• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4679 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير

ضرغامي 2 روز پس از «استعفاي عارف» از احتمال كانديداتوري‌اش در انتخابات آتي خبر داد

به‌ پيچيدگي پازل «پاستور 1400»

استعفاي جمعه گذشته محمدرضا عارف از رياست شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه متعاقبا در مطبوعات چاپ صبح شنبه بازتابي قابل‌ توجه داشت، نام او را بيش از پيش به عنوان يكي از گزينه‌هاي احتمالي كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري 1400 بر سر زبان‌ها انداخت و جالب آنكه جلال ميرزايي، رييس كميته سياسي فراكسيون اميد مجلس دهم همان زمان در گفت‌وگويي با «اعتماد»، اين احتمال درباره نامزدي عارف را تاييد و تاكيد كرد كه احتمالا استعفاي عارف به حضور او در انتخابات 1400 بي‌ارتباط نيست. استعفايي كه 4 ماه پيش از اين در اسفندماه 98 و بلافاصله پس از برگزاري انتخابات مجلس يازدهم تحويل يكي از اعضاي شوراي عالي سياستگذاري شده و حتي چندي بعد در يكي از جلسات اين شوراي عالي مطرح شده بود اما نه‌تنها تا ابتداي هفته جاري رسانه‌اي نشد، بلكه دست‌كم يك‌ نوبت در اين بازه زماني 4 ماهه از جانب دفتر بنياد ايرانيان تكذيب شد. با اين همه در حالي به نظر مي‌رسد بايد از هم‌اكنون عارف را يكي از گزينه‌هاي احتمالي 1400 به حساب بياوريم كه جواد امام، مديرعامل بنياد باران و عضو شوراي مشورتي سيدمحمد خاتمي ديروز به خبرگزاري برنا گفته كه اصلاح‌طلبان هنوز درباره هيچ گزينه‌اي به جمع‌بندي نرسيده‌اند. آن ‌هم در حالي كه عارف همان زمان، يكي از دو دليل عمده خود براي اين استعفا را فعاليت موازي برخي شوراهاي مشورتي عنوان كرده بود.
اما اين تنها اصلاح‌طلبان نيستند كه حدود يك سال مانده به برگزاري اين انتخابات سرنوشت‌ساز، درباره كانديداي اصلي خود به اجماع دست نيافته‌اند. چرا كه در اردوگاه رقيب هم هر روز يكي از اصولگرايان از عزم خود براي كانديداتوري براي تصاحب «پاستور 1400» سخن مي‌گويد و حالا عزت‌الله ضرغامي، رييس پيشين صداوسيما كه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري پيشين هم وارد گود رقابت شد و در ادامه به‌ نفع ديگر كانديداي اين جناح كناره‌گيري كرد، ديروز گفته «اگر درمورد انتخابات ۱۴۰۰ احساس وظيفه كنم، كانديدا خواهم شد»، چرا كه خود را «سرباز نظام» مي‌دانم و «اگر بگويند رياست صدا و سيما را برعهده بگير، مي‌آيم.» اشاره‌اي به زماني در حدود 15 سال پيش كه با حكم رهبري براي يك دهه از 83 تا 93 در راس اين سازمان فعاليت كرد.
حالا با اين اعلام‌ نظر ضرغامي درباره احتمال كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري آينده و استعفاي ابتداي هفته عارف از شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، نه‌تنها از پيچيدگي‌هاي «پازل پاستور 1400» كاسته نشده، بلكه عملا بر اين پيچيدگي‌ها افزوده شده است. چرا كه به فهرست بلندبالاي كانديداهاي احتمالي چپ و راست انتخابات پيش‌رو، دو نام ديگر نيز اضافه شده است. البته هم عارف و هم ضرغامي تا پيش از اين هم، ازجمله گزينه‌هاي احتمالي بودند اما شايد با آنچه در اين چند روز رقم خورد، بايد بپذيريم كه حضورشان جدي‌تر از پيش خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون