• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4728 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ شهريور

روحاني در پاسخ به مديرمسوول «اعتماد» در انتقاد از تشكيل نشدن «دولت مصالحه ملي»:

سقف‌هاي جناحي را برداريم

از آغاز دولت تاکنون با سخت‌ترین شرایط رو‌به‌رو هستیم

از آخرين نشست خبري رييس‌جمهوري با اصحاب رسانه بيش از ۶ ماه مي‌گذرد كه اين‌بار تيم رسانه‌اي دولت تصميم گرفت نشست مطبوعاتي رييس‌جمهوري را با مديران رسانه‌ها برگزار كند. اگرچه پيش از اين مرسوم بود به مناسبت‌هاي مختلف همچون برگزاري ضيافت افطار در ماه رمضان مديران رسانه‌اي دعوت شوند يا در برنامه‌اي به مناسبت روز خبرنگار، مديران رسانه‌ها سخنراني كرده‌اند اما برگزاري نشست خبري با مديران مسوول رسانه‌ها اقدامي تازه از سوي دولت بود. در اين نشست اغلب رسانه‌هاي مكتوب و برخط حضور داشته و پرسش‌ها و دغدغه‌هاي‌شان را با رييس‌جمهوري در ميان گذاشته و پاسخ شنيدند. پيش از پرسش و پاسخ اما حسن روحاني در دفاع از دولتش تاكيد كرد كه «از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترين شرايط را روبه‌روي خود مي‌بينيم» و آن‌طور كه رييس‌جمهوري گفت «دولت در ۷ سال گذشته از نظر سياسي و اقتصادي شرايطي استثنايي بوده است» او البته در ادامه ضمن تشريح شرايط اقتصادي از رسانه‌ها خواست تا عملكرد دولت‌ها را با هم مقايسه كنند و اذعان كرد كه بايد ميان انتظارات مردم و شرايط موجود تناسب وجود داشته‌باشد. در ادامه مديران مسوول روزنامه‌ها و مديران خبرگزاري‌هاي كشور پرسش‌هاي‌شان را با رييس‌جمهوري در ميان گذاشتند.
الياس حضرتي، مدير مسوول روزنامه «اعتماد» از جمله مديران رسانه‌اي بود كه از اميد براي ايجاد مصالحه ملي در يك سال باقيمانده از دولت گفت. روحاني نيز ضمن تصديق آن، تاكيد كرد: «اينكه دولت مي‌توانست وفاق بيشتري ايجاد كند، همين طور است. آنچه دولت در اين باره انجام داده را بايد به خوبي براي مردم تبيين مي‌كرديم كه اميد پيدا كنند، اما ما در بخش تبليغات نتوانستيم با يك زبان گويا و توانمند اين خدمات را بيان كنيم و البته شايد رسانه‌ها هم مي‌توانستند كمك بيشتري به ما كنند.» او همچنين ادامه داد: «اينكه اين دولت بايد جناح‌ها را به هم نزديك‌تر مي‌كرد بايد بگويم كه تلاش كرديم فضايي براي همه جناح‌ها به وجود آوريم. در هيات وزيران هم مي‌توان ديد كه از همه جناح‌هاي معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب حضور دارند... الان بهترين زمان براي نزديك شدن همه اين جناح‌ها به يكديگر است.» رييس‌جمهوري تاكيد كرد: «همه كساني كه نظام و جمهوري اسلامي و رهبري انقلاب را قبول دارند بيايند و همه اين سقف‌هاي جناحي را بردارند. چطور امسال عزاداري محرم در فضاي باز و بيرون از سقف‌ها انجام شد، در رفاقت جناحي هم بياييم و سقف‌ها را‌برداريم و كنار هم قرار‌گيريم. البته همه بايد كمك كنيم كه در اين انتخابات سقف‌ها برداشته شود و همه جناح‌ها اميدوار به حضور در انتخابات باشند و بدانند كه مي‌توانند به خوبي كانديداهاي خود را معرفي كنند.»
مديرعامل ايرنا درمورد توازن ميان ديپلماسي و توان دفاعي كشور پرسيد و حسن روحاني در پاسخ به «قدرت ملي» اشاره كرد، قدرت ملي كه بخشي اقتصادي، بخشي فرهنگي، بخشي سياسي،  بخشي علمي و بخشي هم دفاعي است. او تاكيد كرد كه «ما بايد روزبه‌روز اين قدرت ملي را بالا ببريم.» نماينده خبرگزاري صداوسيما نيز از روحاني در مورد برنامه دولت براي كاهش وابستگي ساختار بودجه به نفت سوال كرد. روحاني توضيح داد كه  تحريم‌ها خود به خود ما را وادار كرده كه اتكاي‌مان به نفت را كاهش دهيم تا جايي كه امسال اتكا به نفت تك رقمي شده است. او البته توضيح داد كه در برنامه اقتصادي دولت اين موضوع هم لحاظ شده است. ايسنا رسانه بعدي بود كه از روحاني پرسيد از كدام تصميم خود پشيمان شده و اگر به عقب باز گردد آن را اصلاح و چه معضل ريشه‌اي را تا پايان دولت حل و فصل مي‌كند. روحاني اشاره واضحي به تصميم خاصي كه تمايل دارد آن را تغيير دهد، نكرد. اقدامات موفق دولت از جمله تكميل اغلب فازهاي پارس جنوبي، عدالت روستايي، ورود به اتحاديه اوراسيا و... را به عنوان موفقيت‌هاي دولت برشمرد و بر شكست امريكا در شوراي امنيت تاكيد كرد. خبرگزاري اصولگراي تسنيم نيز از رهنمودهاي رهبري به دولت پرسيد كه روحاني مضاميني چون تحقق اقتصاد مقاومتي، مبارزه با فساد، جلوگيري از خام‌فروشي، ارتقاي توان دفاعي و ... سخن گفت و اقدامات دولت در اين حوزه‌ها را برشمرد. 
سردبير روزنامه سازندگي نيز در اين نشست بر يك دست بودن تصميمات در حاكميت به خصوص در مورد كرونا پرداخت و از اصلاح ساختاري گفت. حسن روحاني نيز به غيرحزبي بودن انتخابات اشاره و تشريح كرد كه كار سختي است كه به عنوان مثال دولت دست يك جناح و مجلس دست يك جناح باشد و كار پيش رود. اما از دولت اصلاحات و مجلس پنجم به عنوان يك نمونه خوب همكاري دو جناح ياد كرد. او همچنين تاكيد كرد كه جاي حزب در كشور ما خالي است. همچنين در بخش ديگري از سخنانش به مساله فروش اوراق نفتي پرداخت و گفت: «مي‌خواستيم به‌‌رغم تحريم نفت، آن را در بازار با قيمت روز بفروشيم، آن هم با ريال و بر مبناي ارز نيمايي اين كار را انجام دهيم و البته با قرار دو سال ديگر تحويل دهيم كه هم مشكل ارز و ريال حل و هم نفت فروخته شود.اما برخي از اين طرح ايراداتي گرفتند كه عجيب است. مثلا اينكه مي‌گويند دولت بعدي به اين طرح متعهد مي‌شود. اين چيزي است كه در همه دولت‌ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلي تعهد نداشتيم كه دو ميليون مسكن مهر را تحويل دهيم؟ برخي معتقدند فروش نفت به اين صورت بودجه جاري را افزايش مي‌دهد و اين به نفع نيست، اين هم حرف عجيبي است. اصلا بودجه جاري يعني چه؟ ...بودجه جاري كه بخش عمده آن هم به آموزش و پرورش و بهداشت تعلق دارد، نه اينكه پول توجيبي وزراست! يا مثلا ما هرروز پول جاري را خرج نماي اين ساختمان  و پرده‌هاي اين سالن را تعويض مي‌كنيم.» در ادامه نشست روزنامه ايران در مورد استراتژي امريكا مبني بر فشار حداكثري پرسيد و روحاني نيز پاسخ داد كه «فشار حداكثري از ديد همه صددرصد شكست خورده است» و چه اين دولت و چه دولت بعدي بايد به فكر راه‌حلي جديد باشند. او همچنين تاكيد كرد كه «توافق با امريكا به معناي بازگشت به برجام است.»
مديرمسوول روزنامه اطلاعات ضمن تشريح فضاي جامعه و نارضايتي‌ها پرسيد كه آيا دولت براي آرام‌ كردن مردم هم برنامه‌اي دارد. رييس‌جمهوري با شرح تصميمات دولت به دو قطبي‌هاي ايجاد شده به خصوص در ايام كرونا پرداخت؛ دو قطبي‌هايي چون نان و سلامت يا دين و سلامت و ... علاوه بر آن از فساد و رانت و شفافيت براي باز گردادن اين آرامش به كشور ياد كرد و گفت: «وقتي در بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي شفاف نيستيم و شفافيت به وجود نمي‌آيد، اطلاع‌رساني نمي‌شود رسانه‌ها آزاد نيستند.»
فارس نيز براي چندمين بار در نشست خبري با رييس‌جمهوري از وعده ۱۰۰ روزه روحاني گفت كه روحاني نيز پاسخ داد منظور او ارايه گزارش از اقدامات ۱۰۰ روز اول دولت بوده است نه حل و فصل همه مشكلات در ۱۰۰ روز. روزنامه همشهري از صحبت صريح دولت با مردم گفت و روحاني نيز ضمن تاييد آن گفت كه فعلا چنين جلساتي را جايگزين كرده است. در پايان نيز مدير مسوول شرق از روحاني راهكار برون‌رفت از بحران‌هاي موجود را پرسيد كه رييس‌جمهوري نيز گفت كه: «پاي چپ و راست برجام را هم شكستند و اين برجام با عصا در برابر ترامپ و امريكا ايستاده و در همين شرايط چندبار از لحاظ سياسي ترامپ و امريكا را شكست داده است و در تلاش اخير او عليه ايران هم احتمال بالايي مي‌دهيم كه شكست بخورد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون