵۰PPM و ۱۵۰PPM رسيده و دولت به‌طور كلي براي بهبود كيفيت سوخت در كشور حدود ۱۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده است. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه من پيش از اين نيز گفته بودم كه ما نمي‌توانيم جلوي خودروسازها را بگيريم، تصريح كرد: چندين سال است كه پيگير ارتقاي استاندارد خودروها به يورو۵ هستيم. اخيرا دادستان كل كشور نامه‌اي براي من فرستاده و گفته است كه به دليل تحريم‌ها، خودروسازان نتوانسته‌اند تكنولوژي‌هاي ارتقاي استانداردها را وارد كنند بنابراين ما مجوز داديم كه با استاندارد يورو۴ خودروها عرضه شوند.كلانتري با اشاره به اينكه ما بين بد و بدتر گير كرده‌ايم، گفت: خودروسازان مي‌گويند كه به دليل تحريم‌ها امكان وارد كردن كاتاليست را ندارند. در اين شرايط سازمان محيط زيست يا بايد خودروسازي را تعطيل كند يا مجوز دهد كه با استانداردهاي قبلي خودروها توليد شوند. خودروسازان نمي‌توانند كاتاليست را در داخل توليد كنند چون بايد موادي را وارد كنند كه نمي‌توانند در نتيجه سرهم‌بندي مي‌كنند.معاون رييس‌جمهوري ضمن بيان اينكه مشابه اين مساله در مورد سوخت نيز وجود دارد، اظهار كرد: وزارت نفت مي‌گويد كه اگر مي‌خواهيم پالايشگاه‌ها كار كنند و سوخت مردم را توليد كنند، ناچاريم كه ۲۵ درصد مازوت توليد كنيم. پيش از اين ما مازوت را صادر مي‌كرديم اما در حال حاضر به دليل تحريم امكان صادر كردن آن را نداريم. از سوي ديگر وزارت نفت مي‌گويد كه مخازن براي انباشت مازوت پر شده است و در شرايط فعلي يا بايد نيروگاه‌ها آن را مصرف كنند يا در صحرا رها شود يا پالايشگاه تعطيل شود. كلانتري افزود: در شرايط عادي مي‌توان براي اين‌گونه موضوعات فشار آورد اما در شرايط فعلي آيا مي‌توانيم بگوييم پالايشگاه را تعطيل كنيد و سوخت مردم را قطع؟ 
او در ادامه تصريح كرد: امسال طي هفته‌هاي ابتدايي فروردين با وجود آنكه تعطيل بود و شيوع ويروس كرونا نيز قرنطينه‌اي را ايجاد كرده بود  در بعضي از استان‌ها با آلودگي هوا روبه‌رو بوديم كه علت آن مصرف مازوت در نيروگاه‌ها بود. متاسفانه بيشتر از يك‌سال است كه مجبوريم در حوزه محيط زيست بين بد و بدتر انتخاب كنيم. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به فشارهاي موجود در دولت و جاهاي ديگر مبني بر اينكه «مي‌خواهيد به دليل عدم رعايت استاندارد يورو ۵ جلوي توليد خودرو را بگيريد و يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر را بيكار كنيد»  در عين حال گفت: در مواردي محيط زيست قرباني سياست‌هاي كلان مي‌شود اما در جاهايي ديگر مانند ارتقاي كيفيت سوخت توانستيم خوب عمل كنيم و اين يكي از افتخارات دولت است.او در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه سال گذشته گوگرد بنزين در تهران حدود ۲۰۰PPM و حدود ۴ برابر فراتر از حد مجاز بود و چه طور با وجود اين گفته مي‌شود كه سوخت كشور بر اساس استاندارد يورو۴ و ۵ است، توضيح داد: آنچه براي ما مهم است متوسط آلايندگي بنزين و گازوييل است. ممكن است چند تانكر حامل سوختي با سولفور بيشتر از ۳۰۰PPM هم داشته باشند ولي متوسط سولفور ما در بنزين و گازوييل زير ۵۰PPM و ۱۵۰PPM است. دو سال گذشته در مشهد گازوييلي با سولفور بالاي 11هزارPPM داشتيم اما اكنون چنين گزارشاتي نداريم.كلانتري ادامه داد: اين اتفاق يك‌شبه نيفتاده است. ساختن يك پالايشگاه در كشور حداقل 5 سال زمان مي‌برد و به ارز، روابط سياسي و نبود تحريم‌ها نياز دارد. متاسفانه بخشي از دستگاه‌هاي اجرايي كشور گرفتار تحريم‌ها و سياست‌هاي كلان هستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون