• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4751 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳ مهر

مخالفت محيط ‌زيست با ساخت محور بشرويه در زيستگاه يوزپلنگ

گروه اجتماعي | مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد كه اين سازمان با ساخت محور بشرويه -  بجستان كه از دو منطقه حفاظت شده محيط‌زيستي و كريدورهاي حفاظتي يوزپلنگ آسيايي عبور مي‌كند، مخالفت كرده است.
طي روزهاي اخير خبر ساخت جاده‌اي در استان خراسان جنوبي(محور بشرويه- بجستان) نگراني‌هاي فعالان محيط‌زيست را به دنبال داشته است چراكه قرار است اين جاده از دو منطقه حفاظت شده افتخاري و مظفري عبور كند كه جزو زيستگاه‌ها و كريدورهاي حفاظتي يوزپلنگ هستند.  از آنجا كه جمعيت يوزپلنگ آسيايي در كشور ما به‌ شدت در معرض خطر انقراض است و تصادفات جاده‌اي همواره به عنوان يكي از مهم‌ترين تهديدات جمعيت يوزها عنوان مي‌شود، انجمن‌هاي زيست ‌محيطي از جمله انجمن يوزپلنگ ايراني نسبت به تبعات ساخت اين جاده در كريدور حفاظتي اين گونه از حيات‌ وحش هشدار داده‌اند. به گزارش ايسنا، انجمن يوزپلنگ ايراني با ارسال نامه‌اي به دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست تاكيد كرده است كه دو منطقه حفاظت شده افتخاري در استان خراسان ‌رضوي و منطقه حفاظت شده مظفري در استان خراسان‌جنوبي هسته مركزي كريدور احتمالي تردد يوزپلنگ‌هاي يزد و خراسان‌جنوبي و يوزهاي سمنان و خراسان‌رضوي هستند. اخيرا نيز رد و نمايه يوزپلنگ در منطقه حفاظت شده مرزي خواف ثبت شده كه نشان‌دهنده حركت اين گونه از زيستگاه‌هاي اصلي در مركز به سوي زيستگاه‌هاي شرق كشور است.
اين انجمن هشدار داده است كه در صورت عبور جاده از ميان مناطق افتخاري  و مظفري خطري جدي اين كريدور و حلقه اتصال مهم  را تهديد  مي‌كند.
درحالي كه اداره كل راه و شهرسازي استان خراسان‌جنوبي اعلام كرده كه احداث اين جاده در انتظار دريافت مجوز از سازمان حفاظت محيط‌زيست است، رضا اقتدار مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست به ايسنا گفت: اين سازمان مسير احداث محور بشرويه - بجستان را بررسي كرده و مشخص شده است كه مسير پيشنهادي براي ساخت اين جاده علاوه بر تداخل با منطقه حفاظت شده مظفري با منطقه حفاظت شده افتخاري نيز تداخل دارد.
او با اشاره به اينكه از اين ‌رو ما با ساخت اين جاده مخالفت كرده‌ايم، تصريح كرد: نامه‌اي براي اداره كل راه و شهرسازي استان خراسان‌جنوبي ارسال و تاكيد كرده‌ايم كه براي پيشگيري از تبعات زيست‌ محيطي احداث اين محور گزينه‌هاي اصلاحي جايگزيني در خارج از مرزهاي مناطق تحت  مديريت سازمان محيط‌زيست مورد پيگيري  قرار گيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون