• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4746 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور

دادستان نظامي استان تهران از صدور حكم بدوي براي تعدادي از متهمان و بازداشت چندين نفر از همدستان تروريست‌ها خبر داد

فرجام يك رژه خونين

گروه سياسي

 

قريب به ۳ سال از حادثه تروريستي اهواز مي‌گذرد و بالاخره خبر آمده كه راي بدوي برخي متهمان صادر شده است. 
غلامعباس تركي، دادستان نظامي‌ استان تهران روز پنجشنبه درباره آخرين وضعيت پرونده حادثه تروريستي شهريور‌ماه ۹۷ توضيح داد. آن‌طور كه «سازمان قضايي نيروهاي مسلح» گزارش داده، دادستان نظامي استان تهران گفته‌ «همان‌گونه كه رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح در ديدار با جمعي از خانواده‌هاي شهداي اين حادثه تروريستي تاكيد كرد، از همان ابتدا رسيدگي دقيق و قاطع به قصور و تقصيرها در وقوع اين حادثه در دستور كار دادسراي نظامي تهران قرار گرفت. بر همين اساس در مورد تعدادي از متهمان كه مرتكب كوتاهي شده‌ بودند، پرونده با صدور قرار جلب به دادرسي و كيفرخواست به دادگاه ارسال شد.» اين مقام قضايي همچنين خبر داده كه «جلسات محاكمه تعدادي از متهمان، هفته قبل به پايان رسيد و حكم بدوي نيز صادر شده كه البته اين حكم قابل اعتراض است، همچنين در جريان تيراندازي چندين نفر از تروريست‌ها كشته و زخمي شدند و چندين نفر از همدستان آنان هم توسط دادگستري استان دستگير شدند.»
اشاره دادستان نظامي استان تهران به حمله تروريستي به رژه نظامي در اهواز است كه صبح روز  شنبه ۳۱ شهريور ماه 97 صورت گرفت. اين حمله حدود ساعت ۹ صبح حوالي پادگان لشكر ۹۲ زرهي اهواز رخ داد. مهاجمان مسلح كه پيش از اجراي اين مراسم در پشت محل برگزاري رژه كمين كرده و منتظر بودند، نيم‌ساعت پس از آغاز مراسم، مسير رژه يگان‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي ايران را به رگبار گلوله بستند. بر اساس گزارش‌هاي اوليه در اين حمله تروريستي ۲۴ نظامي و غيرنظامي كشته و بيش از ۶۰ نفر بر اثر آن زخمي شدند.
در جريان اين حمله تروريستي البته به هيچ‌يك از مقامات لشكري و كشوري كه در مراسم حضور داشتند، آسيبي وارد نشد كه پس از بررسي ابعاد ماجرا سخنگوي نيروهاي مسلح گفت به‌ دليل دور بودن تيراندازان به جايگاه سخنراني و البته واكنش نيروهاي نظامي مقامات حاضر در مراسم آسيب نديده‌اند. 
همچنين در جريان بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد كه تعداد تروريست‌ها ۵ نفر بوده كه ابتدا گفته شد ۳ نفر پس از حمله تروريستي درجا، جان باختند و يك نفر ديگر هم كه مجروح شده ‌بود، در بيمارستان جان داد. پس از مدتي اما ايرنا به نقل از منبع آگاه نوشت كه جنازه يك نفر ديگر از تروريست‌ها ميان شهدا قرار گرفته اما بعد شناسايي شده است. پس از انجام اين حمله ابتدا گروه تروريستي تحت ‌عنوان «الاحوازيه» مسووليت اين حمله را برعهده گرفت و تلويزيون فارسي‌زبان ايران اينترنشنال -واقع در لندن- با سركرده اين گروه تروريستي درباره اين حمله گفت‌وگو كرد. پس از چندي سخنگوي اين گروه، در گفت‌وگو با دويچه وله فارسي گفت بنا به دلايلي فعلا حاضر نيست مسووليت اين حمله را بپذيرد. به فاصله چند روز بعد، داعش اعلام كرد كه مسووليت حمله تروريستي به رژه نظاميان در اهواز برعهده اين گروهك است.
پس از چندي وزارت اطلاعات اعلام كرد كه در رابطه با اين موضوع ۲۲ نفر بازداشت شده‌اند. همچنين اسامي ۵ نفر تروريست را نيز منتشر كرده و پس از آن اعلام شد كه از خانه تيمي محل اختفاي اين افراد پرچم داعش كشف شده است. همان زمان برخي تحليلگران نظامي و امنيتي و حتي سياسي معتقد بودند كه چطور در محل برگزاري يك رژه نظامي كه با حضور مردم عادي و مقامات عاليرتبه لشكري و كشوري بوده مسائل حفاظتي و امنيتي رعايت نشده و چنين فاجعه‌اي رخ داده است. حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس وقت كميسيون امنيت ملي در مجلس با استناد به فيلمي كه توسط دوربين ارتش و وزارت اطلاعات به ثبت رسيده‌ بود، گفت كه سهل‌انگاري صورت گرفته و توضيح داد كه «فيلمبردار به كسي كه تفنگ دوربين‌دار دستش است، التماس مي‌كند كه به سمت آنهايي كه تير خلاص مي‌زنند، شليك كند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اينها همه نشان از ضعف مديريت دارد.» 
به‌ گفته فلاحت‌پيشه در زمان حادثه، ۸ يا ۹ تفنگ دوربين‌دار مشرف به جايگاه وجود داشته اما كسي كه پشت يكي از اين تفنگ‌ها بوده در ابتدا باور نمي‌كند و مي‌گويد گلوله‌ها مشقي است و بعد از آن ‌هم منتظر دستور فرمانده مي‌ماند. بخش عجيب اين ماجرا اما آنجاست كه پس از تماس فرد ديگري با فرمانده و اخذ دستور شليك، باز هم در شليك به تروريست‌ها تعلل صورت گرفته است. در واقع اين ابهامات مهم پرونده حادثه تروريستي اهواز بود كه اين پرسش را به وجود آورد چرا با وجود اشراف اطلاعاتي كه مقامات امنيتي بارها از آن گفته‌اند و تجربه مبارزه نيروهاي نظامي داخلي با تروريست‌ها در كشورهايي چون عراق و سوريه در صبح روشن در يكي از شهرهاي پرجمعيت كشور حمله تروريستي صورت مي‌گيرد؟! 
همچنين چرا پس از اينكه همه متوجه اين حمله تروريستي مي‌شوند، برخي از شليك به تروريست‌ها سر باز مي‌زنند؟! اين موضوعاتي است كه احتمالا دستگيرشدگان در جريان اين حادثه به آن پاسخ داده‌اند و حالا هم با صدور حكم بدوي احتمالا منتظر حكم تجديدنظر هستند. 


 انتخاب ارتش به عنوان پرچمدار فداكاري بسيار افتخارآميز است

آيين اختتاميه هجدهمين دوره رزم مقدماتي دانشجويان دانشگاه‌هاي افسري ارتش صبح پنجشنبه در مركز آموزش جوادالائمه نيروي زميني برگزار شد. در اين مراسم امير سرلشكر سيدعبدالرحيم موسوي، فرمانده كل ارتش ضمن گراميداشت آغاز هفته دفاع مقدس و ياد و خاطره شهدا از اهداي پرچم ايثار و فداكاري به دانشگاه افسري امام علي(ع) ارتش توسط فرمانده كل قوا قدرداني كرد. ماه گذشته حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نشان «فداكاري» را به دانشگاه افسري امام علي(ع) ارتش اعطا كرد و چندي بعد اين نشان كه به تصويب فرماندهي معظم كل قوا رسيده بود با حضور معاون هماهنگ‌كننده ارتش، رييس سازمان عقيدتي و سياسي ارتش و فرمانده نيروي زميني رونمايي شد. اين پيشنهاد از سوي ارتش و ستاد كل نيروهاي مسلح به محضر فرماندهي معظم كل قوا ارايه شده‌ بود كه ايشان با اهداي پرچم و نشان فداكاري هزار و ۱۸۴ شهيد دانشجو و دانش‌آموخته دانشگاه افسري امام علي‌(ع) نيروي زميني ارتش موافقت كردند. امير موسوي در برنامه روز پنجشنبه در مورد دريافت اين نشان گفت: «اينكه در كشوري كه خود مجموعه‌اي از جلوه‌هاي فداكاري است و در بين ملتي كه نمونه و الگوي فداكاري در عالم است، ارتش به عنوان پرچمدار فداكاري انتخاب مي‌شود بسيار افتخارآميز است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون