• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

اسراييل با هدف نمايش آمادگي به آتش‌افروزي كور در سوريه ادامه مي‌دهد

وحشت از عمليات انتقام‌جويانه حز‌ب‌الله

شهاب شهسواري

 تل‌آويو يك هفته بعد از اعلام شهادت يك عضو حزب‌الله لبنان در حمله‌اي به دمشق، سطح هشدار نظامي خود را از وحشت حملات تلافي‌جويانه به ‌شدت افزايش داده و حملات كور خود به خاك سوريه را ازسر گرفته است. براساس گزارش رسانه‌ها سطح آماده‌باش نظامي در بلندي‌هاي اشغالي جولان در غرب سوريه و مرزهاي فلسطين اشغالي به سطح هشدار رسيده است و تمامي رزمايش‌ها و رفت‌آمدهاي غيرضروري نظامي در اين منطقه لغو شده‌اند. اسراييلي‌ها نگرانند كه حزب‌الله لبنان در پي شهادت يكي از رزمندگان مقاومت در حمله منتسب به تل‌آويو به جنوب دمشق، حملات سنگين تلافي‌جويانه‌اي عليه آنها انجام دهد. روز جمعه ارتش رژيم اسراييل مدعي شد كه تعدادي پرتابه انفجاري از سوي سوريه به بلندي‌هاي اشغالي جولان پرتاب شده است كه هر چند تلفاتي نداشته اما به يك خودرو و يك ساختمان در روستاي مجدل شمس آسيب رسانده است. ساعاتي بعد خبرگزاري رسمي سوريه خبر داد كه ارتش رژيم اسراييل، در عملياتي تهاجمي به جنوب غربي سوريه، باعث مجروح شدن دو شهروند سوريه و آتش‌سوزي در جنگل‌هاي منطقه قنيطره شده است. براساس بيانيه ارتش رژيم اسراييل «برج‌هاي ديدباني و تجهيزات جمع‌آوري اطلاعات» هدف حمله‌هاي جمعه شب اين رژيم به قنيطره بوده است. ارتش رژيم اسراييل در حالي تعرض اخير به خاك سوريه را انجام داده است كه براساس بيانيه اين رژيم پرتابه‌اي كه از سوي سوريه به جولان برخورد كرده است يا بازمانده مهمات پدافند هوايي است كه به سمت يك بالون تجسسي متجاوز به خاك سوريه پرتاب شده يا شليك تصادفي توپخانه ارتش سوريه. اما اين رژيم باتوجه به وحشت فزاينده از حملات انتقام‌جويانه محور مقاومت بعد از شهادت يك عضو حزب‌الله در نزديكي دمشق، تصميم گرفته با حملات تلافي‌جويانه به شكل نمايشي هم كه شده اراده خود را براي عمليات نظامي و تعرض به همسايگان نشان دهد.

 

نخستين شهيد بعد از 11 ماه

دوشنبه شب هفته گذشته ‌بود كه رسانه‌ها از يك حمله با منبع نامشخص به پايتخت سوريه خبر دادند. به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي، اين حمله توسط جنگنده‌هاي اسراييلي انجام شده است و
بر اثر آن يك انبار مهمات بزرگ در جنوب دمشق هدف قرار گرفته است. يك روز بعد خبرگزاري رويترز در گزارشي نوشت كه حزب‌الله لبنان خبر شهادت «علي كامل محسن» يكي از اعضاي خود را اعلام كرده است، براساس گمانه‌زني اين خبرگزاري، علي كامل محسن در حمله هوايي اسراييل به پايتخت سوريه جان خود را از دست داده است. روزنامه الاخبار لبنان هم خبر داد كه حزب‌الله لبنان سطح آمادگي نيروهايش در مرز ميان لبنان و فلسطين را به حالت «رصد فعاليت‌هاي دشمن» افزايش داده است و همچنين در بيانيه‌اي منتسب به سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله از «انتقام» خون شهيد مقاومت خبر داده است. اين اولين‌بار در 11ماه گذشته است كه حزب‌الله لبنان شهادت يكي از نيروهايش در سوريه در حملاتي را كه به رژيم اسراييل نسبت داده مي‌شود، تاييد كرده است. مراسم تشييع پيكر اين شهيد روز پنجشنبه 2 مرداد در زادگاهش عيتت در جنوب لبنان برگزار شد.

 

نامه محرمانه اسراييل براي پيشگيري

از انتقام حزب‌الله

پايگاه خبري شبكه «الميادين»، شنبه خبر داد كه تل‌آويو از طريق سازمان ملل متحد نامه‌اي براي حزب‌الله لبنان ارسال كرده است. به گزارش فارس، الميادين در ارتباط با محتواي اين پيام نوشت: «محتواي پيام اسراييل اين است كه تل‌‌‌آويو درباره حضور «علي محسن» اطلاعي نداشته و همچنين قصد كشتن او را نيز نداشته است.» الميادين خبر برخي رسانه‌ها مبني بر دخالت روسيه در انتقال اين پيام را تكذيب كرده و نوشته است: «ارسال پيام اسراييل براي حزب‌الله از طريق واسطه‌هاي بين‌المللي مثل روسيه و... صحت ندارد.» در ادامه اين گزارش آمده است: «اسراييل به حزب‌الله درباره آنچه هشدار از عواقب اقدام نظامي انتقام‌جويانه خوانده شده، اطلاع‌رساني كرده است.» الميادين در ادامه نوشت: «حزب‌الله تنها به دريافت پيام اكتفا كرده است؛ اما در عين حال، بر رد هر گونه هشدار و تهديد از سوي اسراييل تاكيد كرده است.»

 

افزايش سطح هشدار نظاميان اشغالگر

در مرزهاي شمالي فلسطين

ارتش رژيم اسراييل اعلام كرده است كه از وحشت انتقام حزب‌الله، سطح هشدار در مرزهاي جنوبي فلسطين اشغالي را به بالاترين سطح ارتقا داده است. براساس اطلاعيه ارتش اسراييل، تعدادي از جاده‌هاي منتهي به مرز لبنان با فلسطين اشغالي بسته شده‌‌ و خودروهاي نظامي هم از رفت و آمد در آنها منع شده‌اند. ظهر جمعه ارتش اين رژيم در بيانيه‌اي از اقدام متقابل در برابر شليك چند خمپاره در بلندي‌هاي اشغالي جولان سوريه خبر داد. ارتش رژيم اسراييل گفته است: «ما رژيم سوريه را مسوول شليك صبح امروز [جمعه] مي‌دانيم و به اقدامات خودمان با قاطعيت ادامه مي‌دهيم و به هر اقدامي در برابر حاكميت ملي دولت اسراييل واكنش متقابل نشان مي‌دهيم.» اشاره اين بيانيه به حاكميت رژيم مذكور بر بلندي‌هاي اشغالي جولان در همسايگي سرزمين اشغالي فلسطين است كه براساس تمامي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد، متعلق به سوريه شناخته مي‌شود.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني ۱۳ رژيم صهيونيستي: «ارزيابي در ارتش اين است كه حزب‌الله براي عمليات انتقامي در مرز با لبنان عليه سربازهاي اسرائيلي آماده مي‌شود.» ساير رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي نيز گزارش دادند كه فرماندهي ارتش تصميم گرفته با اين عمليات مقابله كند. براساس اين گزارش، از ساعت هشت جمعه ارتش رژيم صهيونيستي مراكز ايست‌وبازرسي در تقاطع راه‌هاي شمال فلسطين اشغالي ايجاد خواهد كرد. رژيم صهيونيستي همچنين در روزهاي آينده محدوده دسترسي به مناطق زراعي نزديك مرز لبنان را محدود خواهد كرد. رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي گزارش دادند از ديگر تصميمات گرفته شده اين است كه رفت و آمد در راه‌هاي اطراف شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين نزديك مرز لبنان، محدود شود.

 

توان عمليات حزب‌الله بسيار افزايش يافته است

«امير بوحبوط» خبرنگار نظامي وبسايت «واللا» در تحليلي نوشت كه حزب‌الله لبنان در خلال جنگ در سوريه توان عملياتي و نظامي‌اش بهبود يافته و آن زماني كه نيروهاي حزب‌الله در سوريه مي‌جنگيدند، ارتش اسراييل در حال بازداشت فلسطينيان در كرانه باختري يا توزيع غذا و كمك‌ها در شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين بود و در هيچ نبرد وسيع زميني عليه يك دشمن واقعي نجنگيده است. به گزارش خبرگزاري فارس در ادامه اين گزارش آمده است كه جنگ احتمالي پيش رو با تمامي درگيري‌هاي پيشين تفاوت خواهد داشت و حزب‌الله قصد ورود و مانور در اراضي سرزمين اشغالي را دارد. اين وبسايت عبري زبان سپس به فرماندهان اسراييلي در جبهه شمال توصيه كرد كه راه مقابله با نفوذ نيروهاي تيپ «الرضوان» حزب‌الله از چندين نقطه به داخل خاك سرزمين اشغالي را بررسي و تمرين كنند. واللا همچنين نوشت كه نيروهاي حزب‌الله از آن‌جايي كه سال‌ها در كنار ارتش سوريه و روسيه جنگيده‌اند؛ به خوبي مي‌دانند كه ارتش‌هاي بزرگ چگونه فكر مي‌كنند.

 


سفر سرزده مارك ميلي به سرزمين‌هاي اشغالي

مارك ميلي، فرمانده ستاد مشترك نيروهاي مسلح امريكا، روز جمعه در سفري از قبل اعلام نشده به سرزمين اشغالي فلسطين سفر كرد و با مقام‌هاي ارشد اسراييل، از جمله وزير جنگ، بني گانتز، رييس موساد، يوسي كوهن و آوي كوخاي، فرمانده ستاد مشترك ارتش اين رژيم ديدار كرد. محتواي گفت‌وگوهاي اين مقام نظامي امريكايي با سران رژيم اشغالگر افشا نشده است. براساس بيانيه دفتر بني گانتز، وزير جنگ و نخست‌وزير جايگزين رژيم اشغالگر، او در ديدار با نظامي ارشد امريكايي ادعاهايي ضدايراني مطرح كرده و از دولت امريكا خواسته است تا فشار به ايران و متحدان منطقه‌اي‌اش را افزايش دهد. به نوشته رسانه‌ها سفر مذكور سفري چند ساعته و كوتاه بود و در طول آن مذاكراتي از طريق ويديو كنفرانس ميان اين فرمانده امريكا و نخست‌وزير رژيم اشغالگر، بنيامين نتانياهو هم انجام شده است. برخي رسانه‌هاي نزديك به دولت امريكا، ازجمله موسسه دولتي راديو فردا، اين سفر را 
در راستاي افزايش تنش‌هاي اخير با ايران توصيف كرده‌اند. اين شبكه راديويي وابسته به دولت امريكا بدون ارايه جزيياتي اين سفر را به «انفجار روز ۱۲ تير در سايت هسته‌اي نطنز و يكسري انفجارها و آتش‌سوزي‌هاي مشكوك در زيرساخت‌هاي ايران در يك ماهه اخير» مرتبط دانسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون