• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4699 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد

قطبي‌سازي جامعه و صادركنندگان خوب نيست

مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران روز گذشته در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در خصوص ارزهاي بازرگاني، خط فقر و ميزان صادرات نفت خام، گاز و ميعانات گازي نكاتي را مطرح كرد. به گفته او اعضاي اين نهاد بارها از رييس‌جمهور خواسته‌اند تا در مورد جزييات عدم بازگشت ۲۷ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات كه گفته مي‌شود به اقتصاد كشور بازنگشته اطلاع‌رساني كند.

صادرات 52.2 درصد كاهش يافته است

رييس اتاق بازرگاني تهران معتقد است ميزان صادرات نفت خام، گاز و ميعانات گازي در سال 98 نسبت به سال قبلش بيش از 52 درصد كاهش يافته و از رقم 56 ميليارد دلار به 39 ميليارد دلار رسيده است. او در خصوص حجم تجارت خارجي در سه ماه اول سال جاري نيز گفت: « بر اساس آمار گمرك 13.98 ميليارد دلار بود كه 6.4 ميليارد دلار صادرات و 7.6 ميليارد دلار واردات بود كه با 44 درصد كاهش در حجم تجارت خارجي روبه‌رو بوده‌ايم اما در مقابل نقدينگي افزايش يافته و در پايان سال 98 حجم نقدينگي 2 هزار و 470 هزار ميليارد تومان بوده كه 31 درصد رشد را در سال 98 داشته و در سال 99 سه ماهه نشان مي‌دهد كه اگر به همين روند ادامه يابد رشد 32 درصدي را خواهيم داشت و در پايان سال 99 به رقم 3 هزار و 200 ميليارد دلار نقدينگي خواهيم رسيد و بيش از 700 هزار ميليارد تومان افزايش نقدينگي را خواهيم داشت.». به‌زعم او با اين روند اقتصاد ايران در پايان سال 99 حدود 17 درصد كوچك خواهد شد.

سند همكاري با چين تفاهمنامه بود و نه قرارداد

خوانساري با اشاره به موضوع چين اظهار داشت: اين موضوع در چند هفته اخير رسانه‌اي شد، با توجه به اطلاعات كسب شده اين موضوع اصلا قرارداد نبود بلكه تفاهمنامه بوده است. آنچه مسلم است كه اين تفاهمنامه در حد يك پيش‌نويس بوده و تا اندازه‌اي در اين زمينه كارشناسي انجام شده است، هنوز در دولت مطرح نيست و اگر قرار باشد كه به تصويب برسد بايد به مجلس برود و مراحل را طي كند.

با گسترش خط فقر نيازمند سرمايه‌گذاري هستيم

با توجه به وضعيت فعلي كشور، براي توسعه نيازمند سرمايه‌گذاري خارجي هستيم، چرا كه با رشد منفي سه سال گذشته و زير خط فقر بودن 5 يا 6 دهك جامعه بايد در بخش‌هاي معدن، نفت و گاز و فولاد و حتي گردشگري سرمايه‌گذاري صورت گيرد.

افرادي كه ارز نياوردند‌، معرفي شوند

خوانساري به موضوع ارز حاصل از صادرات اشاره كرد. بر اساس گفته‌هاي او اگر همچنان 27.5 ميليارد دلار به كشور بازنگشته لازم است رسانه‌ها به اين مساله بپردازند، چراكه شايد در اين خصوص جو خوبي ساخته نشد و متاسفانه مثل خيلي از مسائل موضوع قطبي شد و صادركنندگان به يك طرف رانده شدند و حتي موضوع خائن بودن افرادي كه ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند، مطرح شد. به‌زعم او بدترين بحث صفر و يك و قطبي كردن جامعه است و اينكه كل صادركنندگان را خوب يا بد بدانيم. او اظهار داشت: در اين مقطع كه نمي‌توانيم نفت صادر كنيم اگر صادركننده هم در حال انجام كاري است با آن هم برخورد شود اين موضوع روا نيست و منافع ملي به خطر مي‌افتد. رييس اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: اتاق بازرگاني مي‌خواهد كه اجزاي 27 ميليارد دلار و جزييات ميزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به صورت دقيق اعلام شود، چراكه 27 ميليارد دلار جاي بحث بسيار زيادي دارد. از اين‌رو نامه‌اي به رييس كل بانك مركزي ارسال شد تا جزييات 27 ميليارد دلار عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام شود. خوانساري بيان داشت: ما مي‌خواهيم به تفكيك شخص و بنگاه جزييات اعلام شود اما هنوز آماري دريافت نشده است. وي با اشاره به اينكه نامه‌اي نيز به رييس‌جمهور ارسال شده است، گفت: از رييس‌جمهور هم خواسته‌ايم كه جزييات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام شود، زيرا اين موضوع حق همه مردم و حداقل حق اتاق بازرگاني است كه در جريان قرار گيرد كه كدام عضو خطا كرده و كدام عضو درست عمل كرده است. خوانساري بيان داشت: قطعا خطاهايي وجود دارد ولي همه را به يك چشم نگاه كردن قطعا خطايي بزرگ است. وي گفت: عدم بازگشت ارز بايد مورد آسيب‌شناسي قرار گيرد و دليل آن بررسي شود و علت اصلي آن است كه بدون اينكه مشورت با ذي‌نفعان انجام شود، دستورالعمل تنظيم مي‌شود و با اين مشكلات برخورد مي‌كنيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون