• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4696 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير

ايالات متحده امريكا به اين زودي‌ها خاورميانه را ترك نمي‌كند

واشنگتن در انتظار بحران جديد

ديويد ايگناتيوس

«خاورميانه در عصر پساامريكا» يكي از موضوعاتي است كه تحليلگران سياسي گاه و بيگاه از آن سخن مي‌گويند، اما هنوز نيروهاي نظامي امريكا، هر چند با تعداد كمتر، در افغانستان، عراق و سوريه حضور دارند و بعيد است آن‌طور كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده امريكا انتظار داشت، اين نيروها بتوانند تا زمان انتخابات (ماه نوامبر) به خانه بازگردند.
شايد برخي تصور كنند حضور امريكا در منطقه 
به نفع اين كشور است و منافع ملي آن را تضمين مي‌كند، اما اين مساله براي ترامپ اصلا خوشايند نيست، چراكه در كارزار انتخاباتي خود در سال 2016 وعده داده بود نيروهاي امريكايي را از منطقه خارج مي‌كند. با اين حال همان‌طور كه ترامپ نيز تاكنون فهميده است، حضور نظامي امريكا آن‌قدر گسترده است كه حتي ويروس كرونا نيز نمي‌تواند به آن پايان دهد.
جنرال كنت مكنزي، فرمانده نيروهاي امريكايي در منطقه كه به تازگي به 10 كشور خاورميانه سفر كرده است، در مصاحبه‌اي تلفني از پايگاه العديد امريكا در قطر گفت: ما حتي با وجود شيوع بيماري كرونا نيز كماكان به عنوان يك شريك ثابت‌قدم براي متحدين منطقه‌اي امريكا به كار خود ادامه مي‌دهيم.
مكنزي مي‌گويد، پنتاگون قصد دارد تعداد نيروهاي امريكايي در افغانستان، عراق و سوريه را كاهش دهد، اما به حمايت خود از نيروهاي محلي ادامه مي‌دهد. 
اين فرمانده امريكايي ادعا مي‌كند با وجود فشارهاي ايران و روسيه كه «قصد دارند قدرت خود را در منطقه تثبيت كنند»، امريكا همچنان مهم‌ترين شريك و متحد كشورهاي منطقه است.
او افزود: ممكن است دولت‌هاي منطقه گاهي براي حفظ ظاهر و جلوگيري از ضررهاي احتمالي، به مسكو و پكن روي خوش نشان دهند، اما تسليحات و آموزش‌هاي نظامي امريكا آن‌قدر برتر است كه همه متحدين واشنگتن در منطقه، اول و آخر به سراغ امريكا مي‌آيند.
مكنزي روز سه‌شنبه در سفري به افغانستان درخصوص وضعيت نيروهاي امريكايي در اين كشور با مقامات افغان جلسه گذاشت. او گفت: اكنون حدود 8600 نيروي امريكايي در اين كشور حضور دارند و كاهش اين تعداد، به يك‌سري «شرايط» بستگي دارد. ازجمله اين شرايط آن است كه طالبان به قول خود مبني بر كاهش خشونت، مقابله با داعش و القاعده و حضور در مذاكرات صلح با دولت كابل عمل كند.
يك مقام امريكايي در گفت‌وگو با واشنگتن پست اعلام كرد، پنتاگون قصد دارد 4000 نيروي ديگر را نيز از افغانستان خارج كند تا تعداد نيروها در اين كشور تا زمان انتخابات ماه نوامبر به 4500 برسد. با اين حال، مكنزي عدد و رقمي اعلام نكرده است.
در ماه ژانويه ادعا شد، روسيه به طالبان براي كشتن نيروهاي امريكا و ائتلاف در افغانستان پيشنهاد جايزه داده است. مكنزي با اشاره به گزارش‌هاي اطلاعاتي در اين خصوص گفت: ما همچنان نگران اين مساله هستيم. با وجود اينكه اظهارات مكنزي نشان مي‌دهد پنتاگون به اين گزارش‌ها توجه كرده است، اما ترامپ مي‌گويد اين ادعاها كذب و ساختگي است.
عراق و سوريه نيز از جمله ديگر كشورهايي هستند كه ترامپ قصد دارد نيروهاي امريكايي را از آن خارج كند. اما در هر دو مورد، امريكا همچنان به ماموريت خود، ولو با تعداد نيروي كمتر، ادامه مي‌دهد. مكنزي مي‌گويد: پس از سفر هفته گذشته خود به بغداد مطمئن است كه «امريكا مي‌تواند حضور نظامي خود در عراق را حفظ كند»، هر چند تعداد نيروها قرار است از رقم فعلي يعني 5000 نفر نيز كمتر شود.
مكنزي با اشاره به حمله اخير نيروهاي امريكايي و عراقي به گروه كتائب حزب‌الله و دستگيري چند تن از اعضاي آن، از نخست‌وزير اين كشور، مصطفي الكاظمي، بابت صدور مجوز اين حمله تشكر كرد.
او گفت: ما بايد صبر داشته باشيم و به الكاظمي فرصت بدهيم.
اين مقام عالي‌رتبه ادعا مي‌كند با وجود اميدواري ايران به اخراج نظاميان امريكا از عراق، به لطف اقدامات الكاظمي اين گزينه از روي ميز خارج شده است. او افزود: طي چند هفته آينده، در «مذاكرات راهبردي» با بغداد، وضعيت نيروهاي امريكايي در عراق مشخص خواهد شد.
در سوريه نيز حضور نظامي امريكا ادامه دارد. مكنزي مي‌گويد، تاكنون دستوري مبني بر كاهش تعداد نيروها از رقم فعلي، يعني 500 نفر دريافت نكرده است. او چندي پيش با جنرال مظلوم عبدي، فرمانده نيروهاي كرد سوريه، ديدار كرده و با او درخصوص حمايت امريكا از مبارزه كردها با نيروهاي داعش و بحث نگهداري از اسراي داعشي گفت‌وگو كرد. مكنزي همچنين در بازديد از مقر نيروهاي امريكايي در شهر تنف در جاده دمشق به بغداد در جنوب سوريه، تصريح كرد كه اين نيروها نيز در منطقه باقي مي‌مانند.
اما چرا ترك منطقه اين‌قدر براي امريكا دشوار است؟ شايد يكي از دلايل اين باشد كه هر روز يك بحران تازه به وجود مي‌آيد. شايد انفجارهاي اخير در مركز غني‌سازي نطنز و سايت‌هاي موشكي ايران، مقدمه‌اي براي يك بحران جديد باشد. به گفته مكنزي: «ايران، اسراييل را مقصر مي‌داند و تجربه ثابت كرده كه بالاخره پاسخ اين اقدامات را مي‌دهد.»
منبع: واشنگتن‌پست
ترجمه: گلي اصغري

 


عراق و سوريه نيز از جمله ديگر كشورهايي هستند كه ترامپ قصد دارد نيروهاي امريكايي را از آن خارج كند. اما در هر دو مورد، امريكا همچنان به ماموريت خود، ولو با تعداد نيروي كمتر، ادامه مي‌دهد. مكنزي مي‌گويد: پس از سفر هفته گذشته خود به بغداد مطمئن است كه «امريكا مي‌تواند حضور نظامي خود در عراق را حفظ كند»، هر چند تعداد نيروها قرار است از رقم فعلي يعني 5000 نيز كمتر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون