• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4719 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ مرداد

بهداشت رواني و عاطفي كودكان در عصر كرونا

مريم قديمي

همه مي دانيم كه در حال حاضر جهان با يك بيماري ويروسي به نام كرونا درگير شده و زندگي روزمره را مختل كرده است. اين پديده داراي بعدهاي گوناگوني است و تمام جنبه‌هاي زندگي افراد از جمله اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ... را تحت تأثير خودش قرار داده است.ويژگي‌هايي كه بحران‌ها و حوادث طبيعي و غيرطبيعي براي انسان‌ها به وجود مي آورند استرس، اضطراب، حس ناامني، آشفتگي و افسردگي است و ويروس كرونا به خاطر ماهيت ناشناخته و مبهمي كه دارد اين استرس و اضطراب و... به صورت جمعي درآمده است و همه قشرها و نژادها وگروه‌ها و همه سنين را تحت‌الشعاع قرار داده كه يكي از گروه‌هاي آسيب‌پذير كودكان هستند. آنها به سبب عدم توانايي در درك و تجزيه و تحليل درست و منطقي اتفاقات و موقعيت‌هاي پيرامون‌شان و نداشتن توانايي در محافظت و مراقبت از خودشان در مواجه شدن با اين موقعيت‌ها فشار رواني بيشتري را تجربه مي كنند. انتشار خبرها در مورد خطرناك بودن و مرگ‌آور بودن ويروس كرونا باعث ايجاد ترس در كودكان مي‌شود و امنيت خود را در معرض خطر مي‌بينند در اين شرايط والدين بايد به ترس‌هاي كودكان گوش دهند و  براي كمك به آنها بايد با كودك خود صحبت كرده و به او اطمينان خاطر را بدهند كه در امنيت قرار دارد واز آنها محافظت مي‌كنند. ولي گاهي كودكان ممكن است در مورد ترس و نگراني‌هاي‌شان صحبت نكنند و با كلمات نگراني‌هاي‌شان را بروز ندهند ولي والدين مي‌توانند نشانه‌هاي آنها را در رفتارشان ببينند مثلا كودك بهانه‌گير مي‌شود يا در ساعت مشخص نمي‌خوابد كه در اين صورت والدين بايد متوجه تغيير رفتارشان شده و سرصحبت را باز كنند تا آنها هم سوالات‌شان را مطرح كنند، والدين بايد با دقت به صحبت‌هاي آنها گوش دهند و از احساسات آنها آگاه شوند، پس نبايد بگذاريد كودكي كه نگران است در همان وضعيت باقي بماند. حالا اگر كودكان با عوامل استرس زاي ديگري همانند بدسرپرستي يا مشكلات اقتصادي خانواده مواجه باشند اثراتي كه شيوع ويروس كرونا بر آنها مي گذارد چندين برابر است.  در اينجا به چند مورد از اين اثرات اشاره مي كنيم:  عدم سازگاري آنها، شب ادراري، پرخاشگري، گريه و تحريك‌پذيري بيش از حد، مشكلات توجه و تمركز، عادات ناسالم خوردن و خوابيدن . بنابراين در اين شرايط سخت و دشوار از چه طريقي مي‌توانيم كنترل اوضاع را در دست بگيريم و سلامت رواني  كودكان را تأمين كنيم: 
   اين طبيعي است كه كودكان سوالاتي در مورد ويروس كرونا و وضعيت فعلي بپرسند به آنها نه دروغ بگوييد و نه بزرگ‌نمايي كنيد فقط با زبان ساده  به آنها توضيح دهيد.
    در اين دوران با كودك خود فعاليت‌هايي را انجام دهيد كه رابطه شما و كودك‌تان محكم‌تر شود و تحمل و تاب آوري آنها در شرايط دشوار شكل بگيرد.
  در اين دوران نبايد كودكان از فعاليت‌هايي كه قبلا انجام مي‌دادند دور شوند مثل انجام تكاليف، پس مراقب باشيد كه اوقات و فرصت‌هاي آنها به بطالت سپري نشود.
  والدين بايد كودكان را تشويق كنند تا از طريق مجازي با دوستان و هم‌سالان خود واقوام ارتباط برقرار كنند.
   والدين منبع امنيت براي كودكان هستند پس به آنها اين اطمينان را بدهيد كه از امنيت كامل برخوردارند.
  و در آخر، از پيگيري مداوم اخبار نگران‌كننده دوري كنيد.
روانشناس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون