• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

رييس‌جمهوري در نشست هفتگي دولت به حادثه هوايي ماهان واكنش نشان داد

تروريسم هوايي

روحاني از توطئه اقتصادي، اختلاف‌افكني، شايعه‌پراكني به عنوان طراحي دشمنان سخن گفت

بحران سلامت در همه جهان و در همه عرصه‌ها تاثيرگذار بوده‌ و دوگانه‌هايي ايجاد كرده كه تصميم‌گيران را بر سر دوراهي‌هاي متعدد قرار داد. برگزاري آيين‌هاي مذهبي نيز متاثر از اين بحران بوده تا آنجا كه آيين‌ راهپيمايي اربعين و حتي مراسم حج را تعطيل كرده است. با نزديك شدن ماه محرم، تصميم‌گيري در مورد برگزاري آيين‌هاي مربوط به اين ايام يا ملغي كردن آن، محل بحث متخصصان سلامت، مقامات و حوزوي‌ها و مداحان بوده از همين روي رييس‌جمهوري نيز ديروز در آغاز سخنراني‌اش در جلسه هيات دولت به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در تمام مراسم عيد و عزا كه قرار است برگزار شود، تاكيد كرد و حتي حاشيه‌هاي مربوط به برگزاري مراسم محرم يا برگزار نكردن آن را محصول طراحي توطئه‌هاي دشمن دانست. او توطئه اقتصادي، اختلاف‌افكني، شايعه‌سازي را اقدامات دشمن توصيف كرد كه چون به نتيجه نرسيده به تروريسم هوايي روي آورده است و هواپيماي مسافربري را تهديد مي‌كند.

طراحي اول، توطئه اقتصادي
رييس‌جمهوري در ادامه به توطئه بدخواهان عليه ملت و كشور پرداخت و گفت طراحي اوليه آنها اقتصادي و تحت فشار قرار دادن مردم بوده كه البته با هر سختي اما بالاخره اين 2 سال و چند ماه پس از تشديد و بازگشت تحريم‌ها گذشته‌ و تصور تورم ۳ رقمي و رشد منفي 2 رقمي آنها محقق نشده است. او همچنين تاكيد كرد كه در اين ايام صادرات غيرنفتي در حوزه‌هاي ديگر موفقيت‌هاي چشم‌گير داشته‌ايم. روحاني در ادامه در مورد روابط حسنه تجاري و اقتصادي با كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا و ساير كشورهاي همسايه و منافع اين روابط پرداخت.

 طراحي دوم؛ اختلاف‌افكني
او پس از پرداختن به طراحي اقتصادي دشمنان عليه ملت و كشور مطرح كرد كه طراحي بعدي اختلاف‌افكني ميان قوا آن هم در بحران كرونا بود كه به‌ گفته روحاني، كشور از اين توطئه هم عبور كرده است. او گفت كه امروز تمام قوا بايد كنار هم باشند و همديگر را ياري كنند و هر قوه‌اي هم كه مي‌خواهد نكته‌اي را به دستگاه اجرايي گوشزد كند، بايد راه‌حلي هم پيش پاي ما بگذارد و پيشنهاد بدهد، وگر نه، به‌گفته او، «نقد خالي دردي را دوا نمي‌كند.»

 طراحي سوم؛ شايعات روزمره
به ‌گفته روحاني طراحي و ايجاد شايعات روزمره ميان مردم سومين طراحي دشمن بود: «امروز همه مي‌گويند كوه‌هاي ما را فروختند، چطور كوه‌ها را فروختند؟ بعد مي‌گويند نه كوه‌ها را وقف كردند، باز روز بعد مي‌گويند جنگل‌هاي ما را فروختند، روز بعد مي‌گويند نه، جنگل‌هاي ما را وقف كردند. اين چه بازي، ايجاد نگراني و ناراحتي ميان مردم است؟ مگر مي‌شود انفال، بيابان، مرتع، جنگل، كوه، دريا و اقيانوس را وقف كرد؟» او در ادامه توضيح داد كه اساس وقف مالكيت است وقتي كسي مالك نيست، نمي‌تواند وقف كند. او همچنين به شايعات در مورد قرارداد 25 ساله ميان چين و ايران اشاره كرد و گفت كه «يك روز ديگر مي‌گويند اين قسمت كشور را فروختند؛ مثلا شرق كشور را، بعد مي‌گويند جنوب كشور، بعد مي‌گويند جزاير را فروختند. ...» رييس‌جمهوري شايعات در مورد مراسم محرم را نيز در همين تقسيم‌بندي قرار داد و گفت كه «يكي مي‌گويد اصلا اينها مي‌خواهند ماه محرم كل عزاداري امام حسين (ع) را تعطيل كنند؛ آن يكي مي‌گويد اينها مي‌خواهند كه عزاداري خيلي وسيع‌تر از سال‌هاي پيش باشد؛ آن يكي مي‌گويد كرونا شايع مي‌شود، آن يكي مي‌گويد دين از بين مي‌رود، آن يكي مي‌گويد سلامتي از بين مي‌رود...» او در ادامه به پروتكل تهيه شده براي مراسم اعياد و عزاداري‌ها به‌ويژه محرم اشاره و بر اجراي اين مراسم تاكيد كرد و گفت: «به آنها كه مي‌خواهند عزاداري تعطيل شود، گفته مي‌شود عزاداري تعطيل نمي‌شود و به آنها كه مي‌خواهند از طريق عزاداري، عزاداري را زيرسوال قرار دهند و بگويند اين عزاداري باعث شد تا موج بيماري بيشتر شده، اجازه نمي‌دهيم.»

 طراحي چهارم؛ گدايي قطعنامه
به‌زعم روحاني طراحي بعدي دشمن پس از شايعه‌پردازي، گدايي قطعنامه عليه ايران و در جوامع بين‌المللي است تا نگذارند ايران به پايان تحريم تسليحاتي برسد: «دنبال قطعنامه از اينجا و آنجا گدايي مي‌كنند، به شرق و غرب مي‌روند، برابر يكي خم مي‌شوند و براي آن يكي خم مي‌شوند، صبح تا شب مثل دلال از كاخ سفيد راه افتادند و از اين كشور به آن كشور، با اين تلفن با آن تلفن و تا امروز الحمدالله هيچ موفقيتي به دست نياوردند. البته اگر هم روزي موفق شوند، ما پاسخ بسيار قاطعي به آنها مي‌دهيم.»

 شيطنت‌هاي خطرناك
رييس‌جمهوري معتقد است كه عدم موفقيت در تصويب قطعنامه عليه ايران منجر به «گستاخي و شيطنت‌هاي خطرناك در آسمان بين‌المللي» شده است. او با طرح اين پرسش كه «مگر مي‌شود در يك فضاي كريدور آزاد بين‌المللي، در يك روت مشخص هوانوردي، يك جنگنده كنار يك هواپيماي مسافربري بيايد»، توضيح داد: «كسي كه جنگنده مي‌فرستد كنار يك هواپيماي مسافربري، كارِ تروريستي هوايي انجام داده و به عنوان يك تروريست بايد با او برخورد شود؛ ايكائو بايد با او برخورد كند، شوراي امنيت با او برخورد كند، كشورها بايد برخورد كنند.» او ادامه داد: «اين شيطنت‌ها و بازي‌ها همه براي اين است كه برابر ايران شكست خوردند؛ يعني راه اول، راه دوم و راه سوم را رفتند و شكست خوردند و ما در اينجا به سردمداران كاخ سفيد مي‌گوييم يك راه بيشتر برابر ايران براي شما وجود ندارد و آن اجراي حق، قانون، توافق و مقررات و جبران خسارت‌هايي است كه به مردم وارد كرديد؛ شما راه دومي نداريد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون