• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4698 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۱ تير

اقتصاد بين‌الملل

امارات اولين ماموريت فضايي خود را به سوي مريخ آغاز كرد

امارات متحده عربي به منظور توسعه قابليت‌هاي علمي و فناوري خود و همچنين كاهش وابستگي به نفت، روز دوشنبه نخستين ماموريت فضايي خود را به سوي مريخ آغاز كرد. فضاپيماي «هوپ پروب » در ساعت 58: 1 صبح به وقت امارات (ساعت 58: 6 صبح به وقت ژاپن) از مركز فضايي تانگاشيما در ژاپن براي انجام يك سفر هفت ماهه به سياره سرخ پرتاب شد. اين فضاپيما در مدار مريخ قرار خواهد گرفت و داده‌هايي را از اتمسفر اين سياره ارسال خواهد كرد.اولين ماموريت فضايي امارات به مريخ در ابتدا قرار بود در 14جولاي آغاز شود، اما به دليل هواي بد دو بار به تعويق افتاده است.

تاكيد بريكس بر استفاده از فناوري براي توسعه كسب و كارها

وزارت توسعه اقتصادي روسيه نشستي مجازي براي حمايت و توسعه نهادهاي تجاري كوچك و متوسط در اتحاديه تجاري بريكس برگزار كرد. مقامات و نمايندگان تجاري دولت‌هاي عضو اين گروه در اين ويديو كنفرانس شركت داشتند و تجربيات خود را در مورد استفاده از فناوري‌هاي ديجيتال براي توسعه و حمايت از كسب و كارهاي كوچك و متوسط ارايه دادند. شركت‌كنندگان همچنين اقدامات اصلي براي اطمينان از ديجيتالي شدن موفق اين بخش از اقتصاد و ابزارهاي قانوني و دولتي را بررسي كردند. معاون رييس سازمان سياست سرمايه‌گذاري و توسعه كارآفريني روسيه گفت: «تعامل بين كشورهاي عضو بريكس در حمايت و توسعه كسب و كارهاي كوچك و متوسط فرصت خوبي براي توسعه اقتصاد كشورهاي اين گروه است.» «فناوري‌هاي ديجيتال بدون شك دورنماي اين كسب و كارها را توسعه مي‌دهند و باعث ايجاد مشاغل جديد، افزايش نوآوري، تقويت روابط بين المللي و حمايت از ظرفيت صادراتي اين كسب و كارها مي‌‌شوند. كشورهاي اين گروه به‌طور واضح اهميت اساسي تغيير كسب و كارهاي كوچك و متوسط به سمت يك اقتصاد ديجيتال را مي‌دانند.»

نگراني روساي imf و بانك جهاني نسبت به وضعيت اقتصاد

رييس صندوق بين‌المللي پول گفت، بدهي كشورهاي جهان به سطوح بي‌سابقه‌اي رسيده است.صندوق بين‌المللي پول در حال آماده كردن ابزارهاي حمايتي بيشتر براي كاهش تبعات اقتصادي ناشي از ويروس كرونا روي كشورهاي فقير است. كريستالينا جيورجيوا، در كنفرانس ويديويي با روساي بانك‌هاي مركزي و وزراي دارايي كشورهاي عضو گروه ۲۰ گفت كه كشورهاي ثروتمند بايد كماكان مهلت بازپرداخت بدهي‌هاي كشورهاي فقير را تمديد كنند و به منظور فرصت دادن به تقويت رشد اقتصادي اين كشورها به كمك‌هاي خود به آنها تا پايان سال ادامه دهند. رييس صندوق بين‌المللي پول با اشاره به لزوم انجام اقدامات مشترك كشورهاي جهان براي كاستن از تبعات اقتصادي كرونا افزود: ما در يك شرايط خيلي اضطراري هستيم و ميزان بدهي‌ها به سطوح بي سابقه‌اي رسيده است.

افت قيمت نفت با افزايش مبتلايان جهاني به ويروس كرونا

روز دوشنبه، قيمت‌هاي نفت خام در حالي افت كرد كه سرمايه‌گذاران نگرانند رشد مجدد شيوع كرونا در امريكا باعث اختلال در ريكاوري بازار سوخت شود.تا ساعت
38: 13 به وقت تهران، قيمت پيش‌خريد هر بشكه نفت خام نيمه‌سنگين امريكا، دابليوتي‌آي، ۲۴ سنت يا ۰.۵۹‌درصد افت كرد و به ۴۰.۳۵ دلار رسيد.قيمت پيش‌خريد هر بشكه نفت خام برنت، بنچ‌مارك بين‌المللي قيمت نفت، تا همين ساعت با ۲۳ سنت يا ۰.۵۸‌درصد افت به ۴۲.۸۹ دلار رسيد.

چين رقيب اوپك شد

 

بخشي از نفت مخازن عظيم چين به بازار بين‌المللي راه پيدا كرده و معامله‌گران از اين فرصت براي خريد نفت ارزان و فروش مجدد آن به پالايشگاه‌هاي منطقه‌اي استفاده كرده‌اند.اين محموله به ميزان يك ميليون بشكه توسط شركت‌هاي بازرگاني از طريق بازار بورس شانگهاي خريداري شده و از مخازن نفتي اين بورس كه در ساحل شرقي چين قرار دارند، بارگيري شده است. محموله‌هاي مذكور از اين بنادر به خريداران بين‌المللي ارسال مي‌شوند كه معمولا محموله‌هاي نفت را از توليدكنندگان خاورميانه و آفريقايي خريداري مي‌كنند.اگرچه چين در بلندمدت هرگز نمي‌تواند با توليدكننده‌اي مانند عربستان‌سعودي رقابت كند اما فروش نفت از سوي بزرگ‌ترين واردكننده نفت جهان نشان مي‌دهد كه احياي بازار نفت تا چه حد ضعيف و شكننده باقي مانده است. چين پس از سقوط قيمت‌ها در آوريل، از فرصت خريد ارزان استفاده كرد و به پر كردن مخازن خود پرداخت. اكنون كه قيمت‌ها بالاتر رفته، روند خريد چين آهسته شده و بخشي از نفت خريداري شده دوباره سر از بازار درآورده است در حالي كه اوپك و شركايش آماده مي‌شوند محدوديت عرضه خود را از ماه ميلادي آينده تسهيل كنند.

ورود ميليون‌ها بشكه نفت ايران به بازار در صورت پيروزي بايدن

پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري سال جاري امريكا مي‌تواند خبر بدي براي قيمت نفت باشد. به نظر مي‌رسد جو بايدن موضع آرام‌تري در برابر ايران داشته باشد و با برداشتن تحريم‌ها، راه را براي بازگشت ميليون‌ها بشكه نفت ايران به بازارها باز كند.هليما كرافت، از تحليلگران برجسته وال‌استريت مي‌گويد: «يكي از مسائلي كه در 2021 در‌مورد نفت اهميت بالايي دارد اين است كه چه كسي وارد كاخ سفيد مي‌شود؟» او اضافه كرد: «اگر جو بايدن رييس‌جمهور امريكا شود احتمالا دوباره امريكا را بر سر ميز مذاكره در مورد قرارداد اتمي ايران بازمي‌گرداند و شاهد ورود ميليون‌ها بشكه نفت ايران به بازار خواهيم بود. اين مساله براي پيش‌بيني شرايط نفت در 2021 اهميت زيادي دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون