• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4704 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ مرداد

انتخابات كميسيون ورزشكاران، كميته ملي المپيك امروز برگزار مي‌شود

كميسيوني كه دعوا به راه انداخت

كميسيون ورزشكاران، اين روزها شرايط خوبي ندارد. تمام ورزشكاران پيشكسوت و حال حاضر ايران وارد يك درگيري شده‌اند كه نه به نفع خودشان است نه به نفع ورزش ايران.  امروز انتخابات كميسيون ورزشكاران، كميته ملي المپيك است و اما حاشيه‌هاي اين انتخابات بيشتر از متن آن است. روز گذشته بود كه حميد سوريان در مصاحبه‌اي اعلام كرد، كميسيون ورزشكاران راه خودش را گم كرده است؛ مصاحبه‌اي كه آغازي بود بر مشكلات اين كميسيون. سوريان كه رياست اين كميسيون را بر عهده داشت در گفت‌وگو با ايسنا در مورد تصميم اعضاي اين كميسيون مبني بر تقسيم وظايف و مسووليت‌ها گفت: اصل تشكيل كميسيون ورزشكاران، ايجاد مجموعه‌اي براي ارايه راهكار و پيشنهاد به رييس كميته ملي المپيك در راستاي حفظ و صيانت از جايگاه ورزشكاران، قهرمانان و المپين‌ها بود نه به دست آوردن پست و جايگاه و عنوان. از اين رو در اولين نشست بعد از انتخابات كميسيون، مرامنامه‌اي به توافق اعضا رسيد كه پيرو آن تصميم گرفتيم يك نفر از اعضا به عضويت هيات اجرايي درآيد، يك نفر ديگر رييس و ديگري نايب‌رييس كميسيون شود. حتي در آن نشست در خصوص فرد اعزامي به نشست‌هاي بين‌المللي نيز تصميم‌گيري كرديم و مقرر شد تا فردي غير از اين 3 عضو باشد. دارنده 7 مدال طلاي جهان و المپيك ادامه داد: تمام اين تصميمات بر اين مبنا گرفته شد تا بتوانيم از حداكثر توان فكري و ارتباطي اعضا براي خدمت به جامعه ورزش استفاده كنيم. البته نمي‌دانم اين مصوبه و مرامنامه مكتوب شد يا خير اما همه اعضا در جريان اين موضوع هستند و اميدوارم كه اين رويه در جهت استفاده از خرد جمعي و توانايي تمام اعضا پيگيري شود. پرافتخارترين كشتي‌گير ايران كه بيشترين راي جامعه ورزش را نيز براي عضويت در كميسيون ورزشكاران به دست آورده بود در پايان گفت: هنوز هم اعتقاد دارم، كميسيون ورزشكاران مي‌تواند موفق‌ترين و فعال‌ترين كميسيون كميته ملي المپيك باشد و خدمات ارزشمندي را به جامعه ورزش كشور ارايه دهد به شرطي كه نگاه‌ها خادمانه و جمع‌محور باشد. بعد از اين مصاحبه، هادي ساعي ديگر عضو اين كميسيون ضمن انتقاد از سوريان، رفتار او را كودكانه خواند.  او در گفت‌وگو با فارس درباره انتخابات كميسيون ورزشكاران، حاشيه‌هاي اين كميسيون و مرامنامه‌اي كه از طرف اعضا امضا شده است، گفت:«هيچ مرامنامه‌اي امضا نكرديم هر كسي مرامنامه دارد، بياورد. برخي مي‌خواهند از بيرون كميسيون را هدايت و مهره‌چيني كنند. حميد سوريان دو جلسه بيشتر نيامد. جاي تاسف است كسي كه رييس كميسيون بوده، نمي‌داند چطور حرف بزند. او بناي كميسيون را بد گذاشت و با بچه‌بازي كميسيون را به اينجا كشاند. او همان اوايل انصرافش را اعلام كرده بود. نمي‌دانم حالا چرا اين كميسيون مهم شده است.»
افرادي كه به دنبال قدرت بودند
هر چند اين كميسيون قرار بود، مشكلات المپيكي‌ها و ورزشكاران ايران را برطرف كند اما گويا رسيدن به پست و قدرت در اولويت قرار گرفت و باعث دودستگي بين اعضاي اين كميسيون شده است. همين درگيري‌ها و اختلافات باعث شد تا اين كميسيون تعطيل شود. كيانوش رستمي، عضو مستعفي اين كميسيون درباره اينكه چرا اين كميسيون نتوانست اهداف و برنامه‌هاي خود را دنبال كند به ايسنا گفت:«زماني كه انتخابات كميسيون برگزار شد و ورزشكاران ما را به عنوان نماينده خود انتخاب كردند، قرار بود به همه ورزشكاران ايران كمك كنيم. در واقع پلي بين آنها و مسوولان باشيم و بتوانيم مشكلات را كم كنيم و هدف كميسيون نيز همين بود اما بعد از مدتي متوجه شديم، كار به نحو احسن پيش نمي‌رود. بيشتر به صورت شخصي انجام مي‌شد. همين اتفاقات باعث شد تا اعضا رغبت خود را براي كار از دست بدهند.»
رفتن سوريان و تغيير آيين‌ نامه
حميد سوريان كه با راي ورزشكاران برتر ايران به عنوان رييس اين كميسيون انتخاب شده بود بعد از مدتي و به دليل وجود حواشي زياد از رياست اين كميسيون انصراف داد تا آرش ميراسماعيلي جايگزين او شود. هر چند به دليل وجود اختلاف بين اعضا، جلسات اين كميسيون به صورت منظم برگزار نشد تا اينكه در نهايت تصميم گرفته شد، فعاليت‌هاي كميسيون ورزشكاران لغو شود تا آيين‌نامه آن مورد بازبيني قرار بگيرد. بعد از بازبيني، آيين‌نامه به كميته بين‌المللي المپيك فرستاده شد و به تاييد اين كميته رسيد. رضا صالحي‌اميري رييس كميته ملي المپيك، بهداد سليمي و حميده عباسعلي را به اعضاي اين كميته اضافه كرد و مدت زمان رياست بر اين كميسيون هم از يك سال به 2 سال افزايش پيدا كرد.
استعفاي دسته‌ جمعي اعضا
دي ماه سال گذشته بود كه زهرا نعمتي، مجتبي عابديني، كيانوش رستمي، كميل قاسمي، حميد سوريان، حسن تفتيان و سعيد حسني‌پور 7 عضو كميسيون ورزشكاران اعلام كناره‌گيري كردند؛ استعفايي كه با مخالفت صالحي‌اميري مواجه شد. اما دليل اين استعفا چه بود؟ برخي معتقدند كه سعيد معروف، كاپيتان تيم ملي واليبال ايران، نقشي كليدي در اين ماجرا داشته است. در آيين‌نامه كميسيون، انتخاب و معرفي نمايندگان ورزشكاران به كميته بين‌المللي المپيك از طريق كميته ملي المپيك، يكي از اهداف و وظايف كميسيون ورزشكاران عنوان شده است به همين دليل كميسيون ليستي 10 نفره از ورزشكاران شامل سعيد معروف، زهرا نعمتي، احسان حدادي، حميد سوريان، قاسم رضايي، حسن يزداني، كميل قاسمي، كيميا عليزاده، مجتبي عابديني و الهه احمدي را تهيه و در پايان سعيد معروف را براي شركت در انتخابات كميسيون ورزشكاران IOC معرفي كرد. برخي همين انتخاب را عامل دلخوري و استعفاي جمعي از اعضاي كميسيون ورزشكاران دانستند.
آيين ‌نامه‌ حاشيه‌ساز
برخي از اشخاص از درون و يا نزديك به كميته ملي المپيك معتقدند كه آيين‌نامه كميسيون ورزشكاران هنوز به تاييد IOC نرسيده است و برگزاري انتخابات كميسيون با آيين‌نامه جديد و انتخاب دو عضو توسط رييس نادرست است و امكان دارد در آينده مشكل‌ساز شود. از طرف ديگر اين نظريه نيز وجود دارد كه انتخاب دو ورزشكار توسط رييس كاملا قانوني و طبق دستورالعمل ابلاغي IOC است. ظاهرا در راستاي اصلاح آيين‌نامه كميسيون ورزشكاران، دستورالعملي از سوي كميته بين‌المللي المپيك به كميته ابلاغ شده است تا نقشه راهي براي اجراي فعاليت‌هاي اين كميسيون باشد. در اين طرح به صراحت ذكر شده است كه رييس IOC اختيار انتخاب 7 ورزشكار براي كميسيون ورزشكاران كميته بين‌المللي المپيك را دارد و روساي NOC هم اختيار دارند دو ورزشكار را با نظر خود انتخاب و به عضويت كميسيون دربياورند. اين دستورالعمل ابلاغي است ‌و هيچ منافات و مغايرتي با آيين‌نامه و اساسنامه نخواهد داشت. در صورت درست بودن اين ادعا در بحث انتخاب دو عضو كميسيون ورزشكاران توسط رييس كميته ملي المپيك، ايرادي وجود نخواهد داشت.
چه كساني در انتخابات ثبت نام كردند؟
در اين شرايط قرار است، انتخابات داخلي كميسيون ورزشكاران كميته ملي المپيك سه‌شنبه هفته جاري برگزار شود تا تكليف رييس و نايب رييس آن مشخص شود. بر اين اساس ثبت‌نام نفراتي كه كانديداي حضور در اين انتخابات بودند، روز گذشته(يكشنبه) به پايان رسيد و 3 نفر براي رياست و دو نفر براي نايب رييسي اين كميسيون نامزد شدند. زهرا نعمتي، هادي ساعي و سعيد حسني‌پور كانديداي رياست و مجتبي عابديني و افشين نوروزي كانديداي نايب رييسي كميسيون هستند.  كميل قاسمي، قاسم رضايي، بهداد سليمي، هادي ساعي، مهدي كامراني، عليداد ساوه‌شمشكي، زهرا نعمتي، الهه احمدي، حميده عباسعلي، افشين نوروزي، حسن تفتيان، آرش ميراسماعيلي، مجتبي عابديني، سعيد حسني‌پور و حميدرضا قلي‌پور اعضاي اين كميسيون هستند و به جاي يوسف كرمي و كيميا عليزاده نيز قرار است دو نفر از اعضاي علي‌البدل انتخاب شوند. بهداد سليمي، عضو تازه‌وارد اين كميسيون به ايسنا گفت:«متاسفانه در دو سال و نيم گذشته كميسيون فعال نبود. جلسات برگزار نمي‌شد و اختلاف نظري بين اعضا وجود داشت. اميدوارم با برگزاري انتخابات تمام اين مسائل حل شود و كميسيون دوباره فعال شود. فعال بودن كميسيون مي‌تواند كمك كند تا دغدغه ورزشكاران كمتر شود و بيشتر به آنها كمك كنيم و باري از روي دوششان‌ برداريم.»
حرف آخر
كميسيون ورزشكاران به عنوان مهم‌ترين و فعال‌ترين كميسيون در نهادهاي بين‌المللي، وظايف و مسووليت‌هايي دارد و به همين خاطر هم اعضاي اين كميسيون بايد از هر گونه حاشيه دوري كنند. در سالي كه ورزشكاران ايراني خودشان را براي حضور در رقابت‌هاي المپيك توكيو آماده مي‌كنند، حفظ آرامش مهم‌ترين برنامه‌اي است كه به عهده اين كميسيون است. آرامشي كه مي‌تواند با همين مصاحبه‌هاي تند و تيز از جانب قهرمانان به هم بريزد. حالا بايد منتظر ماند و ديد انتخابات اين كميسيون به كجا ختم مي‌شود و آيا با برگزاري آن و مشخص شدن رييس و نايب‌رييس اين كميسيون، حواشي‌ها هم به پايان مي‌رسد يا خير؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون