• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4725 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ شهريور

رييس كميسيون آموزش خواهان سهم دانش‌آموزان از سود اپراتورها شد

سه نامه به رييس‌جمهور

گروه اجتماعي| كميسيون آموزش مجلس يازدهم از ابتداي آغاز به كار خود با موضوع كرونا، دانشگاه‌ها و مدارس مشغوليت بسيار داشته است و البته بنا بر اين مشغوليت پاي مسوولان وزارتخانه‌هاي مختلف را هم به ميان كشيده. موضوع نحوه برگزاري كلاس‌ها و ميزان دسترسي دانش‌آموزان و دانشجويان به اينترنت و وسايل هوشمند ارتباطي از محورهاي اين مشغوليت‌ها بوده. حالا با نزديك شدن به نيمه شهريور كه به عنوان تاريخ رسمي بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها تعيين شده است، اين كميسيون بيشتر از ماه‌هاي گذشته به سراغ دولت مي‌رود. اين‌بار عليرضا منادي سفيدان، رييس كميسيون آموزش مجلس سه نامه همزمان اما جداگانه به رييس‌جمهور نوشته و درخواست‌هايش در مورد ارايه اينترنت، گوشي‌هاي هوشمند و سيم‌كارت را مطرح كرده است. 
«حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمين جناب آقاي دكتر روحاني، رييس محترم جمهوري اسلامي ايران. احتراما با توجه به آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و لزوم تشكيل كلاس‌هاي درسي به صورت مجازي در اكثر شهرها و روستاها و مناطق محروم كشور، خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به اختصاصي اينترنت رايگان براي دانش‌آموزان، دانشجويان، معلمان و اساتيد دانشگاه‌ها، از محل سودهاي سرشاري كه اپراتورهاي محترم در كشور برداشت مي‌كنند و يا از يكصد هزار ميليارد تومان بودجه تخصيص يافته براي مقابله با ويروس كرونا اقدام لازم مبذول گردد.» منادي‌سفيدان با تاكيد پاي اپراتورهاي همراه اول را به ميان كشيده و معتقد است بخشي از بودجه مورد نياز براي تامين اينترنتي رايگان بدنه آموزشي كشور بايد از جيب آنها پرداخت شود؛ از محل سودي كه البته از محل پرداخت‌هاي ساير شهروندان فراهم آمده است. 
در دومين نامه، رييس كميسيون آموزش كشور پاي فراهم آوردن امكانات براي جلوگيري از ترك تحصيل و ترك مدرسه دانش‌آموزان را به ميان كشيده است. مدت‌هاست كه كارشناسان هشدار مي‌دهند كه با مجازي شدن كلاس‌هاي درس در بسياري از نقاط كشور، دانش‌آموزان بسياري هستند كه ممكن است به خاطر نبود امكانات، از همين محيط مجازي درس هم دور بمانند. در اين نامه خطاب به حسن روحاني آمده است: «احتراما باتوجه به آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و لزوم تشكيل كلاس‌هاي درسي به صورت مجازي در اكثر شهرها و روستاها و مناطق محروم كشور، خواهشمند است براي جلوگيري از افزايش بازماندگان از تحصيل در كشور دستور فرماييد نسبت به تهيه ابزار گوشي تلفن همراه هوشمند و يا تبلت براي دانش‌آموزان و دانشجويان محروم و نيازمند (باتوجه به گزارش وزارتين از بازماندگان از تحصيل)، از محل يكصد هزار ميليارد تومان بودجه تخصيص داده شده جهت مقابله با ويروس كرونا، اقدام لازم مبذول گردد.» چند روز قبل بود كه سخنگوي اين كميسيون در گفت‌وگو با «اعتماد»، اشاره كرد كه بنا بر گزارش‌هاي رسيده به كميسيون آموزش مجلس يك‌سوم از دانش‌آموزان به ابزار هوشمند موردنياز براي شركت در كلاس‌هاي مجازي و اپليكيشن شاد دسترسي ندارند: ‌«الان گزارش‌هايي كه به ما مي‌رسد اين است كه يك‌سوم دانش‌آموزان ما تبلت يا موبايل اندرويد ندارند. حرف ما اين است كه اگر تاريخ را اعلام كرده‌ايد بايد امكاناتش را هم فراهم كنيد. البته تنها وزير آموزش و پرورش طرف اين سوال نيست، وزير ارتباطات هم بايد پاسخگو باشد. بالاخره معلوم نيست كرونا تا كي ادامه دارد و اينها بايد معلوم كنند كه يك سال، دو سال هم اگر اين وضعيت ادامه داشته باشد، برنامه‌شان چيست. موضع ما كاملا مشخص است؛ موضع مطالبه‌گري.» به منظر مي‌رسد مجلس همان‌طور كه فلاحي به «اعتماد» گفته بود، صرفا اعلام تاريخ 15 شهريور براي بازگشايي مدارس را كافي نمي‌داند و معتقد است كه اين تاريخ بايد به منزله فراهم آمدن تمامي امكانات براي شروع سال تحصيلي باشد. او در همان گفتن‌وگو با «اعتماد» به اين موضوع اشاره كرده بود: «شما اين تاريخ 15 شهريور را چگونه قرار است برگزار كنيد؟ مي‌گويند به سه شكل حضوري، نيمه‌حضوري و از راه دور. خب حضوري كه مشخص است بايد با رعايت پروتكل‌ها باشد، نيمه حضوري هم همين‌طور اما در شيوه غيرحضوري و از راه دور، شما چه كرده‌ايد؟ در مورد امكانات دانش‌آموزان و ميزان آنتن‌دهي اينترنت چه كرده‌ايد؟»  سومين نامه اشاره به موضوعي متفاوت دارد؛ فراهم آوردن سيم‌كارت‌هايي كه البته تنها امكان دسترسي دانش‌آموزان به متون درسي را فراهم آورند: «احتراما باتوجه به آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و لزوم تشكيل كلاس‌هاي درسي به صورت مجازي در اكثر شهرها و روستاها و مناطق محروم كشور، خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به تامين امنيت فضاي مجازي براي دانش‌آموزان از طريق تحويل سيم‌كارت‌هاي كنترل شده كه مانع دسترسي دانش‌آموزان به تصاوير غيردرسي خود در فضاي مجازي شود، اقدام لازم مبذول گردد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون