تاكسي هوايي در تهران
٭ تاكسيهاي هوايي از ايمني بالايي برخوردارند.
٭ برد بيشتر تاكسيهاي هوايي عمودپرواز نزديك به ۵۰ كيلومتر و سرعت آنها حدود ۱۰۰ كيلومتر است. برخي از آنها ـ با توجه به گونه و فناوري بهكار رفته در آنها ـ برد و سرعت بيشتر يا كمتر دارند.
٭ تاكسيهاي هوايي برقي هستند. پس از نشستن روي زمين، باتري آنها را ميتوان در مدت چند دقيقه شارژ و آماده پرواز كرد. آنها گرما يا گاز گلخانهاي توليد نميكنند و هواي شهرها را آلوده نميسازند.
٭ مسافت طي شده در حملونقل هوايي كمتر از حملونقل زميني و زيرزميني است چون پيچ و خمهاي موجود در راههاي زميني در راههاي هوايي وجود ندارد.
٭ زمان صرف شده براي سفر هوايي بسيار كمتر از زمان صرف شده براي سفر زميني و زيرزميني است. شهروندان زمان بسيار كمي را در تاكسي هوايي ميگذرانند و وقت آنها هدر نميرود.
٭ نمونههاي كنوني تاكسيهاي هوايي با خلبان پرواز ميكنند، اما در آينده تمام اتوماتيك و بدون خلبان پرواز خواهند كرد و تنها از طريق ايستگاههاي زميني كنترل و هدايت خواهند شد.
ويژگيهاي بسيار بيشتري را براي تاكسي هوايي ميتوان برشمرد كه در اين يادداشت نميگنجد. اما سخن اين است كه آيا شهر تهران از زيرساختهاي لازم براي پرواز تاكسيهاي هوايي برخوردار است؟ آيا مسوولان شهري پيشبيني لازم را كردهاند و خواهند توانست امكانات لازم براي پرواز تاكسيهاي هوايي در تهران را برآورده كنند؟ فرآيند صدور مجوز چگونه خواهد بود؟ هماهنگي كنترل ترافيك هوايي و سامانه ارتباطات زميني چگونه قابل مديريت خواهد بود؟ بيگمان، تاكسيهاي هوايي براي پرواز بر فراز تهران بايد استانداردهاي هوايي در ايران را رعايت كنند. اما آنها براي نشست و برخاست در شهر (براي جابهجايي مسافر و كالا) نياز به پايانه دارند. اين پايانه ميتواند روي سقف يك ساختمان اداري بلند ايجاد شود يا در فضاي باز در روي زمين. تهران در مسير تبديل شدن به يك شهر هوشمند است؛ يك شهر نوآور همراه با گسترش كسب و كارهاي فناورانه. در جهان امروز، راهاندازي تاكسي هوايي يكي از نشانههاي يك شهر هوشمند به شمار ميرود. در شهر پرجمعيتي مانند تهران ـ كه حملونقل در آن همراه با ترافيك سنگين، آلودگي هوا، اتلاف وقت فراوان و... است و سامانههاي حملونقل عمومي نيز پاسخگوي حجم بالاي تردد شهروندان نيستند ـ راهاندازي تاكسي هوايي راهگشا خواهد بود. پژوهشهاي علمي نشان ميدهند افرادي كه روزانه بيش از ۱۶ كيلومتر در رفتوآمد هستند، احتمال ابتلاي آنها به فشار خون بيشتر از ديگران است. بنابراين به كارگيري يك سيستم حملونقل طرفدار محيط زيست در بالا بردن سلامت شهروندان نيز اثرگذار است. شايسته است شهرداري تهران و مسوولان شهري هماكنون در انديشه فراهم آوردن زيرساختها باشند تا جوانان نوآور اين مرز و بوم و شركتهاي استارتآپي ـ كه در پي محقق ساختن روياي تاكسي هوايي در تهران هستند ـ با چالشهاي كمتري روبهرو باشند.
دانشجوي مهندسي هوافضا ـ تهران