• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4679 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير

همتي عنوان كرد

4 برنامه بانك مركزي براي مديريت نقدينگي

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي در تازه‌ترين يادداشت اينستاگرامي به بيان دو نكته مهم درباره مديريت نقدينگي توسط بانك مركزي پرداخت و اعلام كرد: قرار است درآينده‌اي نزديك ارايه طرح گواهي سپرده يورويي به شوراي پول و اعتبار رخ دهد و بانك مركزي در قالب گواهي يورويي با سود مشخص و با فروش به ‌نرخ بازار نسبت به جمع‌آوري ريال اقدام كند.
 او در صفحه شخصي خود نوشت: 
1- در راستاي چارچوب فعلي سياستگذاري پولي و اجراي عمليات بازار باز و به ‌منظور مديريت نقدينگي و هدايت تورم به‌ سمت هدف 22درصدي، بانك مركزي به زودي طرح گواهي سپرده يورويي را به شوراي پول و اعتبار ارايه خواهد داد، بر اين مبنا قرار است بانك مركزي در قالب گواهي يورويي با سود مشخص و با فروش به ‌نرخ بازار نسبت به جمع‌آوري ريال اقدام كند. در اين طرح بانك مركزي با تكيه بر ذخاير كافي اسكناس يورويي خود‌ متعهد مي‌شود عين مبلغ را در زمان سررسيد به يورو پرداخت كند. 2- اقدام پيشين بانك مركزي براي كمك به ثبات بيشتر در بازارهاي دارايي يعني افزايش نرخ سود سپرده بانك‌ها نزد بانك مركزي از 10 درصد به 12 درصد كه از روز گذشته اجرايي شد، موجب تعديل سريع نرخ سود بين‌بانكي شده و از 10.5درصد به 12.5درصد افزايش يافت. بانك مركزي اقدامات ثبات‌بخش خود در بازارهاي مالي را تداوم خواهد داد ضمن اينكه چارچوب فعلي سياست پولي اين اجازه را مي‌دهد كه در زمان مقتضي و تا جايي كه نياز باشد سياستگذار از ابزار پولي خود به‌ منظور ثبات مالي و رسيدن به هدف تورمي استفاده كند.
از سوي ديگر به نظر مي‌رسد، بانك مركزي براي كاهش نرخ ارز در روز گذشته اقدام به عرضه سنگين ارز كرده است.
 به گونه‌اي كه حدود 120 ميليون دلار با قيمت ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان و ۳ ميليون يورو با قيمت ۲۱ هزار تومان در بازار عرضه شده است. اين اقدام اخير در راستاي كاهش نرخ دلار در بازار همچنين مقابله با بازارسازان و سفته‌بازان شكل گرفته است. بر اساس آمارهاي منتشر شده تنها 1.8 ميليون دلار و 500 هزار يورو با قيمت‌هاي مذكور معامله شده است. به نظر مي‌رسد، معاملات ارزي در خيابان فردوسي تا زماني كه حد و حدود دخالت بانك مركزي در بازار همچنين ميزان ارزهاي عرضه شده به بازار مشخص شود، افت محسوسي پيدا كرده و تقاضاكنندگان به اميد كاهش نرخ ارز‌ از خريد اجتناب مي‌كنند و عرضه‌كنندگان نيز از بيم ريزش قيمت‌ها سعي در فروش ارز در همين قيمت‌هاي گفته شده، دارند. برخي منابع حاكي از آن است كه معاملات واقعي در محل ارز صرافي‌ها بسيار محدود و در حدود قيمتي 18900 الي 19000 تومان براي دلار است. حضور پرقدرت بازارساز و با عرضه سنگين ارز موجب سقوط نرخ ارز ظرف 3 روز در بازار و بازگشت دلار از كانال 20 هزار تومان به 18 هزار تومان شد. صرافي‌ها و فعالان بازار پيش‌بيني مي‌كنند، عرضه‌هاي ارز از سوي بازارساز در روزهاي آينده نيز ادامه داشته باشد و همين امر سبب كاهش بيشتر قيمت‌ها خواهد شد. گفتني است، قيمت دلار براي فروش در روز يكشنبه در بازار متشكل ارزي 18هزار و 950 تومان و صرافي‌هاي بانكي 19 هزار و 50 تومان اعلام شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون