• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت درمورد مكانيسم ماشه، برجام و اقدام‌هاي جمهوري اسلامي سخن گفت

پيروزي در جنگ ديپلماتيك

 امريكا ماشه را چكاند. شليك به‌زعم ايالات متحده كارا اما به توصيف طرف‌ مقابل شليكي بود با گلوله‌هاي مشقي؛ از همين روي هم رييس‌جمهوري روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت گفته‌بود «شنبه و يكشنبه» روز «پيروزي ملت بزرگ ايران» است. وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي مدعي شد تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران بازگشته است. مايك پمپئو تاكيد كرده كه ايالات متحده در اعمال تحريم‌ها درنگ نمي‌كند و از تمام اعضاي سازمان ملل انتظار دارد به‌طور كامل به تعهدات‌شان در قالب تحريم‌هاي بازگشته، عمل كنند. امريكا البته تهديد كرد كه چنانچه اعضاي سازمان ملل به تعهدات خود در قبال اجراي اين تحريم‌ها عمل نكنند، اين كشور از اختيارات داخلي خود براي تحميل عواقبي عليه آنها استفاده خواهد كرد تا مطمئن شود كه ايران از منافع فعاليت‌هاي ممنوع شده از سوي سازمان ملل سودي نمي‌برد. اما ساعات پاياني روز شنبه تكليف نهايي و مشخص شد كه شوراي امنيت به خواست ايالات متحده امريكا توجهي نشان نداده است. تروييكاي اروپايي در بيانيه‌اي مشترك با فعال شدن مكانيسم ماشه مخالفت كردند. چين و روسيه نيز كه بر سر مواضع پيشين خود باقي مانده و در واقع ۱۳ كشور از ۱۵ كشور عضو شوراي امنيت تلويحا اذعان كردند كه خروج رسمي امريكا از توافق بين‌المللي برجام راه ايالات متحده را براي استفاده از مكانيسم‌هاي تعبيه شده در اين توافق بسته است.  مجموعه واكنش‌هاي بين‌المللي نشان داد كه در اين نبرد ديپلماتيك ايران بر سكوي برنده ايستاده است. با همه اين اوصاف بعدازظهر روز يكشنبه، عليرضا معزي معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهوري در توييتر خود خبر داد كه تا چند دقيقه ديگر رييس‌جمهوري در اين مورد با شهروندان سخن خواهد گفت. سخنراني روحاني ساعت ۱۶ و ۳۰ دقيقه آغاز شد، سخنراني كه نه خطاب به مردم بود و نه اساسا ترتيبي براي گفت‌وگويي دست كم يك سويه با مردم داده شده‌بود بلكه حسن روحاني در اثناي جلسه هيات دولت مطابق معمول هر يكشنبه سخنراني كرد و اين بار هم محور سخنراني همچون هزاران دفعه قبلي ايالات متحده، تشريح سياست‌ ايران در قبال برجام و كشورهاي اروپايي و البته تشكر از كشورهاي دوست و همراه بود.
رييس‌جمهوري ۳۰ شهريور را «روز به يادماندني در تاريخ ديپلماسي كشور» توصيف كرد كه امريكا در شوراي امنيت سازمان ملل – همان‌جايي كه نقطه قوت خود مي‌پنداشت- براي سومين بار شكست خورد و ۱۳ عضو از ۱۵ عضو اين شورا مقابل امريكا ايستادند و از برجام حمايت كردند. او در ادامه به جنبه حقوقي اقدام ايالات متحده پرداخت و تاكيد كرد «كسي كه عضويت در آن جمع را به عنوان يك حادثه تاريخي بسيار بد  عليه دولت قبلي» سخن گفته، نمي‌تواند از مكانيسم‌هاي تعبيه شده استفاده كند.
حسن روحاني در ادامه هشدار داد كه پايان مواجهه قلدرمآبانه با ايران، شكست است و ايالات متحده «در برابر ملت ايران يك راه بيشتر ندارد و آن احترام به حقوق ملت ايران و با زبان تكريم با ملت ايران سخن گفتن است و هر كس كه بخواهد با قلدري سخن گويد، پاسخي دريافت نمي‌كند.»
رييس‌جمهوري تصريح كرد: من به عنوان رييس‌جمهوري ايران اعلام مي‌كنم كه اگر امريكا بخواهد از قلدري خودش استفاده كند و حرف نادرستي‌ كه مي‌گويد، من توانسته‌ام قطعنامه‌ها را برگردانم و البته هيچ‌كس اين حرف را قبول ندارد، در مقام عمل اقدامي براي آن انجام دهد حتما با پاسخ قاطع ايران روبه‌رو خواهد شد. ايران هيچ ‌وقت زير بار قلدري امريكا نرفته و زين پس هم نمي‌رود. وقتي امريكا درخواستي را مطرح كرده و شوراي امنيت با آن مخالفت كرده بنابراين ديگر از اين پس هر گونه سخن ‌گفتني در اين زمينه از سوي امريكا و تلاش‌هايش براي بازگرداندن اين تحريم‌ها با پاسخ ايران همراه مي‌شود و مسووليت عواقب آن به عهده امريكا خواهد بود.روحاني در بخش بعدي سخنانش از اندونزي رييس پيشين شوراي امنيت و نماينده نيجر به عنوان رييس جديد و از روسيه و چين به عنوان كشورهاي دوست و حامي جمهوري اسلامي و ۱۳ عضو همراه شوراي امنيت تشكر كرد و البته به كشورهاي 1+4 نيز هشدار داد و گفت كه اگر آنها در برجام بمانند و طبق توافق و اصول عمل كنند ايران هم به تعهدات برجامي‌اش عمل خواهد كرد. روحاني متذكر شد كه در يك سال پس از خروج امريكا از برجام ايران پاسخ مثبت اقتصادي از طرف‌هاي ديگر اين توافق دريافت نكرد و آنها تنها به لحاظ حقوقي و سياسي خوب عمل كردند از همين روي هم ايران روند كاهش در تعهدات برجامي پيش گرفت. در عين حال نمي‌شود كه توازن اين توافق بهم بخورد و بار توافق ، يكجانبه بر عهده يكي از اعضا باشد. روحاني هم در سخنراني ديروز اذعان كرد كه موفقيت ديروز به‌لحاظ ديپلماسي بوده و در سايه حمايت مردم و هدايت دولت مي‌توان به پيروزي رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون