• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4691 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير

مشاور امنيت ملي امريكا امروز دوشنبه عازم پاريس مي‌شود

نگراني ايالات‌متحده از نفوذ اروپايي چين

گروه جهان|مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا امروز دوشنبه عازم پاريس مي‌شود تا در ديدار با ديپلمات‌هاي اروپايي درباره موضوع چين و برخي ديگر از موضوعات مهم بين‌المللي با آنها گفت‌وگو كند؛ سفري كه مي‌تواند آغاز يك تقابل جدي ميان كشورهاي غربي و چين باشد.
تنش ميان دو ابرقدرت اقتصادي در جهان 
به اندازه‌اي افزايش يافته كه حتي بحران كرونا و مسائل انتخاباتي امريكا نيز باعث نشده وقفه‌اي در تقابل چين و ايالات‌متحده ايجاد شود. روز گذشته نشريه پوليتيكو گزارش داد كه مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا تصميم دارد امروز دوشنبه 
به منظور ديدار با مقامات كشورهاي اروپايي راهي پاريس شود. به نوشته پوليتيكو، اصلي‌ترين موضوع مورد بحث ميان دو طرف در طول اين سفر موضوع رقابت غرب با چين خواهد بود. سفر رابرت اوبرايان، مشاور امنيت ملي امريكا به اروپا با موضوع چين در حالي صورت مي‌گيرد كه چندي قبل، «وانگ يي» وزير امور خارجه چين اعلام كرده بود روابط كشورش با امريكا با جدي‌ترين چالش از زمان آغاز روابط دوجانبه مواجه است. در طول اين سفر متيو پاتينگر، خبرنگار سابق وال استريت ژورنال كه اكنون به عنوان معاون مشاور امنيت ملي فعاليت مي‌كند نيز اوبرايان را همراهي مي‌كند و قرار است اوبرايان با همتايان خود از فرانسه، بريتانيا، آلمان و ايتاليا ديدار و گفت‌وگو داشته باشد.
پوليتيكو نوشته است كه نظرات هيات امريكايي پيرامون مساله چين قرار است از سوي متيو پانتيگر ارايه شود و او روي موضوعاتي نظير اختلافات درخصوص فناوري 5G و طيفي از موضوعات ديگر از جمله جابه‌جايي نيروهاي نظامي امريكايي از آلمان و افغانستان مانور خواهد داد. ايالات‌متحده مدت‌هاست به كشورهاي اروپايي فشار مي‌آورد تا با شركت چيني هواوي درخصوص راه‌اندازي اينترنت نسل پنجم در اروپا همكاري نكنند، چراكه اين همكاري از نظر امريكايي‌ها مي‌تواند تبعات امنيتي و اطلاعاتي سنگيني براي متحدان اروپايي داشته باشد و همچنين در رقابت استراتژيك غرب و چين اثرگذار خواهد بود.
مقامات امريكايي حاضر به بيان جزييات خواسته‌هاي كاخ سفيد از كشورهاي اروپايي نيستند اما اين سفر از اهميت بالايي براي ايالات‌متحده برخوردار است، زيرا در شرايطي كه به دليل محدوديت‌هاي ناشي از شيوع ويروس كرونا در اروپا، كشورهاي اروپايي چندان مايل به پذيرايي از مقامات ديگر كشورها از جمله امريكا نيستند و درخواست شده بود نشست مذكور از طريق ويديوكنفرانس برگزار شود، به اصرار رابرت اوبرايان شرايط تغيير كرد و قرار شد اين نشست با حضور مقامات كشورهاي بريتانيا، ايتاليا و آلمان در فرانسه برگزار شود. يكي از مقامات دفتر مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا در اين باره مي‌گويد: «آقاي اوبرايان معتقد است زماني كه نشست حضوري باشد نتايج بهتري حاصل خواهد شد از طريق ويديو كنفرانس امكان تعاملات دوجانبه وجود ندارد، به همين دليل ترجيح دادند نشست به صورت حضوري و با حضور مقامات ديگر كشورها برگزار شود.» 
رابرت اوبرايان، يك ماه پيش نيز براي يك سخنراني ضد چيني به آريزونا رفته بود و سخناني تند عليه رييس‌جمهور چين مطرح كرد. او در اين سخنراني شي جين پينگ را با ژوزف استالين، رهبر ديكتاتور شوروي سابق مقايسه كرده و گفته بود كه سران دو حزب اصلي امريكا متوجه نشدند كه اين كشور مي‌خواهد جهان را آن‌گونه كه مي‌خواهد، بسازد.
روز شنبه نيز در ادامه تنش‌هاي ديپلماتيك بين امريكا و چين، اين بار واشنگتن درباره احتمال بازداشت شدن به اتباع خود در چين هشدار داد. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، وزارت خارجه امريكا شامگاه شنبه با صدور بيانيه‌اي به شهروندان خود در چين هشدار داد كه به دليل افزايش خطر اعمال قانون خودسرانه از سوي دولت پكن، از جمله بازداشت يا ممنوعيت خروج، جوانب احتياط را شديدا رعايت كنند.
 نظاميان امريكايي در اروپا
يكي ديگر از مباحث مورد بحث اوبرايان در نشست پاريس، موضوع خروج نظاميان امريكايي از آلمان خواهد بود كه مي‌تواند در افزايش تنش‌هاي دروني در ناتو موثر باشد. امريكا مدعي است هزينه‌هاي زيادي براي استقرار نيروهاي خود در آلمان متحمل شده اما اين كشور حاضر نيست سهم خود را در اين خصوص بپردازد. سال گذشته دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا گفته بود كه آلمان بايد دست‌كم 2درصد از توليد ناخالص ملي خود را به هزينه‌هاي ناتو اختصاص دهد اما چنين اتفاقي نيفتاده است. در همين راستا ماه گذشته وزارت دفاع امريكا اعلام كرد كه بخشي از قريب به 35 هزار نفر از نيروهاي امريكايي از آلمان خارج خواهند شد و دستورات بعدي براي جايگاه استقرار جديد اين نيروها به زودي اعلام مي‌شود. دولت آلمان اما مسائل مطرح شده از سوي دولت امريكا را قبول ندارد و مي‌گويد تاكنون هزينه هنگفتي براي حضور سربازان امريكايي متحمل شده است. وزير دارايي آلمان هفته گذشته به خبرگزاري رسمي دولت آلمان (DPA) گفت كه در طول يك دهه گذشته يعني از 2010 تا 2019 رقم 982.4 ميليون يورو معادل 1.1 ميليارد دلار را براي نيروهاي امريكايي حاضر در آلمان هزينه كرده است. براساس گزارش وزارت دارايي آلمان، از اين رقم حدود 648 ميليون يورو صرف ساخت و ساز در پايگاه‌هاي نظامي امريكا شده است. رسانه‌هاي امريكايي گزارش داده‌اند بخشي از نيروهايي كه از آلمان خارج مي‌شوند عازم لهستان خواهند شد، چراكه رييس‌جمهور لهستان در ديدار با دونالد ترامپ پذيرفته هزينه اين نيروها را پرداخت كند.
سفر مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا به پاريس سه روزه خواهد بود و او در اين سفر با برخي مقامات ارشد فرانسه نيز ديدارهايي جداگانه خواهد داشت. بايد ديد آيا امريكا با سياستي كه در پيش گرفته، مي‌تواند نشست پيش رو را به آغازي براي تقابل حداكثري غرب با چين بدل كند يا اروپا همچنان در اين زمينه محتاط گام خواهد بر داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون