• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4692 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير

سازمان سنجش تغيير تاريخ برگزاري كنكور دكترا و ارشد را اعلام كرد

تعويق دو آزمون، بي‌تغيير ماندن ساير آزمون‌ها

گروه اجتماعي| روزهاست كه با بالا گرفتن تعداد ابتلا و مرگ بر اثر كوويد 19 بحث تجمعات و فاصله‌گذاري اجتماعي دوباره پررنگ شده و در اين ميان داوطلبان آزمون‌هاي سراسري ورود به دانشگاه‌ها معطل مانده‌اند كه آيا برگزاري اين كنكورها هم قرار است تجمع محسوب بشود يا نه. بعد از هياهوي بسيار و جلسات متعدد، يكشنبه شب بود كه عاقبت سازمان سنجش اطلاعيه‌اي منتشر كرد و خبر داد كه تاريخ آزمون دكترا و كارشناسي‌ارشد ناپيوسته دانشگاه‌ها به تعويق افتاده است. 
«به اطلاع كليه داوطلبان مي‌رساند، بر اساس ابلاغيه مورخ 99/4/23 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، زمان برگزاري آزمون دكتراي نيمه متمركز، روز پنجشنبه 9 مرداد سال 99 و آزمون كارشناسي‌ارشد ناپيوسته روزهاي پنجشنبه و جمعه 16 و 17 مردادماه 99 تعيين شد. حسب ابلاغيه مذكور، ساير آزمون‌هاي ورودي آموزش عالي شامل آزمون سراسري، كارداني به كارشناسي و كارداني فني و حرفه‌اي طبق برنامه زماني قبلي اعلام شده برگزار خواهد شد.» اين متن اطلاعيه سازمان سنجش است كه روز گذشته بر روي سايت اين سازمان قرار گرفت. حالا تكليف (تقريبا) روشن شده است؛ آزمون‌هاي دكترا براي سومين بار و آزمون ارشد براي دومين بار تغيير تاريخ دادند تا بلكه از روزهاي اوج شيوع بيماري كمي دورتر شوند و حضور داوطلبان در جلسه آزمون كمتر چالش‌برانگيز شود. اينها البته بسته به اين است كه روزهاي اخير را بتوانيم روزهاي اوج در نظر بگيريم و ميزان شيوع و مرگ، تا تاريخ‌هاي مورد نظر وزارتين، رو به كاهش گذاشته باشد. 
هفته گذشته كه وزير علوم به مجلس رفت تا در جلسه كميسيون آموزش شركت كند، اصلي‌ترين موضوع مطرح شده در جلسه همين زمان برگزاري كنكور بود كه به نظر مي‌رسد نمايندگان و وزير توافق چنداني بر سر آن نداشتند. وزير علوم بر برگزاري كنكور تاكيد داشت و پس از جلسه هم اعلام كرد كه اگر اين آزمون‌ها برگزار نشوند يعني در سال آينده تحصيلي دانشگاه‌ها ورودي نخواهند داشت و برخي نمايندگان كميسيون معتقد بودند همه اين تصميمات را بايد به ستاد ملي مبارزه با كرونا سپرد، چون سلامت شركت‌كنندگان از همه ‌چيز مهم‌تر است. پس از اين جلسه كه نمايندگان كميسيون آموزش با رسانه‌ها در مورد برگزاري كنكور بيشتر مصاجبه كردند و همز‌مان ميزان اعتراضات در فضاي مجازي هم بالاتر گرفت، سرانجام روز شنبه وزير بهداشت با مسوولان سازمان سنجش نشستي برگزار كرد تا در مورد احتمال تعويق انداختن آزمون‌هاي سراسري صحبت كنند. نتيجه در اطلاعيه‌اي كه روز گذشته منتشر شد، مشخص بود. احمد نادري، نماينده عضو كميسيون آموزش مجلس پس از اعلام اين تصميم در صفحه توييتر خود نوشت: «پيگيري‌هاي فراوان براي بررسي كارشناسي و متعهدانه وضعيت كنكور توسط وزارت بهداشت بالاخره به نتيجه رسيد. از جناب دكتر نمكي و همكاران ايشان تشكر مي‌كنم كه خط قرمزشان فقط و فقط سلامتي مردم است. اميدواريم با مناسب‌ شدن سريع‌تر شرايط، به زودي كنكور ارشد و دكترا برگزار شود.» با اين حال كاربران توييتر و داوطلبان آزمون‌هاي مختلف به اين نوشته او واكنش‌هاي مختلفي نشان داده‌اند. صحبت داوطلبان كنكور دكترا و ارشد اين است كه تعيين تاريخ براي دو هفته بعدتر قرار است چه تاثيري در كنترل ريسك داشته باشد و صحبت عمده كاربران ديگر اين بود كه درخواست براي تعويق تمامي آزمون‌هاي ورودي بوده در حالي كه آزمون سراسري همچنان بر جاي خود باقي است. 
حالا ديگر به نظر نمي‌رسد كه حذف يا تعويق بيشتر كنكور جزو گزينه‌هاي دو وزارتخانه بهداشت و علوم باشد. سازمان سنجش همين حالا هم پروتكل‌هاي بهداشتي برگزاري آزمون‌ها را اعلام كرده و وزارت بهداشت هم روي آنها تاكيد دارد؛ تاكيدي كه نشان از انجام آزمون‌ها دارد. 
وزير بهداشت روز گذشته سعي كرد توضيح دهد كه برگزاري آزمون‌ها با رعايت مواردي كه پيش‌بيني كرده‌اند، مشكلي به وجود نخواهد آورد. به گزارش وبدا، سعيد نمكي به معاون بهداشت تاكيد كرده است: «قبل از برگزاري امتحانات، نمايندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از محل برگزاري بازديد و چيدمان، تهويه و شرايط محيطي و انطباق آن با پروتكل‌هاي ابلاغي بررسي و اعلام شود.» نمكي در نامه‌اي به معاون بهداشت خود نوشته است: «در تمام حوزه‌ها ناظر واجد شرايط جهت نظارت بر اجراي دستورالعمل‌ها و رعايت فاصله‌گذاري، استفاده از ماسك، تهويه مناسب، پيشگيري از آلودگي ناشي از زمان تغذيه داوطلبان و همچنين كنترل رفتار مراقبان و برگزاركنندگان و توزيع اوراق حضور فعال داشته، هرگونه عدم انطباق با موازين بهداشتي سريعا تذكر داده شود و در صورت كمبود نيرو مي‌توانيد از ديگر دستگاه‌ها كمك بگيريد. همچنين در زمان خاتمه آزمون و خروج داوطلبان در خارج از حوزه امتحاني از هرگونه گردهمايي و تجمع بايد جدا جلوگيري شود و لازم است روزهاي قبل از برگزاري در برنامه‌هاي مختلف صدا و سيما و همچنين از طريق شبكه‌هاي مجازي، اطلاع‌رساني و آموزش كافي جهت داوطلبان و خانواده‌هاي آنها صورت گيرد تا از پيشگيري حداقل آلودگي نيز مطمئن شويم.» بنا بر اعلام وزير بهداشت اجراي اين دستورالعمل در استان‌ها به عهده روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون