• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4697 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير

حمله‌حقيقي و مجازي حميد بقايي و دوستانش به روزنامه شرق

قشون‌كشي

غروب شنبه بود كه باشگاه خبرنگاران جوان، بزرگ‌ترين خبرگزاري وابسته به صداوسيماي جمهوري اسلامي در گفت‌وگويي با مهران عبدالله‌پور، وكيل حميد بقايي نخستين‌بار شائبه خروج معاون رييس‌جمهوري سابق ايران و از نزديك‌ترين ياران محمود احمدي‌نژاد سخن به ميان آورد. خبري كه روزنامه شرق در شماره روز يكشنبه خود به آن پرداخت اما شايد گمانش را هم نمي‌كرد اين مطلب كه از قضا در صفحه اصلي اين روزنامه نيز منعكس شده بود، به يكي از جنجال‌سازترين مطالب اين روزنامه در سال جاري بدل شده و موجبات حمله ياران رييس‌جمهوري سابق به اين مطبوعه را _هم در فضاي مجازي و هم در فضاي واقعي_ فراهم آورد. اقدامي كه سبب شد بار ديگر نام حميد بقايي به صدر اخبار برگردد و بار ديگر ثابت شود چنانكه از قديم در ارتباط با طيفي خاص از سياسيون گفته‌اند، «بدنامي، بهتر از گمنامي است!» ماجرا از آن قرار است كه روزنامه شرق در صفحه نخست خود با عنوان «ماجراي فرار بقايي از كشور» تنها و تنها به پوشش اظهارات وكيل بقايي پرداخته و در گزارش خود آورده كه عبدالله‌پور در پاسخ به شايعه خروج معاون احمدي‌نژاد در روزگار رياست‌جمهوري گفته كه «آقاي بقايي را همه مي‌شناسند و او با خودروي شخصي خود به غرب كشور رفته بود، پس اينكه گفته مي‌شود قصد فرار داشته، عقلاني نيست.» اين گزارش كوتاه پس از انتشار در روزنامه شرق به صورت گسترده در شبكه‌هاي اجتماعي از توييتر گرفته تا تلگرام و اينستاگرام بازنشر شد و از قرار معلوم همين مساله سبب شده تا بقايي كه اين روزها به‌ جاي حضور در زندان، براي درمان به ‌صورت آزادانه در سطح شهر و كشور تردد مي‌كند، به ‌شدت عصبي شده و به دفتر روزنامه شرق مراجعه كند.

37 ثانيه تشنج
ظهر روز يكشنبه بود كه خبرنگاران حاضر در دفتر روزنامه شرق از يك‌سو و صفحات اين روزنامه در شبكه‌هاي اجتماعي از سوي ديگر از حضور حميد بقايي در دفتر اين روزنامه سخن به ميان آوردند. حضوري همراه با عصبانيت و البته داد و فريادهاي بي‌شمار. نخستين فيلم منتشر شده از اين جريان در شرايطي گرفته شده كه احتمالا بقايي در جريان آن نيست. معاون احمدي‌نژاد در جريان اين ويديوي 10 ثانيه‌اي عصايش را روي زمين كوبيده و با عصبانيت خطاب به احمد غلامي، سردبير اين روزنامه مي‌گويد كه تا زمان حضور مدير مسوول روزنامه شرق در دفتر اين روزنامه، آنجا خواهد ماند. نكته قابل‌ توجه آنكه در اين ويديو مشخص نبود كه بقايي به اموال اين روزنامه آسيب رسانده يا خير تا اينكه چندي بعد روزنامه شرق با انتشار تصويري رسما مطالب مطرح شده را تاييد و تاكيد كرد كه بقايي با عصاي خود تلويزيون دفتر سردبير اين روزنامه را شكسته است.

27 ثانيه تشنج
اين اما پايان ماجرا نبود. چند دقيقه بعد ويديوي دوم در شرايطي از بقايي منتشر شد كه او اين‌بار به خوبي در جريان تصويربرداري خبرنگاران قرار گرفته ولي در كمال تعجب و با عصبانيتي دوچندان به او پاسخ مي‌دهد. در ويديوي دوم كه مدت آن 27 ثانيه است، بقايي ابتدا در پاسخ به يكي از اهالي روزنامه از لزوم ارايه جوابيه و تكذيبيه سخن به ميان مي‌آورد، از واژه‌اي ناشايست استفاده مي‌كند كه امكان ذكر آن براي روزنامه «اعتماد» ميسر نيست ولي در ادامه خطاب به فردي كه دوربين به دست گرفته با فرياد مي‌گويد كه «من مهره‌هاي كمرم آسيب ديده ولي مي‌گويند فرار كرده! آخه سرپل ذهاب جاي فرار است؟!»  در پاسخ به اين اظهارات بقايي، يكي از خبرنگاران زن روزنامه شرق مي‌گويد كه «هر مطلبي كه كار مي‌كنيم، اصولش آن است كه به ما جوابيه داده شود.» اين پاسخ اما چنان بقايي را برآشفته كرده كه با لفظي ناشايست او را خطاب قرار مي‌دهد و به سوي او حمله‌ور مي‌شود. 

47 ثانيه تشنج 
سومين ويديو اما حدود 47 ثانيه است. در ثانيه‌هاي ابتدايي آن بقايي با همراهان خود مشغول گفت‌وگو است ولي ناگهان به سوي يكي از خبرنگاران روزنامه شرق برگشته و مي‌گويد: «قشنگ فيلم بگير.» خبرنگار زن اين روزنامه نيز در پاسخ به بقايي تاكيد مي‌كند كه ورود او غيرقانوني بوده و او به فيلم گرفتن خود ادامه خواهد داد. جمله‌اي كه باز هم بقايي را به ‌شدت عصباني مي‌كند و در حالي كه به سوي خبرنگاران اين روزنامه مي‌رود، مي‌گويد كه «اطلاعاتي‌ها فيلم مي‌گيرند و تو هم جاسوس آنهايي!» او در ادامه به طعنه در پاسخ به اين پرسش خبرنگار روزنامه شرق كه گفت چرا وارد تحريريه شدي، ضمن توهين ادامه مي‌دهد: «مگر اينجا پنتاگون است!»

لشكركشي مجازي
از قرار معلوم تنش‌هاي ايجاد شده در روزنامه شرق فقط به ‌صورت لفظي نبوده، چنانكه مرضيه اميري، خبرنگار اقتصادي اين روزنامه در صفحه توييترش نوشته كه بقايي با عصايش خبرنگاران زن روزنامه شرق را مورد ضرب و شتم قرار داده است. تمام اين موارد كنار هم با انتقاد كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به‌ويژه روزنامه‌نگاران مواجه شد ولي در كمال تعجب لشكر مجازي احمدي‌نژادي‌ها بيكار نماندند و در شرايطي به تندي از روزنامه‌نگاران انتقاد كردند كه براساس قانون مطبوعات، در صورت كذب بودن مطلب روزنامه شرق، بقايي علاوه بر ارسال جوابيه و تكذيبيه مي‌تواند به مراجع قضايي شكايت كرده و از مجاري قانوني اعتراض خود را پيگيري كند، نه اينكه با حضور در دفتر تحريريه آن مطبوعه، به ضرب و شتم خبرنگاران و فحاشي عليه آنان بپردازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون