• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

بيانيه وزارت خارجه در پاسخ به اقدام ايالات متحده

ترامپ نتوانست ايران را بر سر دو راهي تسليم يا فروپاشي قرار بدهد

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به تحرك بي‌حاصل رژيم ايالات متحده امريكا در بازگشت تحريم‌ها عليه ايران بيانيه‌اي به شرح زير صادر كرد: 
امريكا در حالي به دروغ مدعي بازگشت قطعنامه‌هاي تحريمي شوراي امنيت ملل متحد عليه جمهوري اسلامي ايران است كه درخواست امريكا به عنوان يك كشور غيرعضو در برجام براي آغاز روند احياي تحريم‌ها از اساس از سوي شوراي امنيت رد شده و اين روند هيچ‌گاه آغاز نشده است كه امروز به سرانجام رسيده باشد. وزير امور خارجه امريكا خود نيز مي‌داند كه ادعايش در مورد بازگشت تحريم‌هاي شوراي امنيت بي‌اساس، باطل و فاقد هرگونه اثرگذاري قانوني است و لذا به روش مالوف خود اقدام به تهديد و ارعاب كشورها به وضع تحريم‌هاي ملي فرامرزي عليه آنان كرده كه خود بهترين گواه اعتراف امريكا به شكست در حركتش در شوراي امنيت است. همان‌گونه كه جمهوري اسلامي ايران بارها تاكيد كرده، رژيم ايالات متحده بزرگ‌ترين تهديد براي صلح و امنيت جهاني است؛ اين واقعيت هيچ‌گاه مانند امروز كه امريكا علنا به ارعاب و تهديد جهان مي‌پردازد و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را به هيچ مي‌انگارد، نمايان و علني نشده بود. در سال ۲۰۱۸ زماني كه ايالات متحده به صورت يكجانبه و بر خلاف قوانين مصرح بين‌المللي از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) خارج شد و هرگونه حق استفاده از ساز و كارهاي مندرج در اين توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ را صراحتا از خود سلب كرد، اميدوار بود با راهبرد به اصطلاح فشار حداكثري، ايران را بر سر دو راهي تسليم يا فروپاشي قرار دهد.
امروز اما با گذشت دو سال از آن تاريخ، ايالات متحده كه در پيشبرد پروژه امنيتي‌سازي جمهوري اسلامي ايران، تنهاتر از هر زمان ديگري است، سرخورده از ناتواني در ايجاد اجماع عليه ايران، به قلدري و باج‌خواهي از جامعه بين‌المللي روي آورده و در حالي كه تقريبا تمام اعضاي شوراي امنيت به صراحت رويكرد مضحك ايالات متحده در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت را رد كرده‌اند، رژيم امريكا در چارچوب سياست يكجانبه‌گرايانه و زورمحور خود كشورهاي جهان را به دليل پايبندي به قوانين بين‌المللي به تحريم تهديد مي‌كند. ايران بيانيه‌هاي خشم‌آلود وزير خارجه ايالات متحده را اقداماتي با مصرف سياسي داخلي و از سر ضعف و استيصال و حاصل «نه» شنيدن‌هاي مكرر از جامعه بين‌المللي در ماه‌هاي اخير و شكست‌هاي پي در پي در برابر ديپلماسي فعال جمهوري ايران مي‌داند و به رييس‌جمهور امريكا توصيه مي‌كند بيش از اين با پيروي از مشورت افراد جاهل و ناآشنا به شرايط جهاني، خود و كشورش را در سطح بين‌المللي منزوي نكند. رويكرد رژيم كنوني امريكا خطري بزرگ براي صلح و امنيت بين‌المللي و تهديدي بي‌سابقه براي سازمان ملل متحد و شوراي امنيت است. اين بار وزير خارجه رژيم امريكا نه تنها تمامي اصول حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد را به سخره مي‌گيرد، بلكه رسما و علنا جامعه بين‌المللي را به چالش كشيده و قلدري و ياغي‌گري دولتش را از اقدامات پشت صحنه به حركت وقيحانه علني تبديل مي‌كند. جمهوري اسلامي ايران تاكيد مي‌كند كه چنانچه امريكا راسا يا با همكاري معدود دست‌نشانده‌هاي خود اقدامي در راستاي اين تهديدات انجام دهد با واكنش جدي مواجه خواهد شد و مسوول تمامي عواقب خطرناك آن خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون