• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4692 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير

زندگي كرونايي آنه‌اي

طاهر جمشيدزاده

مبتلا شدن آميتا باچان هندي ستاره سينماي باليوود و هاليوود به كرونا داغ‌ترين خبري است كه روي تلكس خبرگزاري‌هاي جهان نشست و بازتاب و انعكاس گسترده‌اي در شبكه‌هاي تلويزيوني و رسانه‌اي جهان داشته است. زندگي اين روزهاي ما و تقابل همه ما با كرونا ويروس و به‌ويژه بيماران كرونايي و خلاص‌يافتگان از چنگ كوويد۱۹ درست شبيه داستان انيميشن آن‌شرلي با موهاي قرمز است كه در شبكه پويا اين روزها و در روزهاي فرد عصرها براي كودكان پخش مي‌شود. هنگامي كه در آغاز هر قسمت آن عبارت و مونولوگ معروف پخش مي‌شود كه در اينجا كاملا ويرايش و به گزيني شده است: (برادر و خواهر هموطن تكرار غريبانه روزهايت در اتاق سي.سي.يو متصل به آن ونتيلاتور «دستگاه تنفس مصنوعي» پشت پرده‌هاي بيمارستان در تقابل بيماري و مرگ چگونه گذشت؛ وقتي روشني چشم‌هايت در پشت پرده‌هاي مه‌آلود اندوه و تاثر به دستان شفابخش پزشكان و پرستاران و توكل به دوست اميد بسته بود؛ با ما بگو از لحظه لحظه‌هاي مبهم بيماري در ملال بي‌گدار دوران كرونا كه در آن حقيقت درياچه اميد نهفته بود؛ اكنون در دوران پساكرونايي‌ات بايد دست‌هاي ياريگرت را به ياري همنوعانت بگماري و مرهمي باشي بر آلام آنها در آبي بيكران مهر و عاطفه و كرونا را با هم به زانو درآوريم). 
كرونا در حال نشر و‌گسترش در مناطق مختلف جهان است و اكنون كانون اصلي شيوع آن در امريكا، امريكاي لاتين و آفريقاست. كروناويروس همچنان خبر دسته اول تمام سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي است و تاكنون مرزهاي كشورها و قاره‌هاي مختلف جهان را در نورديده است و ضربه بسيار سختي به دهكده جهاني انسان پست مدرن مازراتي سوار پنت‌هاوس‌نشين زده و قرباني زيادي گرفته است و فعلا رام‌شدني نيست و تاكنون ۱۳ ميليون و 
۶۱ هزار نفر در دنيا را مبتلا كرده كه بيش از 
۷ ميليون و ۶۰۷ هزار نفر آنها بهبود يافته‌اند و 
۵۷۰ هزار و ۱۳۲ نفر هم جان باخته‌اند و در كشور عزيزمان ايران تا ظهر ديروز ۲۰۳ نفر بر اثر كرونا جان باخته‌اند (هر ۷ دقيقه يك ايراني قرباني كرونا مي‌شود). بنا به گفته دكتر لاري، سخنگوي وزارت بهداشت تا ظهر ديروز آزمايش ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر در كشور مثبت بوده كه از اين تعداد ۲۲۲ هزار و ۵۳۹ نفر بهبود يافته‌اند و حال ۳۳۷۵ نفر كاملا وخيم بوده و متاسفانه 13 هزار و 32 نفر جان باخته‌اند. 
به گفته دكتر نمكي، وزير بهداشت در بعضي استان‌هاي با افزايش شديد و كاملا خطرناك كرونا مواجه هستيم كه مراسم‌هاي عروسي، عزا و سفرهاي غيرضرور و بي‌مورد تاثير زيادي در افزايش به كرونا در اين استان‌ها كه در وضعيت قرمز به‌ سر مي‌برند داشته است. رييس‌جمهور هم در جلسه هيات دولت اعلام كرد كه عادي‌سازي شرايط در ذهن مردم و القاي خطرناك نبودن كرونا، كاري خطرناك است و كروناهراسي نيز اگر منجر به اختلال در فعاليت‌هاي اقتصادي-اجتماعي شود، درست نيست و هر نوع تجمع «عروسي، عزا، سمينار، جشنواره، دورهمي و...» در شرايط امروز غيرقابل قبول است؛ درباره برگزاري كنكور هم اگر وزارت بهداشت نظري داشته باشد تجديدنظر مي‌كنيم و لازم است كه فاصله‌گذاري اجتماعي و رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي را جدي گرفت و سبك زندگي را براي حداقل يك سال ديگر تغيير داد و در اين راستا رسانه‌ها، نخبگان، هنرمندان و... به ميدان قانع كردن مردم بيايند، چراكه متاسفانه به علت بي‌توجهي و رعايت نكردن پروتكل‌هاي بهداشتي آمار فوتي‌ها پس از حدود ۲ ماه مجدد
 3 رقمي شده و مردم در تهران و... هفته گذشته مساله استفاده از ماسك را كاملا جدي گرفتند‌.
كرونا ويروس‌ها RNA «واحد ساختماني» تك‌رشته‌اي دارند و طيف وسيعي از گونه‌هاي پستانداران و پرندگان را بيمار مي‌كنند. اين ويروس از عوامل اصلي ايجاد بيماري‌هاي تنفسي، گوارشي، آنسفالوميليت، هپاتيت، تورم پرده‌هاي سروزي و عروق خوني، ادم بينابيني، آمفيزم ريوي، برونكوپنوموني و تورم بيضه‌ها و تغيير رنگ پوست بر اثر تغيير هورمون‌ها و سنتز و آناليز مواد در بدن در انسان و دام به شمار مي‌روند. در واقع كرونا ويروس‌ها يكي از چند گروه ويروس سرماخوردگي در انسان هستند. بيشتر كروناويروس گرايش مشخصي به سلول‌هاي اپيتليال «پوششي» دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارند. به‌ طور كلي آنها موجب عفونت‌هاي مخفي و پنهاني در بالغين و دام‌هاي جوان مي‌شوند و ديروز هم سازمان جهاني بهداشت (W.H.O) رسما اعلام كرد كه خفاش‌ها عامل اصلي انتقال ويروس كرونا به انسان هستند. حلال‌هاي چربي «تتراكلريد كربن، كلروفرم و اتر» ويروس را در خود حل مي‌كنند و دترجنت‌ها هم تاثير بسزايي بر ناپايداري و حل شدن آن دارند؛ دترجنت‌ها داراي يك‌سر آب دوست از طريق گروه عاملي خود هستند كه ويروس كرونا را نابود مي‌كنند و نه ضعيف كه به‌وسيله نمك فلزات قليايي سديم، پتاسيم، ليتيم، سزيم، روبيديم و استرانسيم ضعيف و خنثي مي‌شوند و شبيه اسيد لوري و باز برونستد در شيمي عمل مي‌كنند و در دماي۵۶ درجه ظرف ۳۰ دقيقه غيرفعال مي‌شوند ودر PH=4 و PH=12 ساعت‌ها باقي مي‌مانند و چند ماه تا ۲ سال در حالت فريز شده زنده مي‌مانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون