• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4725 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ شهريور

سفر مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران

گروسي براي حل اختلاف مي‌آيد

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در يك پيام توييتري از سفر روز دوشنبه هفته جاري خود به تهران به منظور ديدار و گفت‌وگو با مقام‌هاي ايران خبر داد. مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين پيام نوشت: «من روز دوشنبه براي انجام ديدارها با مقام‌هاي ايران به منظور پرداختن به مسائل حل نشده در رابطه با مسائل پادماني در ايران، به تهران سفر خواهم كرد. من به ايجاد يك كانال گفت‌وگوي مستقيم، موثر و مبتني بر همكاري اميدوارم. اين موضوع، ضروري است.
 مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اخيرا پس از ديدار با «مايك پمپئو» وزير امور خارجه امريكا در وين گفته بود كه ايران هنوز به اين نهاد اجازه دسترسي به دو سايت قديمي را نداده است. رافائل گروسي در ادامه گفته بود: «ما از ايران درخواست دسترسي كرده‌ايم. اين اتفاق هنوز رخ نداده است. داريم روي آن كار مي‌كنيم. هدف ما دسترسي [به اين دو سايت] براي ادامه راستي‌آزمايي‌هايي است كه براي جامعه بين‌المللي ضروري است. ما اميدواريم گفت‌وگوها با مسوولان ايراني ما را به آن نقطه برساند. 
به گزارش خبرگزاري فارس، پيش از انتشار توييت روز شنبه مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره سفر به تهران، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمي اعلام كرده بود: در راستاي تعاملات و همكاري جاري بين ايران و آژانس و در پي دعوت به عمل آمده از سوي جمهوري اسلامي ايران، رافائل گروسي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در هفته جاري به تهران سفر خواهد كرد. ايران يكي از شركاي اصلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و اميدواريم اين سفر به تقويت همكاري‌هاي متقابل منجر شود.
نخستين سفر گروسي به تهران در جايگاه رييس سازمان انرژي اتمي از دو منظر حائز اهميت است:
1- تنش در رابطه ايران و آژانس كه نتيجه پذيرش اسناد ادعايي اسراييل درباره برنامه هسته‌اي ايران در گذشته توسط اين نهاد هسته‌اي بين‌المللي است و ارايه درخواست رسمي امريكا به شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي بازگرداندن قطعنامه‌هاي پيشين عليه ايران. درحالي كه ايران اقدام آژانس برمبناي اسناد ادعايي اسراييل را خلاف رويه قانوني و حقوقي تعريف شده در اين نهاد فني مي‌داند، شوراي حكام آژانس در آخرين جلسه قطعنامه پيشنهادي تروئيكاي اروپايي (فرانسه، بريتانيا و آلمان) در محكوم كردن ايران را به تصويب رساند. در اين قطعنامه از آنچه مقاومت ايران در صدور مجوز بازرسي براي بازرسان آژانس نام برده شده بود انتقاد شد. به نظر مي‌رسد كه در دو ماه گذشته رايزني‌هاي سياسي و فني ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با وساطت برخي كشورهاي عضو برجام صورت گرفته كه در نتيجه آن دو طرف به راهكار مرضي‌الطرفيني دست يافته‌اند. پيش‌بيني مي‌شود كه اين بخش از پرونده هسته‌اي ايران كه ارتباط مستقيمي هم با تعهدات برجامي ايران ندارد در سايه سفر گروسي به تهران حل و فصل شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون