• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4682 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير

جولان ستاره‌هاي ايراني در ليگ پرتغال

طارمي دارد درست مي‌زند

در رده دوم جدول گلزنان پريمير ليگ پرتغال يك اسم جذاب به چشم مي‌خورد؛ مهدي طارمي. مهاجم تيم ملي كشورمان و سابق باشگاه پرسپوليس حالا به يكي از بزرگ‌ترين اسامي در ليگ برتر پرتغال تبديل شده است و همه رسانه‌هاي اين كشور نام او را در صدر اخبار به كار مي‌برند. او هر روز سوژه خبرگزاري‌هاي ورزشي در كشوري است كه بازيكنان بزرگي در سراسر دنيا دارد. آنها كه در كار نقل و انتقال بازيكن هستند، آقاي گل سابق ليگ ايران را هر روز به يك تيم بزرگ و جديد وصل مي‌كنند و حالا بايد گفت «مهدي آقاي گل» يك نام بين‌المللي شده است. پسر بوشهري فوتبال ايران در ديدار سه‌شنبه شب تيمش و در جريان كامبك رويايي ريوآوه مقابل براگا موفق شد، دبل كند تا با 13 گل زده به رده دوم جدول گلزنان ليگ پرتغال برود. 
هر قدر مهدي طارمي در نوك پيكان حمله تيم ريو‌آوه خوش مي‌درخشد، گل مي‌زند، پنالتي مي‌گيرد و پاس گل به ديگران مي‌دهد، يك ايراني ديگر درست در نقطه مقابل پست طارمي در تيم ماريتيمو همين سطح از درخشش را به نمايش گذاشته است؛ كسي كه رسانه‌هاي داخل ايران از او با عناويني همچون«بچه عقاب» ياد مي‌كنند. دروازه‌باني كه در هفته قبل ليگ پرتغال مقابل مهاجمين بنفيكا، تيم دوم جدول و مقابل بهترين گلزن حال حاضر ليگ پرتغال از همين تيم بنفيكا يعني پيتزي موفق به ثبت كلين شيت شد. البته صرفا استفاده از واژه كلين شيت براي كاري كه عابدزاده مقابل بنفيكا انجام داد، بي‌انصافي است. پسر احمدرضا عابدزاده مقابل بنفيكا يك تنه باعث شد در همان 
15 دقيقه ابتدايي كار تيمش ناك اوت نشود. سيوهاي بي‌نظير امير به‌طور قطع جزو هايلايت‌هاي جذاب انتهاي فصل پريمير ليگ پرتغال قرار مي‌گيرد. ماريتيمو در آن بازي موفق شد با درخشش دروازه‌بان خود در ديداري كه بايد با اختلاف چند گل مي‌باخت، برنده شود و تقريبا بنفيكا را از رسيدن به عنوان قهرماني نااميد كند. درخشش بازيكنان ايراني حاضر در ليگ پرتغال، مخصوصا مهدي طارمي، در حالي است كه به پايان فصل نزديك مي‌شويم و فصل نقل و انتقالات از راه مي‌رسد. از همين حالا گفته مي‌شود مهدي ديگر در جمع بازيكنان ريوآوه نمي‌ماند و احتمالا يا به تيم‌هاي اول و دوم ليگ پرتغال يا به تيم بهتري در ساير ليگ‌ها اضافه خواهد شد. اين مساله را سرمربي ريوآوه نيز تاييد كرده است. حال مهدي طارمي كه زماني گل نزدن‌هايش براي پرسپوليس روي اعصاب هواداران اين تيم بود و بعد در الغرافه قطر زير فشار رسانه‌هاي اين كشور قرار داشت، نشان داده چه سطح بالايي دارد. شايد اگر او زودتر راهي فوتبال اروپا شده بود باتوجه به استعداد عجيبش در خلق موقعيت و گرفتن پنالتي و گلزني خيلي زودتر به يك تيم بزرگ اروپايي مي‌رسيد. اما تقدير او كه باعث شد دير به سطح اول فوتبال ايران برسد، تصميم‌هاي نادرست و حواشي باعث شد حركت اين مهاجم براي رسيدن به جايي كه استحقاقش را دارد، كمي كند شود. مهدي طارمي كه در چند سال گذشته تبديل به يك ژانر شوخي در بين كاربران فضاي مجازي و نماد كسي كه «اشتباه مي‌زند» شده است اتفاقا اين روزها كاملا درست و به هدف زده است. تنها نقطه مورد توافق كي‌روش و برانكو حالا 27 ساله است و حداقل 4 يا 5 سال ديگر مي‌تواند در همين فرم خوب باقي بماند. تنها كاري كه نياز است او انجام دهد، انتخاب درست براي ادامه مسير ورزشي‌اش است.  همانند طارمي، عابدزاده نيز اين شانس را دارد كه در پايان فصل به شرايط بهتري برسد و راهي تيم بزرگ‌تري شود. مساله‌اي كه عابدزاده با آن مواجه است و اين تقريبا مشكل اصلي دروازه‌بان‌هاي ايراني براي بازي كردن در خارج از كشور به حساب مي‌آيد اين است كه تيم‌هاي اروپايي خيلي سخت دروازه‌بان خارجي مخصوصا از آسيا استخدام مي‌كنند. دلايل اين تصميم هم برمي‌گردد به مسائل مالي و مشكل زبان و آموزش‌هاي نادرستي كه گلرها در كشورهاي درجه 3 از نظر سطح فوتبال مي‌بينند. با اين حال عابدزاده به واسطه سال‌ها حضور در فوتبال پرتغال ديگر مشكلي از بابت زبان و مسائل مالي ندارد. او همچنين آن‌قدر باتجربه شده كه بتواند آرزوهاي بزرگ‌تري را دنبال كند. او حالا خودش عقابي است كه بايد براي رسيدن به قله‌هاي بزرگ‌تر پرواز كند.  در حال حاضر وضعيت لژيونرهاي فوتبال ايران چيزي بين وضعيت خوب و نامطلوب است. فوتبال كشورمان از طرفي بازيكناني نظير طارمي و عابدزاده، آزمون و كاوه رضايي را دارد كه در شرف پيشرفت هستند و از طرفي ستاره‌هايي نظير جهانبخش را دارد كه حتي در ليست 18 نفره تيمش هم قرار نمي‌گيرد. همچنين بازيكناني نظير اميد ابراهيمي و سعيد عزت‌اللهي هم در ليگ بلژيك بودند كه به نظر مي‌رسد، كارشان در آنجا تمام شده و بايد دنبال تيم جديد در باشگاه‌هاي آسيا بگردند. ممكن است در اين تابستان با جدايي احتمالي جهانبخش از برايتون و رفتنش به آژاكس، آن‌طور كه رسانه‌ها مي‌گويند، فوتبال ايران تنها نماينده‌اش را در بهترين ليگ فوتبال اروپا از دست بدهد ولي شايد با بيشتر بازي رسيدن به جهانبخش، درخشش طارمي در تيم جديد و قراردادهاي بهتر كاوه و امير دوباره تب لژيونرهاي فوتبال ايران بالا بگيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون