• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4703 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد

عدد قربانيان كوويد 19 هنوز 3 رقمي است

وضعيت شديد بيماري مي‌دانيد چيست؟

گروه اجتماعي| شايد آنقدر كه هر روز حدود ساعت 2 يك نفر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آمده پشت تريبون و يك سري عدد را براي‌مان خوانده از توجه كافي به مفهوم آن عددها غافل شده‌ايم. شايد هم عادت كرده‌ايم. چه آن روزهايي كه كيانوش جهانپور گزارش آخرين وضعيت شيوع ويروس كرونا را مي‌داد و چه حالا كه سيما سادات لاري اين كار را مي‌كند. در گزارشي كه با عنوان «فقط عدد نيست كه مي‌خوانيم؛ جان آدم‌هاست» روز پنجشنبه 2مرداد در روزنامه اعتماد منتشر كرديم به عدد‌هايي اشاره كرديم كه نماد مرگ ناشي از ابتلا به كوويد19 بودند و ما ساده آن عددها را بر زبان مي‌رانيم بدون آنكه بدانيم اين عددها يعني چند خانواده؟ چند سال تجربه؟ چند سال تخصص و چه فقداني؟ اما گزارشي كه هر روز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از وضعيت شيوع ويروس كرونا مي‌دهد را نبايد به همين سادگي بشنويم و تا فردا همان ساعت منتظر تغييرات باشيم كه عدد سه‌رقمي كوچك‌تر شد يا بزرگ‌تر. يكي از عددهايي كه هر روز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آن را ارايه مي‌دهد اين عنوان را يدك مي‌كشد؛ «وضعيت شديد بيماري» يا «بيمار وخيم». اين بيماران كدام دسته از بيماران مبتلا به كوويد19 هستند؟ حتما اسم دستگاه «ونتيلاتور» را شنيده‌ايد. همان دستگاهي كه براي تنظيم اكسيژن خون بيمار به او وصل مي‌كنند. اين توضيح را بايد اضافه كنيم كساني كه به آنها ونتيلاتور وصل مي‌شود تا اكسيژن خون‌شان تنظيم شود عملا آنهايي هستند كه به نوعي در كما به سر مي‌برند. در اين شرايط حتي اگر بيمار احيا شود و از حالت كما خارج شود دچار ضعف عضلات شده و مدت‌ها طول مي‌كشد تا بتواند حيات عادي و زندگي روزمره خود را از سر بگيرد. به عبارت ديگر عددي كه از «وضعيت شديد بيماري» هر روز گزارش مي‌شود به بيان ساده و صريح كانديداهاي «مرگ» در روزهاي بعدي هستند. حالا اگر قرار باشد عدد «مرگ» ناشي از كوويد19 در كشور كم شود بايد ورودي بيماران به بيمارستان‌ها كم شود و با مجموعه اقداماتي بتوانيم از گستره «بيماران وخيم» خود بكاهيم. همين 5 روزي كه از دومين ماه تابستان پشت سر گذاشته‌ايم مي‌دانيد چگونه گذشت؟
روز اول مرداد 3هزار و 609 بيمار در وضعيت وخيم قرار داشتند. روز دوم مرداد اين تعداد افزايش يافت و شد 3هزار و 667 بيمار در وضعيت وخيم رسيد. روز سوم مرداد در حد چند نفر از اين تعداد كمتر شد و 3هزار و 653 بيمار در وضعيت وخيم گزارش شدند و روز چهارم بيماران در وضعيت وخيم به عدد 3هزار و 670 نفر رسيدند. ديروز هم كه سيماسادات لاري به ارايه گزارش وضعيت مبتلايان به كوويد19 پرداخت وضعيت شديد بيماري 3هزار و 695 نفر گزارش شد.  اين بيماران عمدتا بايد در بخش مراقبت‌هاي ويژه تحت درمان قرار بگيرند. شايد لازم باشد به اين موضوع توجه كنيم كه هزينه هر شب بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان بين 191هزار تا 478هزارتومان بوده است. اين در حالي است كه مقرر شد هزينه‌هاي درمان بيماري كوويد19 برعهده دولت باشد و براين اساس مقرر شد كه درمان مبتلايان به اين بيماري تحت پوشش طرح تحول سلامت انجام گيرد كه براي مردم رايگان تمام شود. قاسم جان‌بابايي معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پيش‌تر گفته بود كه متوسط درمان مبتلايان به كوويد19 بين 5 تا 7 ميليون تومان در بخش مراقبت‌هاي ويژه تمام مي‌شود. از سوي ديگر براساس گفته‌هاي اين مقام وزارت بهداشت مقرر شده بود 90درصد هزينه درمان برعهده دولت و بيمارستان باشد كه اگر افراد بيمه داشته باشند رقم ناچيزي براي آنها تمام مي‌شود؛ به عبارت ديگر الان هر روز با اين تعداد وضعيت شديد بيماري هزينه‌هاي قابل توجهي به سيستم درمان كشور تحميل مي‌شود. براي آنكه بدانيم 3هزار و 695 نفر در وضعيت شديد بيماري كه بايد در بخش‌ مراقبت‌هاي ويژه بستري شوند يعني چه بايد به آمار ديگري توجه كنيم. از حدود 110هزار تخت بيمارستاني بخش دولتي مقرر شد كه 14هزار تخت در اختيار بستري شدن بيماران كوويد19 قرار گيرد. همچنين 3هزار و 800 تخت‌ آي.سي.يو نيز به اين بيماران اختصاص يافت. الان تا ظرفيت 3هزار و 800 تخت بخش مراقبت‌هاي ويژه فاصله زيادي نداريم. چيزي حدود 105 نفر بيمار با وخامت حال كه به اين تعداد افزوده شود آن وقت ظرفيت بخش ويژه ما تكميل خواهد شد. مي‌دانيد اگر قرار باشد در بخش خصوصي آلوده شدن به كرونا را درمان كنيد گاه ممكن است تا 30ميليون تومان هزينه بپردازيد؟ با اين حال مقرر شده است كه در همه بيمارستان‌هاي آموزشي تخت‌هاي بخش عادي را هم به‌ آي.سي.يو تبديل كنند. اما مي‌دانيد هزينه راه‌اندازي هر تخت ‌آي.سي.يو چقدر است ؟ 1.5 تا 2 ميليارد تومان. اين در حالي است كه در كل كشور بايد 10 درصد از ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني به تخت‌هاي آي.سي.يو اختصاص مي‌يافت و اين يعني حدود 20هزار تخت. اما اينك ما 7هزار و 200 تخت آي.سي.يو در كشور داريم. 
پس اگر گزارش سيماسادات لاري را از تلويزيون ديده‌ و شنيده‌ايد يا اگر در شبكه‌هاي اجتماعي آن را خوانده‌ايد لطفا يك بار ديگر اين گزارش را به توصيفي كه از وضعيت بيماران بدحال يا همان «در وضعيت شديد» بخوانيد. 
ديروز سخنگوي وزارت بهداشت از شناسايي 2هزار و 333 بيمار جديد كوويد  ۱۹ در كشور طي شبانه روز منتهي به 5 مرداد 99 خبر داد.
سيماسادات لاري گفت: بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو هزار و ۳۳۳ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه يك هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستري شدندكه مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر رسيد.
به گفته او، متاسفانه در همين مدت، ۲۱۶ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسيد ولي خوشبختانه تا كنون ۲۵۳ هزار و ۲۱۳ نفر از بيماران، بهبود يافته، يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند.
سخنگوي وزارت بهداشت همچنين گفت: 3هزار و 695 نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. تا كنون دو ميليون و ۳۲۷ هزار و ۸۵۰ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است.
او با تاكيد بر رعايت اصول سه‌گانه بهداشتي؛ شست‌وشوي مداوم دست‌ها، فاصله‌گذاري اجتماعي و استفاده از ماسك، گفت: همانند روزهاي گذشته استان‌هاي مازندران، فارس، آذربايجان‌هاي شرقي و غربي، خراسان رضوي، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، كرمان، زنجان و ايلام در وضعيت قرمز قرار دارند. لاري همچنين در بخش ديگري از گزارش خود افزود: استان‌هاي تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوين، مركزي، خراسان شمالي، همدان، خراسان جنوبي، سمنان، سيستان و بلوچستان، اردبيل و كهگيلويه و بوير احمد هم در وضعيت هشدار قرار دارند. او با اشاره به وضعيت استان اصفهان گفت: دو شهرستان اين استان در وضعيت قرمز و ۱۱ شهرستان نيز در وضعيت هشدار قرار دارند و آمار بستري‌هاي كرونا در اصفهان به خصوص در شهرستان‌هاي پرازدحام روندي افزايشي دارد. لاري به وضعيت استان تهران نيز اشاره كرد و افزود: در استان تهران ۹ شهرستان در وضعيت هشدار قرار دارند و موارد روزانه بستري در اين استان طي يك ماه گذشته به دو برابر افزايش يافته است. در شهرستان‌هاي تهران، پاكدشت، دماوند و شهريار آمار بستري‌ها شيب نسبتا تندي را طي مي‌كند؛ به‌طوري كه در استان تهران نيمي از تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بزرگسالان در اشغال بيماران كرونايي است. سخنگوي وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترين دغدغه ما ابتلا و خستگي كادر درمان است اين درحالي است كه با رعايت اصول سه‌گانه شستن مداوم دست‌ها، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و استفاده از ماسك مي‌توان به آنها كمك كرد و زنجيره انتقال بيماري را شكست داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها