• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4699 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد

همه در انتظار رونمايي از ليدز در سطح اول فوتبال انگلستان

هفت سوغاتي آقاي ديوانه براي ليگ برتر

مارك وايت | ترجمه: سامان سعادت

ليدزيونايتد در حال پيشرفت است. آنها با «ال‌لوكو» شخصيت و تاكتيك‌هاي مشخص خود را به ليگ برتر مي‌آورند. هنگامي كه مارسلو بيلسا براي اولين بار به ليدز پيوست (در سال 2018)، اصرار نداشت يك نمايش گريه‌آور مقابل بازيكنانش در مراسم معارفه برگزار كند. صحبت‌هاي او به همان اندازه خوب بود كه يك خواننده مبتدي، با كاراكوئه كار كند. (كاراكوئه ابزاري سرگرم‌كننده براي دوستداران آوازخواني است كه از طريق يك صفحه نمايش و يك ميكروفن، اين امكان را براي افراد مبتدي فراهم مي‌كند تا در حين پخش موسيقي بي‌كلامِ آوازهاي مشهور، متن اشعار آنها را بر صفحه نمايش ببينند و از طريق ميكروفن صداي خود را ضبط كنند) او به عنوان سرمربي خواستار اين نبود كه به تيم بازيكنان جديد و باكيفيت اضافه شود تا بتواند به سرعت برند فوتبالي خود را اجرا كند و طولي نكشيد كه بازيكنان ليدز درك كردند بيلسا چقدر با ساير مربيان متفاوت است. او همان روزهاي اول تمام بازيكنان را به مدت ۳ ساعت تمام مجبور كرد آشغال‌هاي اطراف استاديوم را تميز كنند تا بفهمند يك هوادار چه احساسي دارد. با حضور بيلسا، ليدز براي نخستين‌بار از سال 2004 راهي ليگ برتر مي‌شود. اما هواداران مي‌توانند اميدوار باشند چيزهاي زيادي با حضور بيلسا به سطح اول فوتبال انگلستان برسد.

 

نشستن روي سطل

اجماع عمومي اين است كه اين يك امتياز ويژه در اختيار مربي قرار مي‌دهد تا بتواند به خوبي بازي را ببيند اما هنوز هيچ مربي ديگري نتوانسته اين زاويه ديد را كشف كند. برخي هم مدعي شده‌اند اين نوع نشستن بيلسا به خاطر خنثي كردن كمر دردي است كه از زمان فوتباليست بودن با خود داشته. با اين حال اين يك روش بي‌نظير بين مربيان براي تماشاي بازي است. در حالي كه برخي از آنها از خطوط مشخص خود خارج مي‌شوند و شايد بدشان هم نيايد كه بيفتند دنبال بازيكنان و برخي ديگر در صندلي‌هاي خود راحت لم مي‌دهند، بيلسا با نشستن روي يك سطل كنار زمين بازي را مي‌بيند. ليگ برتر طي ساليان متمادي از نوآوري‌هاي زيادي استقبال كرده است اما تماشاي بازي از يك موقعيت ناراحت احتمالا براي فصول بعد بيلسا را زير نظر خواهد برد. بيلسا يك بار در بازي مارسي و تولوز در ليگ فرانسه بدون اينكه حواسش باشد روي سطلش نشست غافل از اينكه يكي از اعضاي كادرش يك فنجاي قهوه داغ روي آن گذاشته بوده! همين خاطره باعث شد وقتي بيلسا به فوتبال انگلستان آمد عده‌اي به شوخي بنويسند: اميدواريم هيچ‌كس فنجان قهوه‌اش را اطراف او نگه ندارد!

 

رقابت با فرانك لمپارد

همه ماجرا را مي‌دانيم. بيلسا فصل قبل‌ و پيش از بازي تيمش مقابل دربي‌كانتي اقدام به جاسوسي از تمرينات تيم حريف كرده بود و اين كار لو رفت. اين دقيقا خاطره‌اي است كه فوتبال انگلستان از چند دهه قبل داشت. داستاني بين برايان كلاف و دون رِوي؛ مربيان دربي كانتي و ليدز. همان موقع جنگ لفظي ميان بيلسا و لمپارد سرمربي وقت دربي به وجود آمد. بحث‌ بازي عادلانه و اين جور چيزها. بيلسا مي‌گفت سخت است بتوانم ديدگاه خود را در اين زمينه براي او توضيح بدهم و لمپارد به طعنه گفت ابتدا گمان مي‌كردم اين يك جور آيروني باشد. حال چه تنش اساسي ميان دو نفر وجود داشته باشد چه نه، ديدار اين دو نفر در ليگ برتر در حالي كه سوپر فرانكي سرمربي چلسي است مي‌تواند نقل‌قول‌هاي جالبي را به همراه داشته باشد. رومن آبراموويچ بدون شك از ديدن دوربين‌هاي مرد آرژانتيني در اطراف شمال لندن خوشحال نخواهد شد.

 

رويكرد متفاوت

اكثر تيم‌هايي كه از ليگ برتر به چمپيونشيپ سقوط مي‌كنند هنگام بازگشت رويكردهاي يكساني دارند. درصد كم مالكيت توپ، بازي‌هاي تدافعي، استفاده از چند ستاره سابق ليگ برتر و در نهايت تلاش براي بقا. اما بعيد است بيلسا به دنبال اين چيزها باشد. با احترام كامل به مربياني كه اين شيوه را پيش مي‌گيرند نظير شان ديچي يا ادي هوو، ال‌لوكو دنبال تحميل سبك بازي خود به ساير تيم‌هاست. سبكي كه به ندرت در تيم‌هاي تازه‌وارد مي‌بينيم. ليدز بيشتر از همه شبيه به تاتنهام مائوريتسيو پوچتينو بازي مي‌كند. ليدزي‌ها قصد ندارند خودشان را به يك موجود محافظه‌كار تبديل كنند؛ خواه اين رويكرد موجب بقاي آنها بشود يا نه!

ركورد 100 درصد پيروزي مقابل منچستر

بسياري از زمين‌هاي ليگ برتر براي فصل آينده بايد محوطه‌اي براي سطل بيلسا آماده كنند در حالي كه حصارهاي امنيتي جديدي براي فرار از نگاه جاسوسان او نصب مي‌كنند. اما يكي از باشگاه‌هايي كه قبلا با «ديوانه» ديدار كرده منچستر يونايتد است. و اين يك ملاقات راحت نبود. در سال 2012 يونايتد در ليگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهي حذف و راهي ليگ اروپا شد. آنها در يك شانزدهم نهايي با بيلبائو كه بيلسا هدايتش را برعهده داشت ديدار كردند. تيمي كه در آن ژاوي مارتينز، فرناندو يورنته و كاپيتان آينده يونايتد يعني آندر هررا در آن بازي مي‌كردند. بيلسا و تيمش رفت و برگشت شياطين سرخ را شكست دادند. مطبوعات غوغايي به پا كردند و فرگوسن گفت اين بهترين تيمي بود كه من در تمام اين سال‌ها با آن بازي كردم. هواداران ليدز چقدر دوست دارند كه سرمربي‌شان اين ركورد را مقابل يونايتد تمديد كند؟

 

ديدار مجدد با پپ

وقتي گوارديولا سرمربي بارسلونا شد، پپ از ميزان جزيياتي كه بيلسا در مورد بارسلونا داشت شوكه شد. پپ ادعا كرد كه حريفش بيشتر از خودش باشگاه كاتالونيايي را مي‌شناخت. پپ گفت: «ما به عنوان مربي با عناويني كه كسب كرده‌ايم داوري مي‌شويم اما اين بسيار كمتر از چيزي است كه بيلسا بر فوتبال و بازيكنان تاثير گذاشته است. به همين دليل او براي من بهترين مربي جهان است.» سرمربي منچسترسيتي بر ديوار دفتر خود يك سخنراني از بيلسا را در كنار اشعاري از دزري (خواننده و شاعر انگليسي) قرار داده است. فصل بعد فرصتي است براي ديدار استاد و شاگرد خواهد بود. خيلي به ندرت پيش مي‌آيد كه ما گوارديولا را در مقابل كسي شاگرد بناميم. اين‌طور نيست؟

 

فرمت 3-1-3-3

آنتونيو كونته سرمربي سابق چلسي با تركيب 3-4-3 قهرمان انگليس شد. قبل از شناختن اين سيستم برخي مربيان ليگ برتري در حال استفاده از اين سيستم بودند. حتي مربياني كه سرسختي خاصي در استفاده از دفاع چهار نفره داشتند، نظير گوارديولا و ونگر، در سيتي و آرسنال از اين سيستم استفاده كردند و به موفقيت‌هايي دست يافتند. ثبت اختراع 3-1-3-3 احتمالا آتش استفاده از اين روش را دوباره شعله‌ور مي‌كند. هرچند اين سيستم از لحاظ فني جذاب‌تر هم هست. بيلسا اصرار دارد شيوه‌هاي خاصي براي مدافعان، هافبك‌ها و مهاجمين استفاده كند. آنها در گروه‌هاي سه نفره ثابت با حضور يك شماره 10 كه براي پرسه زدن در اطراف آنها بازي مي‌كند در زمين سازماندهي مي‌شوند. شماره دهي كه بايد هميشه با يك راه ساده اما نبوغ آميز فاز بازي را عوض كند. ليدز هميشه از اين سيستم استفاده نمي‌كند و گاه آن را به 1-4-1-4 تغيير مي‌دهد. بيلسا اصرار داد تيم‌هايش طبق 30 روش عجيب و غريب بازي كنند. اين سيستم‌ها در فصل بعد ليگ برتر مي‌توانند بي‌اندازه جذاب باشند. جالب است بدانيد گوارديولا هم از اين فرميشن استفاده كرده بود. در شكست ناخوشايند سيتي مقابل ليورپول در ليگ قهرمانان اروپا در سال 2018.

 

ناشناخته

در سال 2016 شهر رم براي پذيرايي از ال‌لوكو آماده مي‌شد. بيلسا به عنوان سرمربي لاتزيو منصوب شده بود اما تنها دو روز بعد از امضاي قرارداد، بيلسا استعفا كرد! اين مدت تنها يك روز بيشتر از دومين دوره حضورش در مارسي به طول انجاميده بود!! هنگامي كه او به شكل مرموزانه‌اي به مطبوعات گفت: «من كارم را اينجا تمام كردم. به كشورم بازخواهم گشت.» اين نشان مي‌دهد مرد آرژانتيني به سيستم خودش عمل مي‌كند. وقتي او سرمربي شيلي بود، وينگر تيم مارك گونزالز ادعا كرد بيلسا شخصيتي است كه با كسي حرف نمي‌زند. گونزالز مي‌گويد «يك بار ما وارد اتاق او شديم و او كاملا برهنه بود! مانند كسي كه قصد عمل جراحي دارد. او روي ميز دراز كشيده بود و سي دقيقه همان جا ماند.»

به همين دليل به بيلسا ال‌لوكو مي‌گويند. اين بهترين لقبي است كه او را معرفي مي‌كند. كسي كه از پشت حصار باشگاه‌تان، شما را ديد مي‌زند، باسن خود را با قهوه مي‌سوزاند و دو روز بعد از ثبت قرارداد استعفا مي‌دهد و مدعي مي‌شود كارش را انجام داده! حال بايد ديد او چطور ليدز را براي فصل بعدي ليگ برتر آماده مي‌كند. تا آن موقع ويوا ال‌لوكو! به ليگ برتر خوش آمدي!

منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون