• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4742 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ شهريور

وزير آموزش و پرورش وعده اصلاح جلد كتاب رياضي را داد

عذر مي‌خواهم

گروه اجتماعي| چند روز پس از هياهويي كه بر سر حذف دختران از جلد كتاب رياضي سال سوم دبستان رخ داد، روز گذشته وزير آموزش و پرورش گفت:«بابت بي‌سليقگي انجام‌ شده در كتاب رياضي سوم دبستان عذرخواهي كرده و آن را اصلاح مي‌كنيم.» 
روز يكشنبه، محسن حاجي‌ميرزايي در برنامه ويديو كنفرانس گفت‌وگوي هفته كه با حضور معاون حقوقي رييس‌جمهور، اعضاي شوراي معاونان وزارت آموزش ‌و پرورش، مديران كل آموزش ‌وپرورش استان‌ها و بيش از ۷۵۰ نفر از مديران مناطق آموزش‌وپرورش كشور برگزار شد در مورد ديدگاه آموزش و پرورش نسبت به نقش زنان صحبت كرد. در روزهاي گذشته، مساله حذف دختران كارتوني از طرح روي جلد كتاب رياضي سوم دبستان، نماد تمامي انتقادهايي شد كه نسبت به رويه سيستم آموزشي كشور به دختران دانش‌آموز وجود دارد و تبعيض‌هاي جنسيتي كه به صورت نمادين خودشان را در كتاب‌هاي درسي نشان مي‌دهند. حاجي‌ميرزايي اما معتقد است از آنجايي كه اغلب بدنه آموزشي كشور در دست زنان است يعني كه تربيت نسل آينده عملا به آنها محول شده است:«در آموزش ‌وپرورش تربيت نسل آينده را به زنان محول كرديم زيرا بيش از 60 درصد نيروهاي آموزش و پرورش را زنان تشكيل مي‌دهند لذا ساختن آينده، نسل نو و شكل‌گيري شخصيت و هويت نسل آنان چه در مقام مادر چه در مقام معلم، زنان نقش ويژه‌اي دارند. همچنين بيش از نيمي از دانش‌آموزان كشور هم دختران هستند لذا تبعيض ديرينه جنسيتي كه در دسترسي به آموزش وجود داشت به‌طوركامل برطرف شده است و امروز هيچ دختري در هيچ نقطه‌اي از ايران محروم از تحصيل نيست و اگر فكر كنيم كه پايه اصلي عدالت اجتماعي در توزيع برابر فرصت‌هاي يادگيري است، فرصت‌هاي يادگيري خوبي را در برابر دختران قرار داديم و آثارش را نيز مشاهده مي‌كنيم و در مسابقات و المپيادها بيش از نيمي از شركت‌كنندگان دختران هستند.» اين گفته‌هاي وزير در خصوص اكثريت بودن زنان در بدنه آموزش و پرورش البته به تعداد پايين مديران زن در آموزش و پرورش اشاره‌اي نكرده است. هر بار هنگام انتخاب و معرفي وزير آموزش و پرورش اين بحث مطرح مي‌شود كه با توجه به كثرت حضور زنان در سيستم آموزشي كشور چرا تاكنون شاهد انتخاب وزير زن براي اين وزارتخانه نبوده‌ايم؟ حاجي‌ميرزايي در جلسه روز گذشته نهايتا به موضوع اتفاقات جلد كتاب رياضي پرداخت و گفت:«يك بي‌سليقگي در حذف تصوير دختران از كتاب سوم ابتدايي انجام ‌شده است لذا از اين بابت عذرخواهي مي‌كنيم و آن را اصلاح مي‌كنيم اعتقاد داريم كه در اين شرايط سخت به تمام فعاليت‌هايي كه آموزش‌وپرورش با تمركز بر دختران انجام مي‌دهد توجه شود.»

كليت كتاب‌ها  را ببينيد
همزمان با گفت‌وگوي هفته وزير آموزش و پرورش  رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي هم نشست خبري برگزار كرد و در پاسخ به سوالات خبرنگاران به موضوع جلد كتاب رياضي پرداخت. حسن ملكي ابتدا در مقام دفاع از كليت توجه يكسان به دختران و پسران در كتاب‌هاي درسي گفت:«دانش‌آموزاني كه رياضي سوم را مي‌خوانند، علوم پايه سوم را هم مي‌خوانند. روي جلد علوم تجربي همه دختر هستند چرا مدافعان مردان نگفته‌اند روي اين جلد تصوير پسران نيست؟ اگر موضع منفي درباره دختران وجود داشته باشد بايد همه كتب را دربرگيرد در حالي كه اينگونه نيست.» او البته بابت كتاب رياضي اظهار تاسف كرد و ادامه داد:«در هر حال معتقدم نبايد تصوير دخترها از روي جلد كتاب رياضي برداشته مي‌شد اما بهتر است منتقدان كلي‌نگر باشند چون اصل كار را كه نمي‌پسنديم و از اينكه اين كار باعث ناراحتي بخشي از جامعه شده متاثرم و اميدوارم با اصلاح اين تصوير براي سال آينده از شرمندگي افراد جامعه بيرون بياييم و نه موضع فكري ما اينگونه است و نه اين را تاييد خواهيم كرد.»
ملكي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در مورد دانش‌آموزاني كه هنوز كتاب‌هاي درسي‌شان را دريافت نكرده‌اند، پرداخت و گفت:«به علت شرايط كرونا طبيعي است برخي خانواده‌ها نتوانسته باشند به راحتي ثبت سفارش كرده و به موقع كتب را دريافت كنند. به طرق مختلف اطلاع‌رساني كرديم اما آخرين گزارش‌ها حاكي از آن است كه عمده دانش‌آموزان كتب درسي را دريافت كرده و تعداد كمي باقي مانده باشند كه در حال پيگيري هستيم تا هيچ دانش‌آموزي بدون كتاب درسي نماند.»
او در اين نشست البته به موضوع افزايش مباحث مربوط به معارف اسلامي و انقلاب اسلامي هم اشاره كرد كه هفته گذشته از مجموعه آنها رونمايي شد. 
ملكي خرداد‌ ماه هم اين خبر را در مورد ايجاد تغييراتي در محتواي كتاب‌هاي درسي داده و گفته بود:«مباحث مربوط به انقلاب اسلامي در ۱۲ عنوان كتاب‌هاي درسي در گروه فني و حرفه‌اي و كاردانش و ۱۵ عنوان در بخش نظري آورده شده است. اين مباحث در كتاب‌هايي مانند دانش فني پايه در رشته زراعت، باغباني، دامپروري، صنايع غذايي و ماشين كشاورزي، كتاب عمليات آزمايشگاهي در رشته صنايع شيميايي، كتاب دانش فني پايه در رشته الكترونيك، مكانيك دريايي و متالوژي در گروه فني و حرفه‌اي و كتاب‌هاي مانند آمادگي دفاعي، مطالعات اجتماعي، تاريخ معاصر در گروه نظري آورده شده است.» علاوه بر اينها به نظر مي‌رسد كه نسل ديگري از كارشناسان قرار است، راهي اين سازمان شوند كه براي آنها كارگاه‌هاي ويژه‌اي هم برنامه‌ريزي شده است: «طبيعي است كه عده‌اي بازنشسته مي‌شوند و اگر سازمان بخواهد متناسب با آرمان‌هايش پيش برود بايد به نيروي مبتكر، خلاق و مومن مجهز شود. اقدام ديگر آموزش كارشناسان است. تاكنون 6 كارگاه آموزشي مفيد را با رويكرد فطرت‌گرايي توحيدي برگزار كرده‌ايم كه رويكرد برنامه‌ريزي درسي كنوني ماست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون