• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

پيشنهاد غيرمستقيم خليل‌زاد به ايران:

درباره صلح در افغانستان گفت ‌و گو كنيم

زلمي خليل‌زاد، نماينده ويژه امريكا در امور افغانستان در يك كنفرانس آنلاين درباره آينده سياسي افغانستان از موافقت ايالات متحده با مذاكره با ايران بر سر فرآيند صلح در افغانستان خبر داد. بر اساس گزارش برخي منابع خبري از اظهارات خليل‌زاد در اين كنفرانس، او وعده برگزاري «نشست‌هايي ويژه» با ايران در افغانستان را داده اما به جزييات ديگر در اين زمينه اشاره نكرده است. 
به گزارش اسپوتنيك، زلمي خليل‌زاد در موسسه صلح ايالات متحده گفت:«براي دستيابي و حفظ صلح، بسيار مهم است كه منطقه به ‌طور مثبت شامل اين روند شود و ما حتي توافق كرديم كه ملاقات‌ها مربوط به افغانستان را با ايران ترتيب دهيم، ما همچنين مي‌خواهيم ايران حمايت خود را از اين پيشنهاد ابراز كند.» 
با اين همه نماينده ويژه رييس‌جمهور ايالات متحده در امور افغانستان در بخش‌هاي ديگري از اظهاراتش در اين نشست آنلاين، ادعا كرد كه ايران از روند صلح افغانستان حمايت كافي نمي‌كند. در اين نشست كه با حضور سفيران افغانستان، ازبكستان و قزاقستان برگزار شد، خليل‌زاد ادعا كرد كه يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي موجود اين است كه ايران حمايت لازم را كه بايد از روند صلح بكند، نكرده است. خليل‌زاد در اين باره افزود: ايران از روند گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني و ايجاد ثبات در اين كشور به دليل وجود تنش‌هاي ميان تهران و واشنگتن استقبال نكرده است.
به گزارش بي‌بي‌سي، زلمي خليل‌زاد به صحبت‌هاي اخير عباس عراقچي، معاون سياسي وزارت خارجه كشورمان در گفت‌وگو با تلويزيون طلوع نيوز در افغانستان اشاره كرد و گفت: ايران از روند صلح افغانستان همچنين حضور نيروهاي امريكايي در افغانستان خوشنود نيست. اظهارات آقاي عراقچي نشان‌دهنده اين است كه آنچه را ايران ترجيح مي‌دهد اين است كه امريكا بدون به ثمر رسيدن صلح اين كشور را ترك و اين به معني ادامه جنگ در افغانستان است. دليل اين رويكرد ايران هم تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن ‌است. 
خليل‌زاد در حالي از موافقت واشنگتن با برگزاري نشست‌هايي با حضور ايران خبر داده كه سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه در گفت‌وگو با تلويزيون طلوع ‌نيوز در كابل با اشاره به مذاكرات ايالات متحده با طالبان گفته بود:«ما به نيت امريكا شك داريم. ما معتقديم كه امريكا خير منطقه و افغانستان را نمي‌خواهد. اين براي ما اثبات شده است. ممكن است شما اختلاف نظر داشته باشيد ولي ما به نيت امريكا مشكوك هستيم. ما معتقد هستيم هر حركتي كه صورت مي‌گيرد براي صلح در افغانستان بايد در چارچوب قانون اساسي افغانستان باشد و از طريق گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني انجام شود. هر تصميمي كه خود افعاني‌ها به آن برسند از نظر ما براي همه دنيا بايد مورد قبول باشد. ولي ما ديدگاه خود را مطرح مي‌كنيم. به اعتقاد ما قانون اساسي و ساختار سياسي موجود بايد حفظ شود و شرايطي فراهم شود كه همه گروها و جناح‌هاي مختلف افغانستان بتوانند در اين سيستم مشاركت كنند و در قدرت هم حضور داشته باشند. اين ديگر بايد جزيياتش توسط خود افغانستان در گفت‌وگوها انجام شود ولي ما معتقديم كه به امريكا نبايد اعتماد كرد و حضور امريكا در منطقه، حضور خطرناكي است و باعث اختلافات زيادي خواهد شد.»
عراقچي در همان گفت‌وگو تاكيد كرده بود: «ما تلاشي را كه امريكا در آن دخيل است هيچ خيري در آن نمي‌بينيم و هيچ‌وقت هم علاقه نداريم، سهمي در آن داشته باشيم. ما با طالبان گفت‌وگو داريم و محور گفت‌وگوها فراهم‌كردن فضايي است كه آنها وارد گفت‌وگو با دولت شوند. نتيجه گفت‌وگوها را هم گزارش مي‌دهيم ما كمكي از دست‌مان برآيد انجام مي‌دهيم براي اينكه طرف‌هاي مختلف در افغانستان را به وحدت نظر برسانيم. ما راه خودمان را مي‌رويم. اين در منطقه هم اثبات شده راهي كه ايران رفته هميشه صحيح بوده چه در مقابله با صدام و چه مقابله با نيروهاي تروريستي با صبر و حوصله مسير خود را رفته‌ايم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون