• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4690 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير

ترامپ مانع از اجراي حكم زندان راجر استون شد

پاداش سكوت

رييس‌جمهور امريكا دستور داده است كه دوست و همكار قديمي‌اش مشمول تخفيف شده و حكم 
40 ماه زندان او كه در پي دروغگويي به كنگره و تهديد و ارعاب شاهدان عيني يك پرونده قضايي پيچيده صادر شده، اجرايي نشود.
راجر استون، مشاور سابق دونالد ترامپ كه به نوشته رسانه‌ها دوستي ديرينه‌اي نيز با رييس‌جمهور امريكا داشته در پرونده‌اي مرتبط با دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ متهم شده بود كه علاوه بر دروغگويي نزد اعضاي مجلس نمايندگان و سناتورهاي امريكايي، به كارشكني در روند تحقيق مجلس نمايندگان و ارعاب شاهدان پرونده پرداخته است. او در نوامبر2020 از سوي دادگاه در 7 مورد مجرم شناخته شد و در فوريه 2020 دادگاه «استون» را به 40 ماه زندان محكوم كرد. اين حكم در حالي صادر شد كه دادستان‌هاي پرونده درخواست كرده بودند حداقل 7 سال زندان براي راجر استون درنظر گرفته شود اما ورود شخص ويليام بار، دادستان كل به پرونده و دخالت او باعث شد كه درخواست دادستان‌ها نقض شود و درنهايت دادگاه حكم 40 ماه زندان را براي مشاور رييس‌جمهور امريكا صادر كند. ترامپ نيز در توييتر خود به تصميم دادگاه اعتراض كرد و آن را «غيرمنصفانه» و «ظالمانه» خواند. در پي اين مداخله، هر ۴ دادستان پرونده راجر استون استعفا دادند و همزمان بيش از ۲۰۰۰ دادستان و مقام قضايي سابق امريكا طي نامه‌اي از ويليام بار خواستند كه استعفا دهد، چراكه به نظر آنها او در مقام دادستان كل نتوانسته از وزارت دادگستري در برابر مداخله سياسي محافظت كند. به نوشته سي‌ان‌ان، در زمان قرائت حكم محكوميت «راجر استون» به تحمل 40 ماه حبس، قاضي امي برمن جكسون گفت كه در طول مدت برگزاري دادگاه براي بررسي اتهامات اين متهم، بارها مورد تهديد قرار گرفته و با «ارعاب» از او خواسته شده عليه مشاور رييس‌جمهور امريكا حكم صادر نكند. استون حتي يك تصوير از خانم جكسون در اينستاگرام خود منتشر كرده بود كه اين قاضي امريكايي در آن تصوير نشانه‌گيري شده و انگار كسي مي‌خواهد به او شليك كند.
به‌رغم همه اين اتفاقات، اما ترامپ باز هم دلش راضي نشد كه رفيق و مشاور پيشينش به زندان بيفتد و تنها چند روز پيش از اجراي حكم «راجر استون» دستور تخفيف در مجازات او را صادر كرد. سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد روز جمعه در يك بيانيه مفصل گفت كه استون «قرباني توطئه روسيه» كه ساخته و پرداخته «سياستمداران چپگرا و متحدان آن در رسانه‌ها با هدف تضعيف رياست‌جمهوري ترامپ» بوده و شواهدي كه در مورد همكاري ميان آنها ارايه شده، تنها «خواب و خيال حزبي از سوي افرادي است كه نمي‌توانند نتيجه انتخابات سال ۲۰۱۶ را بپذيرند.» در اين بيانيه آمده كه پيگرد قانوني او نتيجه «بي‌پروايي ناشي از بدخواهي است.»
اين اقدام از سوي ترامپ و كاخ سفيد در حالي صورت گرفت كه صبح همان روز دادگاه استيناف ايالات‌متحده تقاضاي راجر استون را براي تعويق اجراي حكمش رد و حكم كرد كه او «از نظر قانوني واجد شرايط تعليق بيشتر اجراي حكمش نيست.»

واكنش  دموكرات‌ها
اقدام رييس‌جمهور و كاخ سفيد مبني بر صدور اعلاميه براي جلوگيري از اجراي حكم زندان راجر استون، با واكنش فوري دموكرات‌ها همراه شد و آنها ضمن محكوم كردن اين اقدام، آن را «نقض حاكميت قانون» خواندند. آدام شيف، عضو دموكرات مجلس نمايندگان امريكا كه از رهبران استيضاح ترامپ بود و تلاش مي‌كرد ثابت كند رييس‌جمهور در ماجراي اوكراين خطاكار بوده در اين باره در صفحه توييتر خود نوشت: «با رفتاري كه از رييس‌جمهور شاهد بوديم، متوجه شديم كه ما دو سيستم قضايي در امريكا داريم: يك سيستم براي دوستان مجرم‌مان و ديگري براي ديگران.» به نوشته نيويورك تايمز، دو نماينده دموكرات نيويورك در مجلس نمايندگان نيز با صدور بيانيه‌اي به اين موضوع واكنش نشان دادند. جرولد نادلر و كارولين بي‌مالوني در بيانيه خود اعلام كردند به زودي تحقيقاتي را پيرامون اين تخفيف در مجازات راجر استون آغاز خواهند كرد. در اين بيانيه همچنين آمده است كه «به نظر مي‌آيد اقدام ترامپ نوعي پاداش براي استون باشد كه براي حفاظت از رييس‌جمهور در دادگاه سكوت كرد و از نقش ترامپ در اتهاماتش سخني به ميان نياورد.» به نوشته اين دو نماينده، تاكنون هيچ رييس‌جمهور ديگري از قدرت حقوقي خود اين‌چنين براي پيشبرد مسائل و منافع شخصي استفاده نكرده است.
رييس‌جمهور امريكا در واكنش به انتقاد تند اعضاي ارشد حزب دموكرات در زمينه صدور حكم عفو براي «راجر استون» مشاور انتخاباتي خود در سال 2016، «باراك اوباما» رييس‌جمهور سابق و «جو بايدن» نامزد انتخابات رياست‌جمهوري 2020 را جنايتكار خواند. ترامپ بعدازظهر شنبه در توييتي به اين منظور نوشت: «راجر استون از سوي يك جادوگر به‌طور غيرقانوني شكار شد و البته هرگز نبايد چنين اتفاقي مي‌افتاد. اين روي ديگر جنايتكاران است، همچون اوباما و بايدن كه در كارزار انتخاباتي من جاسوسي كردند.»

وفاداري  به ترامپ
هرچه زمان اجراي حكم راجر استون 67 ساله نزديك مي‌شد، او نيز تلاش خود را براي خلاصي از مجازات افزايش مي‌داد. مشاور پيشين ترامپ هفته گذشته در مصاحبه با فاكس نيوز خود را قرباني توطئه عليه رييس‌جمهور معرفي كرد و گفت كه «مطمئنم من نسبت به كساني كه من را متهم كردند و تحقيقاتي براي مجرم نشان دادن رييس‌جمهور به راه انداختند، به رييس‌جمهور وفادارترم.» او همچنين در مصاحبه‌اي كه يك ماه پيش از مصاحبه مذكور، با فاكس نيوز داشت اعلام كرد بزرگ‌ترين نگراني من درباره اجراي حكم زندان آن است كه نتوانم كمكي به رييس‌جمهور ترامپ براي پيروزي در انتخابات ماه نوامبر كنم. اين اما اولين‌بار نبود كه رييس‌جمهور ترامپ براي كمك به متحدانش از قدرت حقوقي خود و امكان عفو و تخفيف مجازات محكومين استفاده مي‌كند. دونالد ترامپ پيش‌تر نيز براي عفو يا تخفيف مجازات افرادي نظير برنارد كريك، مايكل ميلكن و راد بلاگوجويچ استفاده كرده بود.
پس از انتشار بيانيه كاخ سفيد در شامگاه جمعه، «گرنت اسميت» وكيل راجر استون درباره احساس موكلش پيرامون اقدام ترامپ گفت: «آقاي استون بسيار شگفت‌زده شده كه رييس‌جمهور از قدرت خارق‌العاده‌اي كه قانون اساسي ايالات‌متحده دراختيارش قرار داده براي اين عمل انسان‌دوستانه بهره برده و بسيار قدردان محبتي است كه رييس‌جمهور در حق او انجام داده است.» 
تاكنون 6 نفر از نزديكان دونالد ترامپ در چارچوب تحقيق درباره دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ يا تحت تعقيب قضايي قرار گرفته‌اند يا در دادگاه محكوم شده‌اند. همچنين در روزهاي اخير بار ديگر عدم واكنش رييس‌جمهور امريكا به آنچه رسانه‌هاي امريكايي دخالت روسيه در مرگ سربازان ايالات‌متحده در افغانستان مي‌خوانند براي ترامپ دردسرساز شده و رييس‌جمهور امريكا ازسوي افكار عمومي و دموكرات‌ها متهم است كه به سبب روابطي كه با روسيه دارد، واكنش مناسبي به اقدام مسكو در افغانستان نشان نداده است. 
به گزارش نشريه نيوزويك به نقل از اطرافيان نامزد اصلي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو، هفته گذشته جو بايدن در واكنش به بي‌عملي ترامپ در برابر روسيه گفته است كه ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه، دونالد ترامپ را مانند يك «توله سگ» به اين سو و آن سو مي‌كشاند. تحليلگران امريكايي، مشكل روسيه را براي ترامپ يك مشكل اساسي ارزيابي مي‌كنند و معتقدند اين موضوع مي‌تواند بر پايگاه راي او كه تعداد زيادي از ملي‌گرايان افراطي در امريكا را دربر مي‌گيرد، اثرگذار باشد و كار دونالد ترامپ را براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده كه در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، سخت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون