• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4700 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد

مدير روابط‌عمومي سازمان نظام‌پزشكي تشريح كرد

آخرين گزارش از وضعيت ابتلا و فوت مدافعان سلامت

گروه اجتماعي| آخرين گزارش از ابتلا و فوت مدافعان سلامت بر اثر آلودگي به ويروس كرونا اعلام شد. اين گزارش، مجموع آماري است كه مسوولان سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت ظرف 5 ماه گذشته به دست آورده‌اند.
 بنا به اين گزارش، از ابتداي شيوع ويروس كرونا در كشور تاكنون 19 هزار نفر از پزشكان، پرستاران، بهيار، ماما و ساير رده‌هاي خدمتي كادر پزشكي و درماني به ويروس كرونا آلوده شده‌اند و 138 نفر از مبتلايان فوت كرده‌اند. 
اين گزارش ديروز توسط مسوولان سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت در نشست‌هاي خبري جداگانه و اعلام‌هاي رسانه‌اي منتشر شد. 
محمد جهانگيري؛ معاون فني و نظارت سازمان نظام پزشكي در نشست خبري پويش ملي همدلي با مدافعان سلامت ضمن ابراز تاسف از روند رو به افزايش ابتلا به كوويد 19 در كل دنيا و از جمله ايران گفت: «درمان مبتلايان هم تحت تاثير اين افزايش قرار دارد و اين روند افزايشي، بايد كنترل و متوقف شود. اگر آمارها به ‌شدت افزايش پيدا كند، حوزه ارايه خدمت نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد. نكته مهم اين است كه همه‌گيري اين بيماري بيش از يك‌سال خواهد بود و نمي‌توانيم توجه به بسياري از بيماري‌ها را به تاخير بيندازيم.» كيانوش جهانپور؛ رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت هم در اين نشست خبري با ابراز نگراني از تحميل بار مضاعف بر دوش نظام سلامت و شبكه درمان به دنبال روند نسبتا صعودي ابتلاي كوويد 19 در هفته‌هاي اخير در تكرار هشدارهاي ضروري براي پيشگيري از ابتلا به كوويد 19 گفت: «پس از توفيق نسبي در اواخر اسفند و فروردين كه نتايج آن را با كاهش چشمگير نمودار مبتلايان و تعداد موارد فوت در ارديبهشت ماه مشاهده كرديم، بخشي از جامعه و مسوولان دچار عادي‌پنداري شده و بازگشايي‌ها نيز همزمان انجام شد و به اين عادي‌نمايي كمك كرد. 
جامعه‌اي كه به نوعي هوشيار و دچار ترس از كرونا شده بود، دچار عادي‌پنداري شد و در تير ماه، آمار فوت مبتلايان كرونا به اندازه مجموع دو ماه قبل است و بيش از ۵ هزار نفر را در اين مدت از دست داديم، البته راه بازگشت وجود دارد.
 ۹۶ كشور شاهد نمودار صعودي مبتلايان و ۱۹ كشور شاهد نمودار پايدار نزولي هستند. براي امروز و فردا بايد فكر كرد و از تجربه‌هاي ماه‌هاي اخير درس گرفت. نيازمند اين هستيم كه اين پيام را به جامعه منتقل كنيم كه عادي‌پنداري ايجاد شده، مشكل‌ساز بوده و حتي براي ماه‌هاي آتي هم مشكل‌ساز خواهد بود.»
حسين كرمانپور؛ مديركل روابط عمومي سازمان نظام پزشكي نيز در اين نشست خبري، آماري از ابتلا و فوت مدافعان سلامت بر اثر آلودگي به ويروس كرونا داد و گفت:  «هر روز با صحنه‌هاي غم‌انگيزي در اورژانس مواجه مي‌شويم و حالا تمام اعضاي جامعه پزشكي نيازمند حمايت هستند. مقابله با ويروس كرونا، مشابه جنگ تحميلي است. نمي‌دانيم اين ويروس تا چه زماني در كشور ما خواهد بود و از كجا آمده و چطور بايد كنترل شود. اين جنگ ادامه دارد و به عنوان مدافعان سلامت احساس مي‌كنيم كه به روحيه نياز داريم. تا امروز، مجموع آمار شهداي سلامت به ۱۳۸ نفر رسيده كه از اين تعداد، ۲۰.۳۷ درصد از گروه پرستاري، 19.19 درصد از گروه خدمات و تاسيسات و تجهيزات پزشكي و فيزيوتراپيست‌ها و 60 درصد از گروه پزشكي است و از اين 60 درصد كه شامل پزشكان و دندانپزشكان عمومي و متخصص بوده‌اند، حدود ۲۸ درصد، پزشكان عمومي و ۳۲ درصد از تخصص‌هاي مختلف هستند كه ۸.۴۵ درصد پزشكان داخلي، 5.28 درصد متخصصان زنان و زايمان، 4.16 درصد متخصصان اطفال، 3.29 درصد متخصصان بيهوشي و 2.5 درصد متخصصان قلب و عروق، جراحي و ماما را شامل مي‌شوند. شهداي سلامت مظلوم‌ترين شهدا هستند چون براي شهداي سلامت؛ افرادي كه بيش از 30 سال تحصيل كرده‌اند تا به مردم خدمت كنند، حتي نمي‌توان تشييع جنازه پرشكوهي برگزار كرد. بيشترين ابتلاي مدافعان سلامت به كوويد 19 هم در استان تهران با 65.26 درصد بوده و استان‌هاي گيلان، مازندران، خراسان شمالي، آذربايجان شرقي، مركزي، ايلام، خراسان جنوبي، اصفهان، اردبيل، آذربايجان غربي، خراسان رضوي، سمنان، گلستان، خوزستان، قم، البرز، كرمان، لرستان، همدان، بوشهر، زنجان، يزد، چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان، كردستان و كهگيلويه و بويراحمد به ترتيب در رديف‌هاي بعد قرار گرفته‌اند. در واقع، هر جا كه تعداد مبتلايان بيشتر بوده، تعداد ابتلا در مدافعان سلامت هم، صرف‌نظر از توزيع امكانات، افزايش يافته است.» به دنبال اين گزارش، رضا گل‌پيرا؛ رييس مركز مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت هم اعلام كرد: «در طول ۵ ماه گذشته ۱۹ هزار نفر از كل كادر نظام سلامت درگير بيماري كرونا شدند كه از اين تعداد ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر پرستار بودند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون