• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4700 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد

علي مطهري در نامه‌اي به قاليباف از احتمال نابودي استقلال مجلس گفت

وسوسه شوراي نگهبان

آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان در جريان ديدار خود با اعضاي هيات‌رييسه مجلس، عدم امكان نظارت اين نهاد بر عملكرد نمايندگان مردم طول دوران نمايندگي را «نقيصه‌اي» عنوان كرد كه بايد رفع شود. علي مطهري، نماينده پيشين مجلس در همين راستا طي نامه‌اي به محمدباقر قاليباف، رييس قوه مقننه همچون دوران حضورش در مجلس، بر لزوم استقلال نمايندگان و پيگيري مطالبات حقيقي مردم تاكيد كرده است.
نماينده تهران در مجلس دهم كه با حكم رد صلاحيت شوراي نگهبان از حضور در انتخابات مجلس يازدهم باز ماند، در اين نامه نوشته است: «مطابق قانون اساسي شوراي نگهبان وظيفه و حقي در خصوص نظارت بر نمايندگان در دوره چهار ساله نمايندگي ندارد.» او همچنين در نامه خود خطاب به قاليباف آورده است كه «فرضا بپذيريم كه شوراي نگهبان حق نظارت بر رفتار نمايندگان را طول 4 سال نمايندگي دارد و مي‌تواند نماينده‌اي را كه دچار انحراف و فساد مي‌شود، از ادامه كار منع كند، از آنجا كه اين شورا اظهارنظرهاي نمايندگان را نيز رصد مي‌كند و با بينش خاص خود مي‌سنجد و هر كس را كه مخالف عقيده او سخني را ابراز كند، دچار انحراف و فساد مي‌داند، لذا دادن اين اختيار به شوراي نگهبان به استقلال مجلس و حريت و آزادگي نمايندگان آسيب جدي مي‌رساند. در حال حاضر نوع رفتار شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت كانديداها به اندازه كافي نمايندگان را ملاحظه‌كار كرده است، اگر نظارت در دوره 4ساله را هم به آن اضافه كنيم، چيزي از مجلس باقي نمي‌ماند و مجلس را بايد زيرمجموعه شوراي نگهبان به حساب آوريم، نه در عرض آن. قبلا نيز شوراي نگهبان اين خيز را برداشته بود اما عقلاي مجلس اجازه اين كار را ندادند. ظاهرا تركيب خاص مجلس يازدهم دوباره اين وسوسه را در آنها ايجاد كرده است.»
علي مطهري همچنين درباره درخواست دبير شوراي نگهبان براي مشورت نمايندگان با اعضاي پژوهشكده شوراي نگهبان درباره طرح‌ها پيش از تصويب آنها نوشته كه «اين امر دو تالي فاسد دارد: يكي اينكه كارشناس پژوهشكده شوراي نگهبان، نماينده اين شورا تلقي مي‌شود و حضور او موضوع تاييد صلاحيت در آينده را براي نماينده تداعي مي‌كند. ديگر اينكه اين امر موجب تداخل كار قانونگذار و ناظر مي‌شود. مجلس قانونگذار است و شوراي نگهبان ناظر، نبايد در كار يكديگر دخالت كنند. البته در موارد خاص و نادر كه موضوع انطباق با شرع پيچيدگي دارد حضور اين مشاوران مانعي ندارد اما اگر تبديل به رويه شود مشكل‌ساز است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون