• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4748 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور

خبرخوان

يك بشكه آبميوه انار ۱۵ برابر نفت ارزآوري دارد

عضو هيات‌مديره انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان آبميوه و كنسانتره ايران گفت: يك بشكه آبميوه انار مي‌تواند حدود ۱۵ برابر نفت ارزآوري داشته باشد كه از اين نظر يك محصول استراتژيك مانند زعفران و پسته به حساب مي‌آيد.

ورود بانك‌ها به بورس، تصميم اشتباهي است

معاون اسبق بانك مركزي اظهار داشت: نزديك شدن نرخ ارز نيمايي به نرخ بازار آزاد و امكان فروش ارز صادراتي به نرخ بازار آزاد سياست درستي است كه البته به معناي تك نرخي شدن ارز نيست چراكه اين سياست زماني مي‌تواند به اجرا برسد كه منابع كافي وجود داشته باشد.سيدكمال سيدعلي درباره شرايط اقتصادي كشور با توجه به افزايش نقدينگي و پايه پولي اظهار داشت: موضوع مهمي كه وجود دارد اتكاي درآمد و بودجه كشور به نفت است و اينكه امروز نفتي به فروش نمي‌رود كه بر روي GDP تاثيرگذار خواهد بود. وقتي نفتي فروخته نمي‌شود ارزي هم برنمي‌گردد كه به مردم فروخته شود و در مقابل آن ريالي براي واردات دريافت كنند تا هزينه‌هاي كشور را بپردازند، بنابراين مهم‌ترين مساله عدم فروش نفت است كه مشكلات كرونا هم به آن اضافه شده است. وي با اشاره به ساير عوامل اقتصادي گفت: برداشت از صندوق توسعه ملي بدون اينكه ارزي به فروش رود، عدم تمايل مردم به حفظ سپرده‌هاي بانكي و تبعات رشد بيش از اندازه بورس و خروج نقدينگي از اين بازار پس از نوسانات اخير، باعث شده كه نتوانيم به رشد مطلوب و مورد نظر دست پيدا كنيم كه البته كرونا و تحريم‌ها هم مشكلات عمده‌اي بر اقتصاد ايران تحميل كردند.معاون اسبق بانك مركزي تاكيد كرد: افزايش پايه پولي را بايد از طريق اوراق و جمع‌آوري سپرده‌ها در سيستم بانكي مديريت مي‌كرديم. معتقدم ورود بانك‌ها به بازار سرمايه از طريق خريد سهام هم تصميم غلطي است.

مرزنشينان چقدر ارز صادراتي را باز نگرداندند؟

در روزهاي گذشته مسوولان اتاق‌هاي بازرگاني اعلام كردند كه بخشي از ارز بازنگشته به كشور در اختيار اين پيله‌وران است و ازين‌رو براي بازگشت ارز بايد در اين حوزه نيز برنامه‌ريزي داشت.چند روز پس از مطرح شدن اين اقدام رييس سازمان توسعه تجارت در جلسه كميته ارزي اين سازمان جزييات جديد از فعاليت پيله‌وران ارايه كرده‌ است. طبق آمارهاي زادبوم در سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حدود ۱۰ هزار فعال تجاري در حوزه پيله‌وري و مرزنشيني اقدام به تجارت كرده‌اند.براين اساس حدود ۹۶۰۰ واحد غيرتوليدي و ۱۰۰ واحد توليدي بوده‌اند و در مجموع حدود ۱.۵ ميليارد دلار يا ۱.۴ ميليارد يورو تعهد ارزي دارند.آمارهاي سازمان توسعه تجارت نشان مي‌دهد كه بيشترين واحدهاي فعال در اين حوزه به سه استان سيستان و بلوچستان، كردستان و آذربايجان غربي مربوط است.زادبوم اين وعده را داده كه به منظور شفاف كردن اين فعاليت‌هاي تجاري و همچنين حمايت از ساكنان مناطق مرزي كشور در سطح كلان تصميمات جديد مانند تاييد واردات معادل سهميه صادرات براي آنها در نظر گرفته شود.

دو سوم كساني كه ارز را نياوردند اساسا كارت بازرگاني ندارند

با پايان يافتن مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در ۳۱ تيرماه امسال بانك مركزي اعلام كرد كه بيش از ۲۷ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات در اين سال‌ها به كشور بازنگشته است و از اين‌رو صادركنندگان متخلف بايد نسبت به بازگشت ارزشان اقدام كنند در غير اين صورت تعليق كارت‌هاي بازرگاني يا حتي معرفي به قوه قضاييه از گزينه‌هاي باقي‌مانده خواهد بود.با گذشت چند هفته از اين تهديد حالا نمايندگان بخش خصوصي پس از انجام بررسي‌هايي اعلام مي‌كنند كه سهم اين بخش در بازنگشتن ارزهاي صادراتي بسيار محدود است. رييس اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد كه بخش قابل توجهي از ارزهاي بازنگشته ارتباطي با كارت‌هاي بازرگاني ندارد.شافعي گفته برآوردها نشان مي‌دهد كه حدود ۱۵ هزار صادركننده هيچ ارزي از محل صادرات‌شان به كشور بازنگردانده‌اند. بررسي‌هايي كه اتاق بازرگاني انجام داده نشان مي‌دهد كه از اين تعداد تنها ۵۰۰۰ كارت بازرگاني داشته‌اند كه از اين عدد نيز تنها كارت ۳۱۸۱ نفر فعال بود به اين ترتيب از ميان كساني كه ارز خود را بازنگردانده‌اند دو سوم آنها عملا كارت بازرگاني ندارند.

ثبت ۱۱۸ هزار شكايت بابت حقوق معوقه در سال ۹۸

معاون وزير كار گفت: در سال ۹۸ ميزان شكايت كارگران بابت حقوق معوقه ۱۱۸ هزار و ۶۷۲ مورد بوده است. حاتم شاكرمي با اشاره به آمار شكايات كارگري در سه سال گذشته اظهاركرد: تعداد كل دادخواست‌هاي واصله در سال ۱۳۹۶، ۲۹۱ هزار و ۵۱۹ مورد بوده كه در سال ۱۳۹۷ به ۳۰۲ هزار و ۱۷ مورد افزايش يافته و در سال ۱۳۹۸ نيز نرخ ثابتي داشته و معادل ۳۰۲ هزار و ۸۶۰ مورد بوده است. به عبارتي شكايات واصله از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ فقط ۳.۴ درصد رشد داشته است.معاون روابط كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه شكايات كارگري كاهش داشته است، افزود: در سال ۹۸، شكايات كارگري صرفا ۰.۲۷ درصد رشد داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون