• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4704 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ مرداد

ازميراث فرهنگي صيانت مي‌كنيم

اين بخش را هم پيگيري خواهم كرد و اگر تخلفي از سوي شهرداري واقع شده باشد حتما آن را هم پيگيري مي‌كنم.  هر مرجعي كه كوتاهي كرده باشد قصور كرده باشد، اگر تخلف باشد در مراجع مربوط موضوع بررسي مي‌شود و اگر عنوان مجرمانه باشد در دادسرا پيگيري و رسيدگي و برخورد مي‌شود.
   در زمستان 1387 بابت اتفاقاتي كه پيرامون طرح و توسعه ميدان عتيق رخ داده بود براي تهيه گزارش به اصفهان آمديم. به عبارت ديگر مشكلات اصفهان و آثار تاريخي آن مربوط به امسال و سال قبل نيست. از دهه‌هاي قبل مشكلات اصفهان جريان داشت ولي كسي براي آن آستين بالا نمي‌زد. اگر خاطرتان باشد در ماجراي برج‌جهان‌نما كه حريم منظر ميدان نقش‌جهان را نقض مي‌كرد تا بحث خارج شدن از ميراث‌جهاني مطرح  و كار ساخت و ساز متوقف نشد. براي همين عرض مي‌كنم كه براي نخستين‌بار است كه يك دادستان وارد ميدان شده است. با اين حساب آيا شما به روند و جرياني كه در سال‌هاي گذشته به تخريب آثار تاريخي در اصفهان مشغول بوده هم توجه داشتيد و وارد اين عرصه شديد؟
ما بايد همه شرايط را در نظر بگيريم. بعضي مناطق و بافت‌هاي شهري براي ساكنان آن محل مشكلاتي را ايجاد مي‌كنند. ما بايد حقوق آنها را هم در نظر بگيريم. با همه اين موارد بايد در نظر گرفت كه هم حقوق شهروندان و هم حقوق عامه و ميراثي كه بايد از آن نگهداري و محافظت كنيم را لحاظ و بعد اولويت‌بندي كنيم.  بعد براساس اهم و مهم اقدام كنيم. يك‌جاهايي ناگزيريم. مثلا در مركز شهر كه محل عبور و مرور و نقطه حساسي شده بعضي‌اوقات لازم است كارهايي انجام شود و ما هم چشم‌پوشي كنيم. ولي در برخي موارد مي‌شود راه‌هاي ديگري را انتخاب كرد كه به بافت فرهنگي و ميراث‌فرهنگي آسيب وارد نشود.  آنجا را ما دفاع و ورود پيدا مي‌كنيم. از زماني كه اين سمت را برعهده گرفتم تا جايي كه بتوانم از ميراث‌تاريخي دفاع مي‌كنم و تا جايي كه بشود نمي‌گذارم اتفاقي بيفتد كه خسارتي به ابنيه تاريخي و ميراث‌تاريخي ما وارد شود. تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه از باب حقوق عامه عموم مردم از اين جهت آسيبي نبينند.
   شايد اين موضوعي كه عرض مي‌كنم به حوزه تخصصي شما مربوط نباشد. اما تجربه‌هايي در يزد يا خود اصفهان داشتيم كه بيشتر انگيزه گردشگران را براي سفر و اقامت برانگيخته است تا هتل‌هاي لوكس و مدرن. هتل‌هايي كه در خانه‌هاي ارزشمند تاريخي راه‌اندازي شده است.
در كاشان نيز نمونه‌هايي از اين دست داريم. در كشورهاي اروپايي نظير فرانسه يا ايتاليا حتي نماها يا سازه ‌اصلي را حفظ مي‌كنند تا منظر تاريخي و ارزشمند را حفظ كنند. آيا واقعا در اصفهان راهي جز بلندمرتبه‌سازي و دخالت در بافت تاريخي به شيوه‌هاي كنوني وجود نداشته است؟
اينجا هم همين‌ ديدگاه جاري است كه خانه‌هاي قديمي و ارزشمند را بازسازي و تبديل به هتل و از آن استفاده كنند. ولي بعضا به سبب يكسري محدوديت‌هايي كه باعث شده براي گذر مردم ايجاد شود مجبور مي‌شوند كارهايي انجام دهند. ما هم تا بتوانيم و منافاتي با حقوق مردم نداشته باشد جلوگيري مي‌كنيم.
مثل گذر آقانجفي كه مجاور ميدان امام اصفهان است و عمليات آن را متوقف كرديم. مثل هتل چهارباغ يا جاهاي ديگري كه تشخيص بدهيم براساس سوءمديريتي يا مسائل ديگري اين كار انجام شده ما جلوگيري مي‌كنيم تا وضعيت كارشناسي صحيح براي آن تعيين تكليف كند. در چنين مواردي حتما كار را متوقف مي‌كنيم تا كار كارشناسي شود و بعد اگر مشخص شد كه مشكلي نبود به كار خود ادامه دهد و اگر مشكل داشت به حالت قبلي برگردانده شود.
 يا در مواردي خانه‌هاي ارزشمند به جاي تخريب بازسازي و احيا و بعد استفاده شوند. و توسعه گردشگري و ورود گردشگر
   ورود شما به عنوان دادستان يك كلانشهر مهم كشور مي‌تواند الگويي براي ساير دادستان‌ها به ويژه در شهرهايي باشد كه ميراث‌ تاريخي و ارزشمند دارند. اگر دادستان‌ها فلسفه كار شما را درك كنند آنها نيز حساس مي‌شوند و آن وقت كمتر كسي به خود اجازه مي‌دهد كار غيرقانوني انجام دهد. به همكاران خودتان چه توصيه‌اي در اين عرصه داريد؟
همان‌طوركه عرض كردم يكي از وظايف دادستاني صيانت و حفاظت از حقوق عامه است. به نظر من ابنيه تاريخي و ميراث‌هايي كه از گذشتگان‌مان داريم از مصاديق بارز حقوق عامه است كه دادستان‌هاي محترم و همكاران عزيز من بايد از آن صيانت كنند.
اگر جايي ديدند كه مسوولان دارند كوتاهي مي‌كنند بايد ورود پيدا كنند و وظيفه قانوني و شرعي خود را انجام دهند. بحمدالله اين رويه بوده و با انتصاب آقاي رييسي به رياست قوه قضاييه اين رويه شدت پيدا كرده است. حتي ما دستورالعملي داريم كه دادستان محترم كل كشور آن را ابلاغ كرده‌اند كه بر همان اساس دادستان‌هاي محترم مي‌توانند وارد شده و نقش خود را ايفا و صيانت كنند از اين ميراثي كه داريم.
   قطعا كساني كه وارد سرمايه‌گذاري در چنين ساخت و ساز‌هايي مي‌شوند و ريسك دورزدن قانون را به جان مي‌خرند ممكن است بتوانند از طريق اعمال لابي و روش‌هايي كه بلدند به تصميم شما فشار بياورند يا در شهر ديگري به دادستاني كه از ميراث‌تاريخي و ميراث‌طبيعي حفاظت كرده فشاري تحميل كنند تا از تصميم خود منصرف شود. قطعا اين افراد شبكه مالي قوي‌اي هم دارند. حتما شما پيش‌بيني‌هاي لازم را در اين زمينه كرده‌ايد؟
ملاك ما قانون است. اگر در جايي قانون گفته است ارتفاع مثلا 8 متر باشد ما هم مي‌گوييم طبق همان عمل كنيم.
اگر اجازه 22 متر داده ما هم طبق همان عمل مي‌كنيم.  معيار و خط‌كش ما قانون است. اگر قانون را رعايت كنند ما هيچ مقاومتي نداريم اما اگر خلاف قانون و دستورالعمل‌ها و ضوابط قانوني باشد حتما دادستاني برخورد مي‌كند و هيچ موردي نمي‌تواند تاثيري داشته باشد تا از تصميمي كه براي صيانت از حقوق مردم گرفتيم و خواهيم گرفت بازگرديم.
توصيه من به همه عزيزان و همكارانم هم اين است كه اگر ما  غير از قانون ملاك ديگري داشته باشيم سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و هرج و مرج مي‌شود. همه هم و غم ما بايد اين باشد كه طبق معيارهاي قانوني عمل كنيم هيچ كاري انجام نمي‌دهيم. براساس قانون تصميم‌ مي‌گيريم و براساس آن عمل مي‌كنيم.
   ان‌شاءالله. در اين ميان نقش مردم در همراهي با دادستاني براي حفاظت از ميراث‌تاريخي چيست؟
مردم ما خودشان الحمدلله هوشيار هستند؛ هم خبرنگاران و هم مردم و هم فعالان مدني. اگر فعالان نهادهاي مردم‌نهاد مي‌بينند كه واقعا تعرضي به ابنيه تاريخي وارد شده يا فسادي جايي ديدند حتما به دادستاني اعلام كنند. ما حتما آن را پيگيري مي‌كنيم. ببينيد، بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه اگر بدون دليل و مستندات بيايند اعلام كنند يا در كانال‌هاي فضاي مجازي منتشر كنند اين كار پسنديده‌اي نيست.  اگر همان موضوع را مستند به دستگاه قضايي اعلام كنند . مطمئن باشند كه ما رسيدگي مي‌كنيم و نتيجه آن را هم به آنها و مردم اعلام مي‌كنيم. ولي تا وقتي چيزي مشخص نشده كه تخلف و جرمي واقع شده و بررسي كارشناسي صورت نگرفته با آبروي افراد بازي نكنند. اما موضوع را مستند به دادستاني اعلام كنند. در همان فضاي مجازي مي‌توانند اين موضوع را اعلام كنند كه ما با سند و مدرك به دادستاني اعلام كرده‌ايم و منتظر پاسخ آنها هستيم. ما هم قول مي‌دهيم كه رسيدگي لازم را داشته باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون